Author photoAdrian Gubčo 10.05.2024 14:38

Električková trať bude ešte tento rok. Magistrát trvá na avizovanom termíne spustenia radiály v Petržalke

Najväčší dopravný projekt v metropole v podobe výstavby druhej etapy Petržalskej električkovej radiály je stíhaný problémami a meškaním. Pôvodne mal byť dokončený na konci roka 2023. Dnes padá termín december 2024, hoci vládnu veľké pochybnosti o tom, či je možné ho splniť. Hlavné mesto však verí, že električky v tomto čase premávať budú.

Ilustračné zábery. Autor: Nino Belovič / YIM.BA

Ilustračné zábery. Autor: Nino Belovič / YIM.BA

Mesto Bratislava naďalej verí, že električky začnú po novej trati v bratislavskej Petržalke v úseku Jungmannova - Janíkov dvor, premávať do konca tohto roka. Uviedol to hovorca Bratislavy Peter Bubla. Poukázal pritom aj na nedávny záväzok zhotoviteľa dostavať trať do 15. decembra tak, aby po nej mohla jazdiť električka.

Magistrát vyjadril potešenie, že sa mu podarilo udržať zhotoviteľa na stavbe. „Viackrát totiž hrozilo, že odíde,“ skonštatoval Bubla. Začiatkom tohto roka samospráva nevedela garantovať konkrétny termín dokončenia trate. V roku 2022 boli práce na trati na niekoľko mesiacov výrazne utlmené. Hovorca pripomenul, že pri realizácii stavby čelili od jej začiatku viacerým problémom. Od komplikovaných vzťahov v pôvodnom konzorciu, cez radikálne zvýšenie cien energií a materiálov až po objektívne prekážky.

Magistrát koncom marca informoval, že v najbližších týždňoch očakáva postupné zintenzívňovanie prác. Či je spokojné s aktuálnou intenzitou prác, hlavné mesto neodpovedalo. Deklaruje však, že robí všetko pre to, aby električka jazdila do konca tohto roka. Ubezpečuje tiež, že urobí všetko pre dodržanie dohody a deklarovaných termínov.

Napriek tomu obavy pretrvávajú - niektorí kritici (napríklad starosta Petržalky Ján Hrčka) hovoria o dokončení neskoro v roku 2025. „Samozrejme, v prípade omeškania bez objektívnych dôvodov sú namieste aj sankcie v zmysle zmluvy,“ podotkol hovorca mesta na margo toho, či sa Magistrát neobáva, že sa nepodarí dodržať ani decembrový termín.

Na stavbe sa podľa Magistrátu v súčasnosti robí na viacerých miestach, napríklad na združenom moste na Rusovskej ceste, na moste pri Farskom kostole Sv. Rodiny, pri Jantárovej ceste či pri obratisku Janíkov dvor. V prípade environmentálnej záťaže pri zdravotnom stredisku na Strečnianskej ulici bola podľa Hlavného mesta veľká časť nebezpečného odpadu odvezená. Zvyšná zemina, ktorá nevykazuje známky nebezpečného odpadu, by mala byť v najbližšom období taktiež odstránená.

„Všetci by sme chceli, aby stavba prebiehala omnoho rýchlejšie - ako napríklad rekonštrukcia Vajnorskej radiály,“ podotkol Bubla. Poukazuje však na rozdiel, že v prípade petržalskej električky ide o stavbu novej trate „na zelenej lúke“.

 

Autor: Nino Belovič / YIM.BA

 

Výstavba električkovej trate začala na konci roka 2021. Umiestnená je v koridore, tiahnucom sa v severo-južnom smere naprieč celou Petržalkou. Nadväzuje na prvú etapu medzi Štúrovou ulicou a Jungmannovou, ktorá bola dokončená v roku 2016. Napriek pochybnostiam skeptikov sa ukázala ako mimoriadne využívaná a obľúbená.

Druhá etapa bude mať po dokončení podobu 3,9 kilometrov dlhej dvojkoľajnej trate so siedmimi zastávkami a štyrmi mostami. Okrem toho sa v rámci projektu opraví aj 490 metrov existujúcej trate od Bosákovej po Jungmannovu. Vybuduje sa deväť križovatiek riadených dopravnou signalizáciou a šesť kilometrov dlhá segregovaná cyklotrasa s parametrami cyklodiaľnice. Pridruženou súčasťou projektu sú štyri nové premostenia Chorvátskeho ramena pre chodcov a cyklistov.

Vďaka novej trati s preferenciou pre električky na križovatkách sa užívatelia dostanú z Janíkovho dvora do centra mesta za 12 minút, prepravná kapacita by mala byť 30.000 cestujúcich v každom smere denne. V dopravnej špičke obslúži zastávky spoj každé 2 až 3 minúty.

Plánované náklady boli 78,5 miliónov eur, pričom väčšina zdrojov pochádza z eurofondov. Po korekciách sa cena zvýšila na 89,5 milióna eur, aktuálne sa už odhaduje na 99 miliónov eur. Nemusí pritom ísť o konečnú sumu.

V každom prípade, pre Petržalku ide o výrazný benefit. Prinesie omnoho lepšie spojenie s centrom, výbornú alternatívu voči individuálnej automobilovej doprave, rozvoj cyklodopravy, revitalizáciu centrálneho koridoru aj otvorenie časti územia developmentu. V konečnom dôsledku by sa tak mali investované náklady z istého uhla pohľadu vrátiť. O zvýšení kvality života sa totiž nedá pochybovať.

 

(TASR, YIM.BA)

Pozrite si výstavbu električkovej trate vo fotoalbumoch

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube