Zámer rozšírenia Hodonínskej ulice v Lamači a Záhorskej Bystrici je v pláne už dlhé roky. Výstavba plnohodnotného štvorpruhového profilu a cyklotrasy sa zatiaľ neuskutočnila z dôvodu finančnej náročnosti a nutnosti výkupu súkromných pozemkov. V roku 2021 tak bolo prezentované dočasné riešenie, ktoré by malo zlepšiť plynulosť dopravy.
Hodonínska ulica sa tiahne mestskou časťou Lamač a čiastočne aj Záhorskou Bystricou. Zároveň ňou prechádza štátna cesta I/2. Komunikácia je dôležitá predovšetkým pre spomínané mestské časti, nakoľko v tejto lokalite ide o významnú dopravnú tepnu, ale aj Marianku, Borinku alebo Stupavu. Dopravná os prepája obytné a obchodné zóny. Popri Hodonínskej sa nachádza zástavba bytových a rodinných domov, ale aj občianska vybavenosť, lamačský cintorín či krematórium.
Komunikácia prechádza rozvojovým územím Bratislavy, kde Územný plán umožňuje novú výstavbu na doteraz nezastavaných plochách. Zároveň je tu však podmienka vytvorenia koridoru na rozšírenie cesty I/2 Lamač - Záhorská Bystrica na štvorpruhovú cestu. Ako uvádzala Záhorská Bystrica ešte v roku 2021, v súlade s touto požiadavkou bola v roku 2011 spracovaná dokumentácia na rozšírenie Hodonínskej ulice a v súčasnosti je vydané územné rozhodnutie na prvú etapu stavby cesty.
Výstavba plnohodnotného rozšírenia cesty a cyklopruhu sa dodnes nezačala, nakoľko ide o časovo aj finančne náročný projekt. Navyše je spojený aj s nutnosťou výkupu pozemkov od súkromných vlastníkov. Preto sa v roku 2021 samospráva rozhodla reagovať na daný stav požiadavkou na vypracovanie štúdie, z ktorej mal vyplynúť ďalší postup inžinierskej a realizačnej činnosti.
Výsledkom bol návrh dočasného riešenia, ktoré by do budúcna nebolo v kolízii s rozširovaním cesty. Počíta sa s pridaním BUS pruhu v smere do Lamača a s obojsmerným cyklopruhom, oddeleným betónovou zábranou.
Celé územie pozdĺž cesty medzi Záhorskou Bystricou a Lamačom by v budúcnosti mohlo byť zastavané, takže cesta I/2 sa bude nachádzať v uzavretej obci. To by znamenalo zníženie rýchlosti zo 70 km/h na 50 km/h. Tým by sa mohlo umožniť zúženie všetkých jazdných pruhov zo šírky 3,5 metra na šírku 3,25 metra, čo je vyhovujúce podľa platných technických noriem. Vznikol by tak potrebný priestor.
Cieľom návrhu bolo motivovať miestnych obyvateľov, aby obmedzili využívanie individuálnej automobilovej dopravy a prešli na využívanie hromadnej dopravy a cyklodopravy. Výsledkom realizácie by malo byť menšie zaťaženie Hodonínskej osobnou automobilovou dopravou.
Kedy by sa mohlo začať s dočasnými úpravami Hodonínskej ulice, zatiaľ nie je známe. Hovorca Magistrátu Peter Bubla potvrdil, že sa pripravuje projekt vyhradeného pruhu pre pravidelnú verejnú dopravu na Hodonínskej ulici medzi Záhorskou Bystricou a Lamačom v smere do centra mesta, s cieľom zabezpečiť čo najplynulejšiu dopravu. „Tento krok pripravujeme najmä z dôvodu realizovania prác na diaľnici D2, ktoré sa majú začať tento rok.“
Rokovania ohľadom dočasného riešenia na Hodonínskej potvrdila aj miestna samospráva. „Vo veci rozšírenia Hodonínskej ulice o bus pruh prebiehajú rokovania, zatiaľ nie je žiadne záväzné a záverečné stanovisko,“ uviedla Miroslava Ryšková z Referátu komunikácie s verejnosťou mestskej časti Záhorská Bystrica. S ohľadom na uvedené tak možno predpokladať, že v ideálnom prípade dôjde na realizáciu možno už tento alebo nasledujúci rok.
Spomínané práce na diaľnici D2 by totiž mohli vytvoriť tlak na skorý začiatok realizovania dočasných úprav na Hodonínskej. Rozšírenie ulice na plnohodnotnú štvorpruhovú cestu sa však v najbližších rokoch zrejme očakávať nedá. Vykúpenie súkromných pozemkov býva zdĺhavý a finančne náročný proces (čoho dôkazom je vyše dekádu trvajúci proces prípravy rozšírenia Harmnicovej v Dúbravke), nehovoriac o samotnej výstavbe. Doprave vrátane cyklistickej by pomohlo aj navrhované dočasné riešenie.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac