Author photoSimona Schreinerová 06.06.2024 11:30

Skladový areál pri letisku dostal zásadné rozhodnutie. Vznikne aj obchvat Vrakune?

Na severnej hranici mestskej časti Vrakuňa má vzniknúť nové logistické centrum IV. kvadrant. Ide o obnovenie starších zámerov, ktorých realizáciu v minulosti zastavili požiadavky na presunutie cesty II/572, tzv. obchvatu Vrakune. Tentoraz sa ale zdá, že spoločnosť Stronci Invest SK so svojím projektom uspeje.

Zdroj: Atrios

Zdroj: Atrios

Zámer vybudovať logistické centrum IV. kvadrant v blízkosti Medzinárodného letiska M. R. Štefánika bol pôvodne predstavený v roku 2021, keď prešiel posudzovaním vplyvov na životné prostredie (EIA). Pôvodný návrh narazil na silný odpor verejnosti kvôli očakávaným negatívnym dopadom na dopravu.

Doprava mala byť vedená na Majerskú ulicu s pokračovaním na Hlohovú a Leknovú s vybudovaním premostenia Malého Dunaja a zaústenia na Ráztočnú. Investor mal komunikácie zrekonštruovať tak, aby spĺňali technické parametre a normy. Toto riešenie však u verejnosti absolútne neprešlo a developer Atrios (vyššia zmienená spoločnosť je v projekte investorom) zámer v roku 2022 zámer stiahol.

Už vtedy sa očakávalo, že zámer prepracuje a predloží na posúdenie znova. Napokon sa tak stalo v lete minulého roka, keď upravený zámer znova vstúpil do procesu EIA. V porovnaní s pôvodným návrhom prišlo k menším úpravám, napríklad k zníženiu podlažnej plochy a počtu parkovacích miest.

Najdôležitejšou zmenou bolo nové dopravné napojenie. Logistické centrum sa napojí na novú miestnu obslužnú komunikáciu. Následne sa pripojí na plánované pokračovanie Galvaniho, teda preložku cesty II/572 popri Pharose, ktorá je napojením na D1 a D4. Doprava z logistického centra nebude ani dočasne vedená po vyťažených komunikáciách Hradská, Ráztočná a Vrakunská, ako sa to plánovalo v pôvodnom zámere.

Podľa zámeru sa najskôr uvažuje o výstavbe polovičného profilu a po dosiahnutí dopravnej kapacity sa bude môcť rozšíriť na plnohodnotnú štvorpruhovú cestu. Ani to však nestačilo k tomu, aby druhý pokus prešiel procesom EIA hladko. Na Okresný úrad v Bratislave, ktorý zámer posudzoval, boli opäť doručené pripomienky. Dotknuté inštitúcie s upraveným zámerom súhlasili, aj keď s určitými podmienkami. Časť verejnosti však bola s dopravným riešením stále nespokojná.  

Na druhý pokus ale napokon developer uspel a Okresný úrad vydal rozhodnutie zo zisťovacieho konania. Prístup do logistického centra teda bude zabezpečený vybudovaním novej komunikácie. Tá bude v trase časti preložky cesty II/572 v úseku od logistického centra po existujúce napojenie obchodného centra Pharos smerom k ulici Galvaniho.

Komunikácia nebude prepojená s ulicou Majerská, čím bude splnená požiadavka časti verejnosti, aby napojenie projektu pre nákladnú a osobnú dopravu bolo riešené úplným vylúčením z Majerskej ulice. Na tému preložky diskutuje s developerom aj mestská časť Vrakuňa.

 

Vedenie preložky cesty II/572. Zdroj: Atrios

 

„Aktuálne rokujeme s investorom štvrtého kvadrantu o možnej investícii do tohto projektu preložky. V súčasnosti nie je ešte vypracovaná ani projektová dokumentácia, takže veľmi ťažko vieme odhadnúť, v akom časovom horizonte by preložka mohla byť zrealizovaná,“ uviedla Zuzana Šindlerová z Útvaru marketingu, kultúry a športu mestskej časti Vrakuňa.

Vzhľadom na to, že len pred niekoľkými dňami bolo vydané rozhodnutie z EIA, nie je prekvapením, že zatiaľ nie je prezentovaná dokumentácia k preložke. Najmä pri komplikovanejšom posudzovaní býva náročné odhadnúť, aké podmienky vyplynú z rozhodnutia a čo všetko bude musieť investor zohľadniť v ďalších stupňoch projektu.

Riešenie dopravy z logistického centra sa teda rysuje, obyvatelia Vrakune však musia čeliť dopravným obmedzeniam aj v súčasnosti. Most cez Malý Dunaj na Hradskej ulici, spájajúci Vrakuňu s Ružinovom, je v havarijnom stave, čo si vyžaduje isté dopravné obmedzenia a rekonštrukciu. Ako uvádza Magistrát na sociálnej sieti, o zlom stave mosta sa vedelo už dlhší čas.

Aby bolo možné túto frekventovanú trasu využívať aj v budúcnosti, je nevyhnutná komplexná modernizácia. Ako informuje mestská časť Vrakuňa, na základe posúdenia aktuálneho stavu Žilinskej univerzity s účinnosťou od 17. mája vyhlasujú k mostu mimoriadnu situáciu. Má sa tým umožniť operatívnejšie spustenie krokov na zabezpečenie prevádzky mosta a následnej modernizácie. 

Od 20. mája je na moste zakázaný prejazd pre vozidlá nad 7,5 tony s výnimkou vozidiel MHD. Most však môže byť naďalej prejazdný pre autá a vozidlá do 7,5 tony, MHD, cyklistov a chodcov. Po dobu modernizácie by mal byť most zavretý úplne. Termín zatiaľ nie je známy.

Preložka cesty II/572 by mohla aspoň čiastočne odľahčiť preťažené cesty, najmä vzhľadom na nákladnú dopravu. Developer uznal, že námietky verejnosti sú opodstatnené, a urobil v tomto smere ústretový krok, aj keď zatiaľ s malým úspechom. Realizácia preložky zostáva pre Vrakuňu zásadnou prioritou. 

Ako sa však ukazuje, komplikácie s dopravou môže spôsobiť aj roky zanedbaný most. Ten na Hradskej určite nie je jediný, ktorý je na hranici havarijného stavu. Komplexná rekonštrukcia si však vyžaduje nielen dopravné obmedzenia, ale významné investície, čo môže byť v kontexte finančne podvýživených samospráv problém. 

 

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Mapa projektu

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube