Author photoKristína Liďáková 22.10.2024 20:34

Historický unikát proti priemyselnému gigantovi. Aký bude osud jedinečnej rádiostanice v susedstve najnovšej automobilky?

Valaliky, obec na východe Slovenska, ktorá je druhou najväčšou v okrese Košice - okolie, stojí na pokraji obrovského rozvoja. Spoločnosť Volvo Car Košice ohlásila výstavbu nového závodu a s týmto účelom zakúpila rozsiahle pozemky. Na území s rozlohou niekoľko stoviek futbalových ihrísk sa nachádza aj vzácna stavba rádiotelegrafickej vysielacej stanice z roku 1922, ktorá tak prešla do ich vlastníctva.

Zdroj: TASR, Volvo Car

Zdroj: TASR, Volvo Car

Architekt Bohumír Kozák (1885-1978) začal tvoriť už pred prvou svetvoou vojnou, naplno ale rozbehol kariéru až po vzniku Československej republiky. V ranej tvorbe pracoval s rondokubistickým štýlom, v ktorom sú realizované stavby Rádiostanice Poděbrady a Telegrafickej a telefónnej centrály v pražskej štvrti Žižkov. Neskôr sa orientoval na zjednodušené formy, ktoré vyústili do sofistikovaného funkcionalizmu. Toto obdobie zastupujú budovy ako Palác Avion (v súčasnosti Luxor) na Václavskom námestí a areál Thomayerovej nemocnice.

Zásadným prínosom Kozáka bola jeho publikačná činnosť v oblasti pragenzií. Plánovanie v prostredí historických budov zakladal na vysokom ohľade voči historickej architektúre, ktorý prepájal s tvorivou invenciou a so zreteľom na životné prostredie. Napriek tomu sa nevyhýbal moderným úvahám o rozvoji mesta, navrhol napríklad premostenie Nuselského údolia. Jeho návrh Nuselského mosta mimoriadne pripomína skutočný projekt, zrealizovaný tri desaťročia po predstavení jeho koncepcie.

Významnú realizáciu má aj na Slovensku v podobe areálu Poštového riaditeľstva a rozhlasu v Košiciach (aktuálne v rekonštrukcii). Podľa všetkého ale nejde o jeho jediné dielo - ako projektant by mal stáť aj za historickou budovou rádiostanice vo Valalikách. Budova slúžila ako súčasť rádiového vysielania pre Československý rozhlas. Objekt ešte postráda čistotu a vecnosť moderny, typickú pre niektoré z neskorších Kozákových realizácií, napriek tomu je v prostredí Valalikov zjavom. 

 

Aktuálna podoba objektu. Zdroj: TASR

 

Rádiostanica je jednou z mnohých technických stavieb, ktoré Kozák počas svojej kariéry vytvoril. Aj keď nie je v takom povedomí, ako niektoré jeho ďalšie realizácie (najmä Thomayerova nemocnica), má historický význam, pretože bola dôležitá pre komunikáciu a informačné toky v Československu v medzivojnovom období aj počas socializmu.

Objekt je príkladom toho, ako spájať vizuálne pútavú architektúru verejných stavieb so súdobými technológiami. Stavba, pôvodne určená pre účely poštového rádiotelegrafického vysielača, bola v roku 1922. Jej dejinný význam je zásadný. V jej priestoroch prebehli prvé pokusy o rozhlasové vysielanie na Slovensku. Pražská spoločnosť Radiojournal ho uskutočnila v závere roka 1925. Popritom bola aktívna aj v Bratislave, kde sídlila na Jakubovom námestí - v budove, kde je dnes Štúdio 12, divadelný priestor, patriaci pod Divadelný ústav.

Objekt v Haniske tak bol primárne určený pre poštu a rozhlasové vysielanie. Po vojne a v podstate donedávna tu sídlil Ústredný kontrolný a skúšobný ústav poľnohospodársky, kde sa testovali rozličné obilniny. Košická architektka Adriana Priatková, zaoberajúca sa teóriou a dejinami umenia, poznamenala, že rádiostanica patrí medzi jedinečné stavby. „Je výnimočná dizajnom v kontexte doby a miesta, kde bola postavená, a rozhodne by sa mala v čo najväčšom množstve detailov aj celku zachovať. Podľa možností ju treba repasovať, konzervovať, dopĺňať iba v pôvodných materiáloch a rozhodne nezatepľovať,” uvádza pre denník SME.

 

 

Dnes ale patrí k nehnuteľnostiam vo vlastníctve Volvo Car Košice. Spoločnosť nevydala jasné stanovisko k osudu historickej rádiostanice. Pre TASR sa ale hovorca firmy Martin Seman vyjadril pozitívne. „Volvo Car Košice neplánuje zbúranie bývalej Skúšobnej stanice Ústredného kontrolného a skúšobného ústavu poľnohospodárskeho. Momentálne sa sústreďujeme na údržbu budovy a o jej budúcom využití bude rozhodnuté neskôr," uvádza. 

Správa o plánovanom zachovaní historickej stavby bola dôležitá aj pre zamestnanca Krajského pamiatkového úradu v Košiciach, Juraja Gembického, ktorý sa snaží o jej zaradenie na zoznam pamätihodností. „V komisii pamätihodností mesta Košice sme ešte v roku 2014 odsúhlasili návrhy architektky Adriany Priatkovej z Fakulty umení Technickej univerzity v Košiciach na zaradenie medzi pamätihodnosti mesta aj tejto budovy rádiostanice v Haniske. Návrhy čakajú na schválenie mestským zastupiteľstvom, nevieme, kedy to bude,“ poznamenal. 

Vo všeobecnom záväznom nariadení sa uvádza, že orgánom, ktorý má vytvárať nevyhnutné podmienky smerujúce k zachovaniu, ochrane, obnove a využívaniu pamätihodností na svojom území, je mesto. Objekt rádiostanice z prvorepublikovej éry však zatiaľ nie je národnou kultúrnou pamiatkou. Evidencia národných kultúrnych pamiatok je síce v kompetencii Pamiatkového úradu Slovenskej republiky, avšak evidenciu pamätihodností zabezpečuje mesto. Tie majú pre mesto či obec zvyčajne historicko-lokálny význam, preto býva morálnym ochrancom obec.

O tom, že vo Valalikách vznikne nový závod na výrobu automobilov na základe zmluvy medzi Štátnou spoločnosťou Valaliky Industrial Park a spoločnosťou Volvo Car Slovakia, informovala TASR hovorkyňa Ministerstva hospodárstva SR Mária Pavlusík. Zároveň dodala, že ďalšou fázou projektu bude obsadzovanie pracovných pozícií v počte presahujúcom tisíc zamestnancov. Výroba v závode sa má zamerať na elektromobily.

Spoločnosť Volvo za svoje dlhodobé ciele považuje dodržiavanie vysokých globálnych štandardov v oblasti energetickej a environmentálnej účinnosti. Pavlusík preto dodala, že závod Volvo Car Košice bude využívať iba klimaticky neutrálne zdroje energie, ktoré sú zároveň v súlade s ambíciou spoločnosti Volvo Cars dosiahnuť do roku 2025 klimaticky neutrálnu výrobu. Závod na Slovensku bude podľa Pavlusík navrhnutý tak, aby bol lídrom v udržateľnej a efektívnej výrobe prémiových elektrických áut, s dôrazom na zamestnancov, optimalizovanú logistiku a rozloženie priestorov.

Investícia automobilky pôvodne zo Švédska výrazne ovplyvní región východného Slovenska a prispeje k jeho hospodárskemu rastu. Dôležitou súčasťou projektu však vznik súvisiacej infraštruktúry, slúžiacej aj zamestnancom podniku. V tomto kontexte by bolo vhodné nielen zachovanie historickej rádiostanice, ale aj jej komplexná obnova a oživenie. Išlo by o pozitívny krok vo vzťahu k ochrane kultúrneho dedičstva v krajine, kde je táto často narušená ekonomickými záujmami. 

 

(SME, TASR, Forbes, Archiweb.cz, YIM.BA)

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube