Mestská časť Jarovce patrí k sérii pripojených obcí, ktoré sa dosiaľ priamo nezrástli s Bratislavou. Zachovávajú si tak vidiecky charakter, hoci postupne sa aj tu objavujú nové projekty. Samospráva chce každopádne zvýšiť atraktivitu lokality. Preto sa pripravuje dvojica významných zámerov, ktorá môže priniesť zvýšený záujem o návštevu Jaroviec.
Jarovce sa dnes nespájajú s veľkým počtom významných pamiatok. V jadre mestskej časti sa nachádza neskorobarokový kostol, niekoľko domov s charakteristickou vidieckou architektúrou a na okraji zástavby bola nedávno zrekonštruovaná niekdajšia sýpka na komplex Nová Sýpka, inak sa ale priamo v bývalej obci veľa atrakcií nenachádza. Výnimka sa nachádza až za hranicou intravilánu.
Je ňou Jarovská bažantnica, v minulosti poľovný revír, kam chodila šľachta poľovať na bažanty, zajace či srnčiu zver. Pochádza pravdepodobne z prvej tretiny 18. storočia a spojená bola s esterházyovským zámočkom v blízkom Kittsee. Vznikla úpravou lesa, po jej obvode tieklo dunajské rameno, preklenuté barokovým kamenným mostom. Tento sa dodnes zachoval, hoci z pôvodnej úpravy bažantnice s hviezdicovým systémom cestičiek či obvodovým múrom neostalo nič.
Bažantnica dlhodobo chátra, čo sa týka aj zmieňovaného mosta. Teraz sa ale zdá, že by sa to mohlo zmeniť. Takmer tristoročný objekt v pamiatkovo chránenej bažantnici by sa mohol dočkať obnovy. Vyplýva to z vyjadrení, ktoré poskytol starosta Jaroviec Jozef Uhler.
Kľúčom je zodpovedanie otázky vlastníctva. Mestská časť sa chce dohodnúť s Lesmi SR ako vlastníkom pozemkov. Vyriešiť by sa malo aj nezodpovedané vlastníctvo samotného mosta, ktorý je od roku 1992 vyhlásený za národnú kultúrnu pamiatku. „Most je v dezolátnom stave a ak ho nezachránime, tak ho korene stromov a erózia pôdy 'rozoberú'. Považujem za povinnosť urobiť maximum pre zachovanie tejto pamiatky pre ďalšie generácie,“ skonštatoval Uhler.
Po tom, ako podľa jeho slov prejavil štátny podnik záujem tento problém riešiť, sa tomu venovalo aj miestne zastupiteľstvo. Následne mestská časť požiadala o majetkové vysporiadanie pozemku pod mostom, aby ho mohla zrekonštruovať. „Keď si preveria možnosti na ich strane, budeme rokovať o čo najjednoduchšom riešení, či už právnom alebo časovom,“ poznamenal Uhler.
Samospráva by zároveň chcela získať aj dokumentáciu na obnovu pamiatky, ktorú si nechali Lesy SR v minulosti vypracovať. Následne bude žiadať o povolenia. V ďalšom kroku by preverila možnosti financovania vrátane prípadného zapojenia do výziev na obnovu kultúrnych pamiatok. „Dúfam, že nejaké financovanie na tento typ projektu bude k dispozícii a budeme sa oň uchádzať,“ doplnil Uhler.
Vo veci zámeru obnovy kamenného cestného mosta vydal rozhodnutie Krajský pamiatkový úrad Bratislava koncom júna 2022. V prvej etape boli Lesy SR vyzvané vykonať opatrenia, aby sa predišlo ďalšiemu poškodzovaniu objektu pre zvýšenú návštevnosť lokality, ako aj pre ochranu návštevníkov pred možným pádom kameňov či muriva z objektu mosta. Po tom, ako štátny podnik získal právoplatné rozhodnutia na vykonanie týchto činností vo štvrtom stupni ochrany prírody, objekt mosta oplotil. Následne si dal vypracovať projektovú dokumentáciu na jeho obnovu.
„Nezodpovedaná zostáva otázka vlastníctva k tomuto pamiatkovému objektu, ktorá je kľúčom k samotnej realizácii záchrany tohto kultúrneho dedičstva. Lesy SR môžu svoje finančné prostriedky použiť iba na majetok vo svojom vlastníctve, čo tento objekt nespĺňa,“ uviedli. Dotknuté lesné pozemky boli síce v roku 2008 zapísané v prospech Lesov SR, z ich aktuálne dostupných zdrojov však nie je v listinách evidencie katastra nehnuteľností záznam o vlastníctve predmetného mosta ako stavby.
Pamiatkari schválili zámer obnovy mosta s podmienkami, ktoré sa dotýkajú časovej osi realizácie celkovej obnovy. V prvej etape má byť odstránená náletová zeleň a vegetačné vrstvy z povrchu mosta a murovaných častí obojstranných nábehov i vzrastlé stromy v bezprostrednej blízkosti základových konštrukcií mosta. V ďalšej etape by sa malo realizovať statické zabezpečenie oblúkov mosta výdrevou. Súčasne by sa mal vykonávať archívny výskum.
Ide len o malú časť celkovej revitalizácie bažantnice, ktorá by sa mohla stať omnoho vyhľadávanejším miestom pre prechádzky či oddych. Ide však o jej najvzácnejšiu dosiaľ zachovanú pamiatku.
Prípadná obnova mosta by mohla zvýšiť atraktivitu územia, no nezodpovedaná dosiaľ ostáva otázka spojenia. To je dnes komplikované, zvlášť pre cykloturistov, ktorí by mohli tvoriť jednu z najväčších skupín návštevníkov. Situáciu ale môže zlepšiť pripravované cyklistické spojenie Jaroviec a Rusoviec. To je podľa posledných informácií „na spadnutie“.
Výstavba cyklotrasy vyplýva z výzvy na predkladanie ponúk, ktorú hlavné mesto v zastúpení mestskej časti Jarovce zverejnilo vo vestníku Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO). Predpokladaná hodnota zákazky je vyše 721.000 eur. Lehota na predkladanie ponúk je do 6. augusta.
Úsek má nadviazať na existujúce trasy v blízkosti metropoly. „Predmetom obstarávanej zákazky je vybudovanie cyklotrasy Jarovce - Rusovce, ktorá je súčasťou Bratislavskej a Dunajskej kmeňovej trasy,“ uviedla samospráva v súťažných podkladoch. Cyklotrasa má začínať na Ovocnej ulici v križovatke Ovocná - Zeleninová v Jarovciach pri obojstranných zástavkách mestskej hromadnej dopravy.
„Cyklotrasa pokračuje po miestnych komunikáciách - uliciach Balkánska - Kovácsova až po križovatku s Vývojovou, a to len dopravným značením, ktoré je súčasťou projektovej dokumentácie,“ ozrejmili. Zároveň od križovatky ulíc Vývojová - Kovácsova má byť budovaná druhá etapa cyklotrasy v pokračovaní Kovácsovej ulice až k železničnej stanici Bratislava - Rusovce a konečnej autobusov mestskej hromadnej dopravy.
V Rusovciach sa môžu napojiť na už existujúcu infraštruktúru, ktorá ich spája s dunajskou hrádzou. Navyše sa tu nachádzajú ďalšie atraktívne výletné body, ktoré vytvárajú potenciál pre zvýšenie významu cykloturizmu. Nová cyklotrasa je tak pre Jarovce strategickým zámerom. Financovať by sa mohla z Plánu obnovy a odolnosti.
Mestská časť je v mnohých ohľadoch v kontexte Bratislavy prehliadaná. Nové zámery však môžu oživiť inak pokojnú lokalitu a priviesť sem nových návštevníkov, financie aj príležitosti pre miestnych podnikateľov. Cesta k tomu nateraz vedie cez podporu cyklodopravy, obnovu pamiatok a revitalizáciu prírodného, resp. historického prostredia. V budúcnosti sa Jarovce pravdepodobne prepoja so zástavbou mesta, táto vízia je však ešte niekoľko rokov až desaťročí vzdialená.
(TASR, YIM.BA)
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac
Komentáre