Promenádou pri Chorvátskom ramene prejdú denne tisícky Bratislavčanov a Bratislavčaniek. Z obľúbeného chodníka sa však po večeroch stávala nebezpečná oblasť – roky tu chýbalo verejné osvetlenie. To sa však zmenilo a Hlavné mesto rozsvietilo chodníky pri niekdajšom dominantnom ramene Dunaja novým osvetlením.
Beh, prechádzky, korčuľovanie, bicykel alebo cesty do práce už budú pre ľudí, využívajúcich promenádu pri Chorvátskom ramene, bezpečnejšie. Ako informoval na sociálnej sieti primátor Matúš Vallo, veľkou snahou mesta je, aby verejné priestory v Bratislave boli kvalitné, funkčné a bezpečné. Toho sa dočká aj obľúbený kanál v Petržalke.
„Chodníkmi pozdĺž Chorvátskeho ramena, od Bosákovej až po Antolskú, prechádzajú tisícky ľudí dennodenne. A aj večerno-večerne. Doteraz tu ale chýbalo akékoľvek verejné osvetlenie, čo bolo nepríjemné a potenciálne nebezpečné,” ozrejmil primátor. Bratislava tak pozdĺž tohto chodníka inštaluje 210 svietidiel na úseku dlhom 6 kilometrov. Inštalácia a zapojenie jednotlivých oblastí však prebieha postupne. „Minulý týždeň sme spustili osvetlenie na prvom krátkom úseku od Bosákovej po Rusovskú cestu a v najbližších týždňoch budeme spúšťať ďalšie úseky až po Antolskú,” doplnil Matúš Vallo.
Nakoľko je Chorvátske rameno významným prírodným oddychovým miestom v Petržalke, primátor zverejnil detailnejšie informácie o type použitého osvetlenia: „Inštalujeme svietidlá s teplejším svetlom a mäkkým jasom 2.200K, ktoré je šetrnejšie k okolitému prostrediu. Svietidlá zároveň majú krivku svietivosti prispôsobenú tak, aby účinne svietili tam, kde majú, napr. na chodník, ale aby zbytočne nesvietili do okolia.”
Podľa primátora je však osvetlenie len začiatkom: ,„Aby bol tento priestor pozdĺž Chorvátskeho ramena lepšie prepojený, spolu s Metropolitným inštitútom Bratislavy tu pripravujeme aj nové lávky cez samotné rameno. Tieto lávky budú nadväzovať na nové zastávky predĺženej električkovej trate.” Matúša Valla doplnila aj prvá námestníčka primátora Tatiana Kratochvílová: „Je to vec, na ktorú dlhodobo Petržalčania upozorňovali. Je to veľmi obľúbený chodník, ktorý ale mnohí nemali odvahu používať práve vo večerných hodinách kvôli bezpečnosti.”
Tento fakt už bude konečne minulosťou. Promenáda pri Chorvátskom ramene sa stane funkčnejším a kvalitnejším priestorom a ľudia ním budú mocť prechádzať bez strachu či obáv o vlastné bezpečie. Podľa informácií z webovej stránky Bratislavského kraja ešte z apríla tohto roka, práce na osvetletní Chorvátskeho ramena bude vykonávať Elektromontážny závod Bratislava. Celková cena zákazky je vyhodnotená na 530-tisíc eur s DPH.
V článku, odvolávajúcom sa na tlačovú agentúru TASR, je zverejnená aj etapizácia úsekov. Ako už informoval primátor, osvetlenie je nainštalované na prvej krátkej sekcii od Bosákovej po Rusovskú cestu. Druhým úsekom by mala byť časť od Rusovskej cesty po Hálovu ulicu, nasleduje oblasť po Markovu a odtiaľto bude osvetlený úsek po Pajštúnsku ulicu. Nasleduje časť po most Medissimo a posledný úsek vedie až k hrádzi.
Ako tvrdí primátor, osvetlením sa úprava Chorvátskeho ramena skutočne nekončí. Petržalský kanál sa dočká ďalších vylepšení už v blízkej budúcnosti. Dokonalejšie prepojenie priestoru zabezpečí štvorica nových peších lávok, na ktoré vyhlásil architektonickú súťaž Metropolitný inštitút Bratislavy ešte na jar minulého roka. Podoba nových premostení je známa od augusta 2021, kedy porota vyhlásila víťazov.
Najúspešnejšou spomedzi prihlásených sa stala brnenská kancelária M2AU + AXXI, ktorá triumfovala pri návrhoch na prvé tri lávky. Návrhy ateliéru označila porota za uskutočniteľné a vhodne osadené do prostredia. Najviac exponovanou bude pravdepodobne druhá lávka, ktorá vyústi do budúceho hlavného petržalského námestia. Vďaka spojeniu lávky s pobytovými schodami bude prístupnejšia aj hladina Chorvátskeho ramena.
Posledná štvrtá lávka bude navrhnutá inou kanceláriou, ateliérom DOXA. Prítomné budú jednoduchšie priechody medzi ramenom, parkom a plážou a pôjde o kvalitnejšie napojenie na Veľký Draždiak. Tri lávky od brnenskej kancelárie sa budú nachádzať medzi Bosákovou a Rusovskou cestou (už osvetlený úsek pri promenáde), dve budú medzi Rusovskou cestou a Romanovou. Štvrtá od ateliéru DOXA nahradí existujúcu pontónovú lávku pri Draždiaku. Vďaka nim sa stane prístupnejšia aj električková trať s nástupišťami a Chorvátske rameno posilní svoj rekreačný charakter.
Niekoľko lávok chce vybudovať aj developer projektu pri električkovej trati medzi Rusovskou cestou a Romanovou, ich presná pozícia a podoba však ešte nebola verejne prezentovaná. Tieto lávky však nadviažu na nové zamýšľané verejné priestory v rámci rozsiahleho polyfunkčného súboru.
Nová zástavba bude ďalšou veľkou zmenou okolia ramena. Pripravovaný je vyššie zmieňovaný development Petržalka City, ktorý by mal vytvoriť skutočné centrum najväčšieho slovenského sídliska. Podľa oficiálneho webu by mala vzniknúť štvorica nových objektov, v ktorých sa bude nachádzať 169 bytov a 31 nadštandardných rezidencií pre vyše 500 obyvateľov. Toto je však len plán prvej etapy, na ktorú by mali nadzviazať minimálne tri ďalšie.
Nakoľko však výstavbu v tomto území odmietali aktivisti, celý plán ešte môže prejsť zmenami. Development Petržalka City je ale projektom, ktorý môže zvýšiť potenciál kvality života pre mnohých Petržalčanov. Okrem bývania má totiž priniesť aj rozsiahlu občiansku vybavenosť alebo upravené verejné priestory. Odpor verejnosti je preto paradoxný.
Pre obyvateľov vzniká skutočne moderná mestská štvrť. Chorvátske rameno získa po dlhých rokoch zanedbávania modernejší vzhľad. Dopomôžu tomu nové lávky, osvetlenie pri obľúbenej promenáde, ale aj pás zástavby v dotyku s električkovou traťou. Od ramena ju bude oddeľovať kultivovaný líniový park. Lokalita významne mestskejší charakter a nepochybne sa stane obľúbenou nielen u Petržalčanov, ale aj u obyvateľov Bratislavy.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac