Author photoSimona Schreinerová 03.10.2024 11:10

Tvrdý odpor nestačil. Logistický areál pri letisku vyvoláva obavy, napriek tomu získava povolenia

Okolie bratislavského letiska je lákavé najmä pre developerov so záujmom vybudovať skladové a logistické objekty. Jedným z nich je Stronci Invest SK s.r.o., ktorý v roku 2021 prišiel so zámerom logistického areálu IV. kvadrant. Po odpore časti verejnosti pôvodný zámer stiahol a predstavil upravený projekt, ktorý narazil na rovnaký problém.

Zdroj: Atrios

Zdroj: Atrios

V roku 2021 sa prvýkrát objavil plán na výstavbu logistického centra, označeného ako IV. kvadrant. Nachádzať sa má vo Vrakuni, na južnom okraji areálu Medzinárodného letiska M. R. Štefánika. Z pohľadu investorov logistických centier ide o strategicky výhodnú polohu. Zámer však narážal na silný odpor verejnosti kvôli predpokladaným negatívnym dopadom na dopravu.

Pôvodný návrh totiž predpokladal vedenie dopravy cez Majerskú ulicu s pokračovaním na Hlohovú a Leknovú, s plánovaným premostením Malého Dunaja a pripojením na Ráztočnú. Investor mal zároveň rekonštruovať komunikácie podľa technických noriem, avšak verejnosť bola proti takémuto riešeniu. V roku 2022 napokon stiahol svoj zámer.

Očakávalo sa, že to developer nevzdá, prepracuje návrh a predloží ho na nové posúdenie. To sa napokon stalo v lete minulého roka. Nový návrh zahŕňal viaceré menšie úpravy, napríklad zmenšenie rozlohy a počtu parkovacích miest oproti pôvodnému plánu. Okrem toho ale prešlo výraznou zmenou nové dopravné riešenie.

Logistické centrum sa má teraz napojiť cez novú miestnu komunikáciu, ktorá sa neskôr pripojí na plánované rozšírenie cesty II/572 popri Pharose (ktoré je súčasťou tzv. Obchvatu Vrakune), ktoré slúži ako spojenie na D1 a D4. Toto nové riešenie má zaistiť, že doprava z logistického centra nebude zaťažovať Hradskú, Ráztočnú ani Vrakunskú ulicu, ako bolo plánované v pôvodnom zámere.

Podľa nového plánu sa najskôr uvažuje o výstavbe polovičného profilu cesty, s možnosťou rozšírenia na štvorpruhovú cestu po dosiahnutí dostatočnej dopravnej kapacity. Aj napriek týmto úpravám druhý pokus o schválenie prostredníctvom EIA nebol bezproblémový. Okresný úrad v Bratislave, ktorý bol zodpovedný za posudzovanie, dostal opäť pripomienky od verejnosti. Hoci dotknuté inštitúcie s upraveným plánom súhlasili, zostávala časť verejnosti s dopravným riešením nespokojná.

Napokon sa však druhý pokus investorovi podaril a Okresný úrad vydal rozhodnutie zo zisťovacieho konania. Prístup do logistického centra bude zabezpečený novou komunikáciou, ktorá povedie od logistického centra k existujúcemu napojeniu obchodného centra Pharos na Galvaniho ulici. Ani to však nebol úplný koniec, nakoľko boli Okresnému úradu doručené odvolania voči rozhodnutiu.

Odvolanie doručili tri fyzické osoby, pričom znenie bolo prakticky totožné. Účastníci konania mali za to, že zámer by sa mal posudzovať aj ako projekt budovania priemyselných zón. Okrem toho upozornili aj na to, že by malo ísť o kumulované posúdenie, nakoľko investor má v pláne budovať aj druhú etapu na susednom pozemku.

Ďalšia pripomienka sa týkala rozporov odborných posudkov, napríklad rozptylová štúdia nemala posudzovať vplyv čistiarne odpadových vôd Vrakuňa na dotknuté územie. Okresný úrad tak podľa účastníkov konania nerozhodoval na základe relevantných podkladov.

Voči rozhodnutiu sa odvolala aj spoločnosť Pharos, ktorá zámer pripomienkovala ešte v procese EIA. Podľa spoločnosti sa okresný úrad nedostatočne zaoberal zhodnotením vplyvov na dopravu a neakceptoval pripomienky k dopravno-kapacitnému posúdeniu. Pharos sa obáva významného nepriaznivého vplyvu na dopravnú situáciu. Okrem toho má byť problém aj nepresný skutkový stav a nedostatočné zhodnotenie vplyvov na sysľa pasienkového, ktorý sa v území vyskytuje.

Ani jedno z odvolaní však neuspelo a Odbor opravných prostriedkov Okresného úradu v Bratislave potvrdil pôvodné rozhodnutie. Proces EIA je teda právoplatne ukončený a projekt sa môže posunúť do územného konania. Logistický areál IV. kvadrant má vydané aj súhlasné záväzné stanovisko mesta.

 

Vedenie preložky cesty II/572. Zdroj: Atrios

 

V prípade realizácie sa projekt zaradí k novým logistickým areálom v blízkosti letiska. K plánovaným projektom patri napríklad zámer BTS Cargo Airport Center, naplánovaný na Ivanskej ceste. Haly vzniknú pre účely skladovania a administratívy, pričom nahradia dva existujúce administratívno-skladové objekty. Stavby budú slúžiť na skladovanie a logistiku prepravovaného materiálu spoločnosti BTS CARGO, určeného na údržbu lietadiel a technickú podporu letiska. Investorom je BTS Cargo & Hangar Services, a.s.

Prvý objekt, logistická hala, bude mať jedno nadzemné a jedno podzemné podlažie vrátane trojpodlažných vstavkov. Zo severu a západu ho bude lemovať areálová komunikácia, z východu bude hraničiť s Hangárom B, z juhu s Hangárom C, ktorý zároveň tvorí hranicu bezcolného priestoru letiska. Stavba bude rozdelená na štyri rovnaké časti – UNITY A-D.

Druhá hala bude skladová s jedným nadzemným podlažím. Návrh objektu vyplýva z potreby priestorových nárokov na skladovanie, zároveň pre potreby umiestnenia a archivovania rôznych meracích zariadení a prototypov investora. Súčasťou návrhu je aj 69 povrchových parkovacích miest a prístrešok pre bicykle.

Logistika sa plánuje aj v areáli Pharosu. Spoločnosť GLP tu chce vybudovať Obchodnú zónu GLP Bratislava. Pozostávať bude z piatich jednopodlažných nízkoenergetických budov, ktoré majú byť šetrné k životnému prostrediu a budú maximálne využívať obnoviteľné zdroje. Z navrhovanej pätice hál bude trojica slúžiť logistike a dve retailu. Celková ponúkaná rozloha priestorov bude 130-tisíc metrov štvorcových. Výstavba sa mala podľa investora začať ešte tento rok, architektúru majú tak ako pri IV. kvadrante na strosti A3 Architekti. 

Rozvoj logisticko-skladových areálov v blízkosti letiska má podporu v Územnom pláne Hlavného mesta SR Bratislavy. Oficiálne by tu mali vznikať zmiešané územia obchodu a výrobných a nevýrobných služieb, kam logistika patrí. Jej rozvoju napomáha rast nákladnej dopravy na letisku, strategická poloha Bratislavy aj rast domácej kúpyschopnosti. 

Obavy zo zhoršenia dopravy, ktoré sprevádzajú najmä IV. kvadrant, však pretrvávajú. Preložka cesty II/572 by mohla vyťažené cesty aspoň čiastočne odbremeniť najmä od nákladnej dopravy a developer v tomto smere v podstate uznal, že sú námietky opodstatnené. Ohľadom preložky prebieha komunikácia medzi developerom a mestskou časťou Vrakuňa, čo redakcii YIM.BA samospráva potvrdila ešte v júni tohto roka.

Dopravnú situáciu navyše zmenia rezidenčné projekty, naplánované severne od letiska. Výhľadovo by tu mohla vzniknúť polyfunkčná štvrť s viac ako 10-tisíc obyvateľmi. Rozvoj infraštruktúry sa tak stane v najbližšej dobe kritickou otázkou. Obsluha však nemôže byť riešená len cestami - v opačnom prípade bude mať zlepšenie len dočasný účinok. 

 

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Mapa projektu

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube