Author photoSimona Schreinerová 31.07.2024 11:30

Veľký potenciál, smutnejšia realita. Dulovo námestie čaká na obnovu, nebude jednoduchá

Metropolitný inštitút Bratislavy (MIB) predstavil už v roku 2022 víziu premeny východnej časti Dulovho námestia. Architektonická štúdia zo série projektov Živé miesta priniesla návrh atraktívnejšieho verejného priestoru. Otázkou zostáva termín realizácie. Rovnako je diskutabilný osud časti námestia pred hotelom Apollo, ktorá je okupovaná parkujúcimi autami.

Zdroj: Metropolitný inštitút Bratislavy

Zdroj: Metropolitný inštitút Bratislavy

Dulovo námestie v mestskej časti Ružinov je centrom východnej časti štvrte Nivy. Ide o atraktívnu oblasť mesta, ktorá v posledných rokoch prechádza revitalizáciou. Hoci prvé objekty tu vznikli už na začiatku 20. storočia, väčšina zástavby, ako aj samotné námestie, pochádza z 50. rokov 

Východná časť Dulovho námestia je oddelená potenciálnym bulvárom Košickej ulice a susedí so zelenou Trenčianskou ulicou. Rozsiahlejšia západná časť tvorí predpolie hotela Apollo, kedysi známeho ako Dukla. Obe plochy majú veľký potenciál na rozvoj. Dnes to platí najmä o východnej časti, ktorá je zanedbaná.

Jej obraz tvoria okrem zmienených ulíc plochy ohraničené cestami či dvojica obytných budov v štýle socialistického realizmu s kamennými podlubím a obchodnými prevádzkami na prízemí (v parteri). V jej strede sa nachádza prízemná budova reštaurácie, ktorá je obklopená slabo udržiavanou zeleňou, spevneným okolím autobusovej zastávky a množstvom parkujúcich áut.

V dohľadnej dobe sa význam lokality výrazne zvýši. Atraktivitu zvýšil (a ešte zvýši) projekt Zwirn od YIT Slovakia a prospeje jej aj budúca električková trať na Košickej. V tomto kontexte sú snahy o zvýšenie kvality verejného priestoru pochopiteľné. Nádej na zlepšenie východnej časti námestia priniesol MIB predstavením konceptu v rámci iniciatívy Živé miesta.

Po analýze územia a konzultácii s verejnosťou, ktorá vyjadrila potrebu zelene, osvetlenia, mobiliáru a lepších podmienok pre cyklistov, vznikla architektonická štúdia úprav priestranstva. Jej podstatou je presun parkovania na Trenčiansku ulicu, čím sa uvoľní centrálny ostrovček a vznikne veľký pobytový priestor s osvetlením, lavičkami, smetnými košmi a novou zeleňou.

Námestie bude výškovo zjednotené, čo prepojí jeho jednotlivé časti. Tiež by sa malo stať bezpečnejším a, ako pripomína MIB, bude viac pripomínať skutočné námestie. Cyklisti budú môcť využívať obojsmernú segregovanú trasu na južnej strane námestia, napojenú na Košickú ulicu. Automobilová doprava bude jednosmerná z Košickej na Trenčiansku.

 

Situácia priestoru po celkovom dokončení, vrátane električkovej trate. Zdroj: Metropolitný inštitút Bratislavy

 

V budúcnosti sa plánuje aj zdieľaná zastávka električiek a autobusov na Košickej, čím sa nahradí súčasná autobusová zastávka novou zeleňou. Štúdia tiež navrhuje kombináciu rôznych typov dlažby podľa funkcie plôch. Návrh má výrazne zvýšiť kvalitu a využiteľnosť priestoru, zlepšiť cyklistické prepojenie a reorganizáciou parkovania vytvoriť viac miesta pre peších. Odhadovaný rozpočet na revitalizáciu je viac ako 427.000 eur.

Architektom je kolektív autorov z ateliérov Studený architekti s.r.o., ateliér Ľubomír Závodný s.r.o., Peter Stec Studio a Terra Florida, v.o.s. Ide o tzv. zmluvné ateliéry, ktré pracovali na viacerých zadaniach inštitútu ešte v rámci prvého kola spolupráce. MIB plánuje začať so stavbou po získaní všetkých potrebných povolení a obstaraní zhotoviteľa stavby. 

V súčasnosti je projekt ešte len vo fáze spracovania projektovej dokumentácie. „K uvedenému projektu prebehla participácia, z ktorej vzišli pripomienky sme do projektu zapracovali, ale naďalej je projekt vo fáze dopracovania projektovej dokumentácie,“ uviedla Kristína Trnovská, vedúca oddelenia komunikácie MIB. Pôvodne mala byť dokončená už v roku 2022.

Revitalizácia námestia podľa všetkého stojí aj na hľadaní finančných prostriedkov. „Jeho realizácia v plnom rozsahu je závislá najmä od finančných možností. S mestskou časťou a poslancami za mestskú časť prebieha diskusia o možnostiach realizácie čiastkových riešení," doplnila Trnovská. V minulosti sa odhadovalo, že rozpočet bude 427-tisíc eur, dnes to bude pravdepodobne viac. 

Koncept riešenia obnovy východnej časti Dulovho námestia je v princípe jednoduchý a logický, zároveň však zvyšuje potenciál využiteľnosti priestoru. Kedy by sa obyvatelia mohli dočkať atraktívnejšieho verejného priestoru, je ale nateraz otázne.

 

Západná časť námestia. Zdroj: Google Maps

 

Ešte komplikovanejšia je situácia západnej časti námestia pred hotelom Apollo. Tá je síce v relatívne dobrom stave (rekonštruované bolo v roku 2000), ale problémom sú okrajové časti námestia. Trpia priestorovo náročným alebo zle umiestneným parkovaním, zbytočnými a nelogickými bariérami a zle riešenými väzbami na okolie.

Najväčším nedostatkom je parkovanie pred hotelom a na susednej Kvačalovej ulici, ktorá by inak mohla byť príjemnou pešou zónou. Parkovanie zaberá veľa miesta aj pri vstupe do Páričkovej, ktorá je tu mimoriadne široká.

Významná časť pozemkov je vo vlastníctve MAC – GASTRO spol. s r.o., vlastníka hotela Apollo. Aj keby mesto malo záujem o revitalizáciu priestoru, súčasné majetkovo-právne vzťahy by boli prekážkou.

Magistrát má však záujem túto situáciu riešiť. „Hlavné mesto má záujem o vysporiadanie pozemkov na Dulovom námestí vo vlastníctve spoločnosti MAC – GASTRO spol. s r.o. Zo strany tejto spoločnosti bolo hlavné mesto oslovené so žiadosťou o majetkovoprávne vysporiadanie, a to zámenou pozemkov. Nakoľko však išlo o pozemky pod miestnymi cestami, nebolo možné žiadosti vyhovieť. Naďalej však preverujeme iné možnosti majetkovo-právneho vysporiadania,“ uviedol Peter Bubla, hovorca Hlavného mesta SR Bratislavy.

Či príde k zmene alebo regulácii parkovania v lokalite, zatiaľ nie je jasné. „Spoločne s mestskou časťou Ružinov aktuálne vyhodnocujeme organizáciu parkovania v celej zóne RU1 a na základe tohto vyhodnotenia pripravíme revízny projekt organizácie dopravy. V tejto chvíli je tak ešte predčasné hovoriť či a aké zmeny sa dotknú organizácie parkovania aj na Dulovom námestí,“ uzavrel Bubla.

Dulovo námestie má veľký potenciál, ktorý je daný dobrým urbanistickým riešením celej okolitej štvrte. Tvorené je blokovou zástavbou správnej mierky, pozitívna je tiež prítomnosť aktívneho parteru a funkčného mixu, dostatok zelene a dobré napojenie na centrum mesta. Najväčším nedostatkom zostáva kvalita verejného priestoru. Nejde pritom o materiál chodníkov alebo stav stromov. Ako to už v Bratislave býva, najväčšou bariérou k lepšiemu prostrediu je príliš veľký priestor, venovaný dynamickej aj statickej doprave. 

 

Pozrite si obnovu bratislavských verejných priestorov vo fotoalbumoch

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Mapa projektu

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube