Author photoAdrian Gubčo 21.02.2025 15:45

Spojnica starého a nového centra sa dramaticky zlepší. Hlavné mesto ohlasuje nové úpravy Dunajskej a Mlynských nív

Dunajská ulica a nadväzujúci úsek Mlynských nív patrí k najdôležitejším prepojeniam medzi historickým centrom Bratislavy a autobusovou stanicou, ako aj postupne sa formujúcim komerčným centrom mesta v jej blízkosti. Z pohľadu peších či cyklistov však ide o pomerne nepohodlnú a miestami nebezpečnú cestu. Čoskoro sa to má výrazne zmeniť.

Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR

Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR

Známa ulica s viacerými problémami

Dunajská patrí k mimoriadne starým bratislavským uliciam, ktoré sa vyformovali ešte v stredoveku (odkedy dokonca nezmenila názov). Spájala vtedajšiu Bratislavu s dunajskými predmestiami a bránou vo vonkajšom opevnení, odkiaľ pokračovala ďalej smerom do lužnej krajiny. Po zániku hradieb v 18. storočí a v 19. storočí sa transformovala na husto zastavanú a živú ulicu, ktorá začala prepájať centrum s priemyselnou štvrťou v južnej časti Nív.

Dnes sa jej význam spojnice medzi dvomi dôležitými časťami Bratislavy ešte posilnil. Umiestnenie ústrednej autobusovej stanice práve na Mlynských nivách jej zaručilo, že pre mnoho návštevníkov mesta je najvyužívanejšou spojnicou do centra. Okrem toho sa tu nachádza mnoho obchodov, prevádzok či inštitúcií, ktoré sú samé osebe navštevované, nehovoriac o tom, že tu žije množstvo ľudí. To všetko má za následok, že dopyt po kvalitnej infraštruktúre pre peších a cyklistov je vysoký.

Dnes je však bezpečnosť chodníkov priemerná a úroveň cykloinfraštruktúry nízka. Ulica je zaťažená automobilovou dopravou, čo obťažuje množstvo miestnych rezidentov. Ani príťažlivosť verejných priestorov nie je taká vysoká, ako by sa na ulicu daného významu patrilo.

Galéria

  • Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR
  • Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR
  • Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR
  • Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR

Mesto síce v nedávnej minulosti realizovalo niekoľko zásahov – na južnej strane Dunajskej medzi Námestím SNP a Klemensovou bol opravený a predláždený chodník, tak isto ako na úseku Mlynských nív medzi Ul. 29. augusta a Karadžičovou. Takisto sa opravil park na Dunajskej, resp. bývalá Wesselényiho záhrada. Teraz chce ale Magistrát toho zmeniť viac.

Bratislava oslovila obyvateľov ulice so snahou o zisk podnetov pre zlepšenie bezpečnosti a kvality ulice a v podstate aj celej štvrte. Viacerí z nich identifikovali vysokú rýchlosť prechádzajúcich áut, nedostatok priechodov pre chodcov či úzke chodníky medzi najvýznamnejšími. V širšej lokalite, ktorá zahŕňa aj časť Ulice 29. augusta, Cintorínsku, Rajskú a Mlynské Nivy po Karadžičovu, bolo určených sedem najviac problematických bodov.

Patrí k nim napríklad chýbajúci priechod neďaleko vstupu do parku na Dunajskej, úzky chodník na severozápadnej strane ulice medzi Lazaretskou a Ul. 29. augusta, problematické (resp. neexistujúce) ľavé odbočenie na Cintorínsku z Ul. 29. augusta alebo chýbajúci priechod pre chodcov na severnom ramene križovatky Mlynských nív a Karadžičovej. Chodci tu musia prekonávať až sedemnásť cestných pruhov, ak sa chcú dostať na miesto, kam by ich dostal jediný priechod.

Hlavné mesto avizuje, že všetky tieto problémy chce vyriešiť vo forme jednej komplexnej revitalizácie. Jej realizácia sa navyše očakáva už v priebehu tohto roka a prinesie naozaj citeľné aj viditeľné zmeny v celej lokalite.

 

Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR

 

Neveľké zásahy, ktoré zmenia veľa

Základnou úpravou, ktorá otvorí cestu aj ďalším zmenám, je zjednosmernenie Dunajskej od križovatky s Rajskou ulicou v smere na Mlynské nivy. Ako totiž vyplýva z dopravných dát, 30% automobilov využíva dnes ulicu ako spojnicu so Štúrovou. Po novom budú tieto autá prechádzať po Cintorínskej a Rajskej, kým chodcom aj cyklistom sa otvoria ďaleko lepšie možnosti.

Mesto ich približuje v ilustrovanej grafike, kde konkretizuje navrhované opatrenia. Najvýraznejším z nich bude zmena profilu Dunajskej v podstatnej časti jej šírky. V praxi to bude znamenať zmenu spôsobu parkovania napríklad v susedstve parku na Dunajskej, kde pribudnú parkovacie pásy. Umožní sa posun jedného z priechodu pre chodcov a vytvorenie úplne nového, vyvýšeného, ktorý prepojí Bratislavské bábkové divadlo s parkom. Pred parkom pribudne aj nový mobiliár či zeleň.

Úzky chodník medzi Lazaretskou a Ul. 29. augusta sa zas čiastočne rozšíri a navyše aj predláždi kamennou dlažbou. Rekonštruovať sa má aj Ul. 29. augusta, ktorá sa čiastočne zlepšila už v minulých rokoch. Po pripravovaných zásahoch pribudne okrem kvalitnejších chodníkov a dnes chýbajúce ľavé odbočenie na Cintorínsku.

Obrovské zlepšenie nastane pre cyklistov. Na severnej strane Dunajskej bude vytvorená segregovaná obojstranná cyklotrasa, ktorá bude siahať od Rajskej až po Mlynské nivy a odtiaľ pokračovať ďalej ku Karadžičovej. Vďaka rekonštrukcii Ul. 29. augusta sa zriadia chýbajúce úseky ochranných pruhov aj tu.

Významná bude úprava križovatky Mlynských nív a Karadžičovej. Na severnom ramene konečne pribudne dlhoočakávaný priechod pre chodcov, doplnený o cyklopriechod. Nielenže sa tak zlepšia možnosti prechádzania pre peších, pre cyklodopravu to bude znamenať, že sa konečne pohodlne spoja významné smery z Ružinova so Starým Mestom či inými časťami mesta. Okrem toho sa zvýši aj bezpečnosť križovatky pre vodičov, keďže sa redukciou pruhu na „malých“ Mlynských nivách zlepší geometria križovatky.

Naostatok, tieto úpravy budú spojené s výmenou asfaltu vozovky na Dunajskej aj Cintorínskej a ďalšími lokálnymi úpravami. Vo výsledku bude celé územie bezpečnejšie, funkčnejšie a v neposlednom rade aj krajšie.

 

Možno najdôležitejšia z noviniek - zlepšenie križovatky Mlynských nív s Karadžičovou. Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR

 

Vhodný postup aj pre iné časti Bratislavy

Ide o efektívne aj efektné riešenie, ako riešiť nedostatky tejto časti mesta. Základ úprav v podobe jednoduchej zmeny dopravnej organizácie otvára priestor pre realizáciu množstva zlepšení, ktoré výrazne zvýšia kvalitu života obyvateľov i návštevníkov. Pripravovaný projekt je zároveň v súlade s víziou, podľa ktorej by mali byť rezidentské zóny postupne ukľudňované.

V tomto kontexte je vhodné tento postup replikovať aj inde – najmä tam, kde sa pôvodne úzke a na tento účel nevhodné ulice transformovali na rušné tranzitné komunikácie. Takým prípadom je napríklad Mickiewiczova, ktorá slúži ako skratka pri prechádzaní zo západnej strany mesta na východnú a opačne, ale do istej miery aj Záhradnícka, ktorej uličný profil je využitý neefektívne. Vhodné príklady by sa ale našli aj inde.

Dobrou správou je, že mesto v tomto prípade ide realizovať opatrenia, ktoré sú overené z vyspelých miest ako kľúčové pre zvýšenie úrovne a bezpečnosti prostredia: vyvýšené priechody, pásy parkujúcich áut, chrániace cyklistov, či prepájanie oddelených úsekov cyklotrás. Pozitívne dopady sa tým budú maximalizovať.

Magistrát zatiaľ sám oficiálne nekonkretizoval, kedy sa jednotlivé zmeny zrealizujú, Dunajská je však už zaradená do tohtoročného plánu opráv. Dá sa tak len predpokladať, že mnohé kľúčové úpravy budú skutočnosťou už o niekoľko mesiacov. Cena pravdepodobne nebude extrémne vysoká. Za cenu najmä nového asfaltu a farby získa verejnosť omnoho lepšie prostredie.  

 

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube