Výnimočné spoločnosti si zaslúžia výnimočné sídlo. Netýka sa to len tradične silných firiem, ako sú banky, finančné inštitúcie, developeri či veľké IT korporácie, ale napríklad aj tvorcov počítačových hier. V súčasnosti ide o obrovský biznis, ktorý prináša tým najúspešnejším mimoriadne príjmy. Dobrou správou je, že zarobené peniaze reinvestujú do atraktívnych projektov, ktoré sú atraktívnou demonštráciou súčasnej architektúry.
Spoločnosť CD Projekt RED patrí medzi najlepších a najznámejších vývojárov a vydavateľov hier v Poľsku. Vďaka niekoľkým úspešným herným sériám či titulom ako Witcher či Cyberpunk 2077 sa povedomie o tejto firme dostalo aj za hranice krajiny. S postupne sa rozširujúcim portfóliom úspešných hier prirodzene dochádza aj k otváraniu nových sídel spoločnosti. Tie vznikajú v Poľsku i mimo neho. V súčasnosti spoločnosť sídli vo Varšave, Krakove, Vroclave, ale aj v Los Angeles a Vancouveri.
Práve poľské hlavné mesto sa už od založenia firmy v roku 1994 považuje za hlavné ústredie spoločnosti. Nie je preto prekvapením, že práve tu v roku 2020 vznikol projekt úplne nového komplexu budov, ktoré sa po vybudovaní stanú plnohodnotnou súčasťou existujúceho kampusu CD Projekt RED. Za projektom najnovších budov stojí kancelária Medusa Group Architekci. Ako autori návrhu tvrdia, „cieľom bolo vytvoriť pracovisko, ktoré by plne odrážalo kreativitu a inovatívneho ducha štúdia.”
Nové objekty sa budú nachádzať v areáli bývalého závodu FSO Żerań. Podľa projektu mali vzniknúť dve budovy - administratívna a polyfunkčná garážová. Pri návrhu administratívnej budovy architekti prihliadali na jej ekologický aspekt. To sa pretavilo najmä do výslednej podoby jej fasád. Navrhnuté boli tak, aby mohli byť časom prerastené popínavou zeleňou. Okrem toho pozdĺž všetkých sklenených častí vzniknú zelené terasy, ktoré budú prístupné zo všetkých kancelárskych priestorov. Aby sa predišlo prílišnému prehrievaniu interiérov, majú byť podľa návrhu balkóny v celom rozsahu zapustené do fasády.
Rovnako dôležitá ako ekológia bola aj flexibilita pracovných priestorov, ktoré by sa v prípade potreby dali zmenšovať a zväčšovať. Vďaka tomu by sa vedeli naplno prispôsobiť aktuálnym požiadavkám zamestnávateľa. „Tradičné kancelárske budovy často vyžadujú prísne usporiadanie miestností. My sme sa medičasom pokúsili navrhnúť univerzálny otvorený priestor, ktorý sa bude veľmi ľahko organizovať a v budúcnosti efektívne preskupovať,” tvrdia architekti.
Navrhovaný objekt je charakteristický jednoduchým kvádrovým tvarom, ktorý vyplýva z predpokladu čo najmenej agresívneho zásahu do okolia a dôrazu na maximálnu efektivitu a flexibilitu navrhovaného objemu z hľadiska účelu budovy. Objekt má šesť úžitkových nadzemných podlaží a dve podzemné podlažia. Jeho architektúra využíva ekonomické výrazové prostriedky, no zároveň tvorí individuálnu a originálnu priestorovú kompozíciu.
Na mieste, kde je plánovaná administratívna budova, bolo kedysi parkovisko pre zamestnancov. Po jeho odstránení bolo potrebné vybudovať nový objekt, ktorý by plnil túto naďalej potrebnú funkciu. Projekt na parkovací dom vznikol už v roku 2020. Objekt bol dobudovaný minulý rok a jeho rozloha je viac ako 4.700 metrov štvorcových. Pri jeho návrhu aj výstavbe bol taktiež kladený veľký dôraz na ekologické a nízkoemisné riešenia. Zodpovednosť voči životnému prostrediu sa prejavila vo výbere materiálov, vo vybudovaní zelenej strechy a fasád aj pri technickom riešení budovy.
Na streche parkovacieho bloku je umiestnený rekreačný priestor, určený pre zamestnancov súboru kancelárskych budov. Okrem toho sa na najvyššom podlaží nachádza aj exteriérové ihrisko. Prístup k tejto časti objektu je zabezpečený pomocou rampy. „Táto zóna je znakom doby, v ktorej žijeme, keď pracovisko sprevádza zelený relaxačný priestor, organicky prenikajúci do formálnej zóny,” približujú architekti, ktorí stoja za návrhom budovy.
Nový komplex, určený pre jedného z najznámejších (nielen) poľských výrobcov videohier, vychádza z aktuálnych trendov v oblasti návrhov pracovných priestorov. Okrem toho, že zamestnancom spoločnosti prinesie flexibilné pracovné prostredie, oddychové zóny aj potrebné parkovacie miesta, bude zároveň ukážkou ekologického prístupu. Novovybudovaná centrála má zároveň dopomôcť aktivizovať postindustriálnu štvrť, v ktorej vznikne.
CD Projekt RED môže svojou budovou demonštrovať firemné hodnoty. Ide o podobný trend, aký je viditeľný aj u niektorých z najúspešnejších slovenských firiem v oblasti IT. Pri železničnej zastávke Vinohrady napríklad začala svoj technologicky pokročilý kampus stavať spoločnosť Innovatrics, na Žižkovej sa k dokončeniu blíži sídlo firmy Stengl a Patrónku zmení monumentálna centrála ESETu od Bjarke Ingels Group. Práve vlastné sídla spoločností sú miestom pre demonštráciu schopností a možností súčasnej architektúry.
(Medusa Group, YIM.BA)
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac