Postupne rastúci obytný súbor Nuppu na okraji ružinovskej štvrte Prievoz ohlasuje ďalšiu, v poradí šiestu etapu. Najnovší prírastok ponesie názov Orkidea, výstavba sa bude spúšťať už v najbližšej dobe.
Aj šiesta etapa sa tak drží pomenovania podľa kvetín, tak ako predošlé časti developmentu. Svojim začlenením, tvarom i architektúrou kopíruje už naznačený koncept, vznikne tak ďalší doskový osempodlažný dom v riadkovej zástavbe, ktorý bude vymedzovať vnútorný líniový park. Prístupová komunikácia bude vybudované po vonkajšom obvode rezidenčného súboru, bude však slúžiť aj pre obsluhu výhľadovej kancelárskej budovy popri diaľnici D1.
V dome Orkidea vznikne 98 1- až 4-izbových bytov, predaj sa spúšťa v týchto dňoch. Hoci oficiálne sú voľné ešte všetky, vyše štvrtina z nich je už rezervovaná. Cenovo sú byty nastavené relatívne dobre – pri niektorých z nich je cena zo štvorcový meter už 2,5-tisíc eur, v priemere vycháza pod 3-tisíc eur za meter štvorcový. Nuppu nepatrí k nadštandardným projektom, z hľadiska lokality a jej budúceho rozvoja však má výhodnú polohu.
Okrem lokality má byť konkurenčnou výhodou projektu aj zmieňovaný park, ktorý má byť dokončený spoločne s ukončením výstavby Orkidey. Už dnes je jeho časť zrealizovaná a využívaná a postupne tu pribúdajú rekreačné a športové prvky – ihrisko, gril, výbeh pre psy, detské ihrisko a pod. Komunitný rozmer projektu majú posilniť spoločenské miestnosti na prízemí jednotlivých domov. Retailové prevádzky zatiaľ veľmi aktívne nie sú, s rastom súboru sa to však nepochybne zmení.
Výhodou parku je, že aj pri svojej solídnej veľkosti nie je nijako narušený dopravou, keďže parkovanie v celkovom počte 113 miest je riešené buď v podzemí bytových domov (čo je v poriadku) alebo na povrchu a na prvom nadzemnom podlaží pod hmotou budovy (čo už nie je vzorové riešenie). Zatiaľ nedostatočná je obsluha verejnou dopravou, hoci už čoskoro by sa tu malo zriadiť obratisko pre autobusy. Predbežne sa počítalo s vedením linky 66, aktuálne sa však tento zámer prehodnocuje.
Architektúra objektu, tak ako aj pri ostatných etapách, vychádza z pera Ateliéru 3M, ktorý kreslil už pôvodný projekt pre iného developera, kedy bol známy ako Bergamon. Nejde o výnimočnú architektúru, skôr o neurážlivý štandard, ktorý v budúcnosti dotvorí prechod medzi hustejšou a exponovanejšou zástavbou v transformujúcich sa postindustiálnych štvrtiach a stabilizovaným a pokojnejším prostredím Prievozu.
YIT predpokladá dokončenie prác a kolaudáciu v marci 2022. Ak sa má tento termín dodržať, práce sa budú musieť spustiť už v najbližšej dobe.
Nuppu sa ďalším prírastkom začne blížiť k finálnej podobe, v rámci ktorej vznike ešte trojica doskových domov a dve bodové bytovky. Aktuálne dokončené sú tri domy, na výškovej dominante projektu, 12-podlažnom dome Jasmiini, sa realizuje fasáda a na piatej etape Hyasintti pribúdajú prvé nadzemné podlažia. Celkovo ide o zhruba šesťsto bytov, po ukončení celého developmentu ich bude okolo tisícky.
To môže znamenať, že tu môže žiť aj 3-tisíc ľudí, zvlášť keď sa Nuppu profiluje ako rodinné bývanie. Ide o množstvo, ktoré viac než oprávňuje dovedenie kvalitnej verejnej dopravy do oblasti, ako aj dobrej infraštruktúry pre ostatné alternatívne druhy dopravy – predovšetkým cyklotrasy. Pri súčasnom tempe možno očakávať, že plne dobudovaný bude projekt možno už ku koncu roka 2025.
Kým pri cyklotrasách je to viac než pohodlný termín na výstavbu kvalitnej infraštruktúry, iné to je pri náročnejších, ale aj kapacitnejších projektoch – predovšetkým v podobe električkovej trate. Ulica Mlynské nivy je totiž považovaná za jeden z možných smerov rozvoja električkovej siete, pričom trať by mala v budúcnosti pokračovať až do Podunajských Biskupíc a Vrakune. Projektová príprava však v takomto prípade trvá roky.
V tomto ohľade nemáme zatiaľ informáciu, ako presne vidí možnosť výstavby trate do Prievozu Hlavné mesto, v ktorého kompetencii takýto projekt je. Vízia rozvoja siete v rámci nového centra mesta na Nivách sa spracúva len teraz, netreba však zabúdať na širšie vzťahy – električkové trate musia totiž spájať lokality, kde je dopyt po pravidelnej dochádzke, a okolie Mlynských nív takým rozhodne je.
V najbližších rokoch by tu mali totiž pribudnúť rádovo tisíce bytov. Niekoľko projektov je pred dokončením (Jarabinky), niektoré vo výstavbe (Discovery Residence, Nuppu), ďalšie v príprave (Pri Mlynoch a zatiaľ nepomenovaný development od YIT). V súčasnosti ponuka verejnej dopravy v tejto lokalite prakticky absentuje.
Je tak namieste, aby sa mesto veľmi seriózne začalo venovať nielen jednej možnej trati (električkovej vetve Košická a jej vedeniu), ale hneď dvom. Diskusia by nemala znieť v tom zmysle, ktorú trať potrebujeme viac a ako ju viesť, aby dokázala vynahradiť aj tú druhú (otázka vedenia trate po Pribinovej vs. Landererovej), ale jednoznačne pripustiť, že potrebné sú obe a obe treba začať čo najskôr projektovať a pripravovať.
Ide o strategické investície, ktoré budú do významnej miery definovať, aká bude kvalita života v Bratislave budúcnosti. Ak má metropola v tejto otázke excelovať, čiastkové alebo provizórne riešenia sú vylúčené. Záujem by mal byť len o tie najlepšie a najkomplexnejšie projekty bez ohľadu na výšku prvotnej investície. Je totiž zrejmé, že skôr či neskôr sa dobre investované peniaze vrátia.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac
Komentáre