Výstavba Petržalskej radiály je v súčasnosti najdôležitejším dopravným projektom v Bratislave. Električková trať, spájajúca súčasnú konečnú na Jungmannovej s Janíkovym dvorom, mala byť podľa predchádzajúcich plánov dokončená do konca roka 2023. Komplikácie pri výstavbe však viedli k výraznému zdržaniu. Mesto najnovšie avizuje, že realitou by mohla byť už na konci tohto roka.
Realizácia električkovej trate začala v novembri 2021, pričom Hlavné mesto v tom čase oznamovalo, že projekt bude dokončený ešte pred koncom roka 2023. Išlo o dôležitý termín, keďže išlo o hraničnú dobu, do kedy bolo možné obrovský projekt financovať z fondov Európskej únie. Už niekoľko mesiacov po štarte výstavby sa ale ukázalo, že práce na trati sa utlmujú, až sa do leta 2022 takmer úplne zastavili.
Zhotoviteľ, konzorcium Združenie NS MHD Petržalka, argumentoval vplyvmi inflácie, rastúcich cien materiálov či vojnou na Ukrajine. S mestom sa preto muselo dohodnúť na novom modeli financovania. Magistrátu sa zároveň podarilo dohodnúť s Európskou komisiou, že projekt bude financovateľný aj po skončení daného programovacieho obdobia. Práce sa tak na jeseň 2022 obnovili.
Napriek tomu nebolo tempo žiadúce a zhotoviteľ nebol schopný splniť viaceré zo stanovených míľnikov. Čoskoro začalo byť zrejmé, že dokončenie v roku 2023 – hoci mesto ešte nejakú dobu tento plán opakovalo – nie je reálne. V priebehu minulého roka bol stanovený nový plán, 30. september 2024. Niektorí kritici, napríklad starosta Petržalky Ján Hrčka, spochybňovali aj tento termín.
Vedenie Hlavného mesta na výhrady podľa slov primátora Matúša Valla reagovalo. Priznalo, že s tempom nie je spokojné. „Hoci na väčšine úseku je už vybetónovaná spodná doska jazdnej dráhy, na 620 metroch už aj s koľajami, a postupne sa budujú tiež nové mosty, križovatky a nové depo, otvorene sme komunikovali, že nie sme s celkovým tempom prác spokojní a že dokončenie trate podľa platného harmonogramu už nebolo možné garantovať,“ konštatuje Vallo na sociálnej sieti.
Preto mesto iniciovalo rokovania so zástupcami zhotoviteľa. Tieto priniesli podľa Valla úspech. „Po náročných rokovaniach so španielskym a čínskym vedením zhotoviteľa stavby Petržalskej električky sme podpísali dodatok zmluvy s novým harmonogramom – električková trať má byť odovzdaná mestu do 15. decembra 2024,“ oznámil. „Zhotoviteľovi sme adresovali množstvo výhrad a žiadali ho o nápravu, avšak to posledné, čo by ktokoľvek chcel, bolo, aby nám aj tu hrozila situácia ako pri tuneli Višňové.“
Primátor pripomína, že diskusie si vyžiadali stretnutia s najvyšším vedením spoločností, stojacimi za výstavbou. „Podpisu dodatku predchádzali náročné rokovania nielen s vedením španielskeho zhotoviteľa Aldesa, ale aj s vedením vlastníka Aldesy, čínskou spoločnosťou China Railway Construction Corporation, ktorej top manažment pricestoval na Slovensko,“ približuje. Vo výsledku by sa ale mali zintenzívniť stavebné práce.
Faktom ale ostáva, že v avizovanom termíne ešte trať nebude úplne dokončená – bude len sprevádzkovaná. „Podstatné parametre dodatku sú, že zhotoviteľ sa zaviazal do 15. decembra 2024 dostavať električkovú trať tak, aby po nej mohla jazdiť električka a mestu do tohto dátumu dodať aj všetku dokumentáciu potrebnú na schválenie predbežného užívania trate,“ hovorí primátor.
Bližšie konkretizuje nové termíny portál iMHD.sk. Upozorňuje, že schválením nového dodatku (už sedemnásteho) bola lehota výstavby predĺžená o ďalších 320 dní z 1.047 na 1.367 dní, teda do polovice augusta 2025. Predĺžili sa aj dátumy splnenia míľnikov stavby, v prípadov míľnikov 2 a 3 o približne 300 dní (a vyše 700 oproti prvotnému predpokladu). Predĺženie výstavby prinesie aj zvýšené náklady – z pôvodných 82,5 miliónov eur sa blíži k 99 miliónom, čo podľa portálu ešte nie je konečná cena.
Vallo dodáva, že v snahe o mobilizáciu kapacít zhotoviteľa mu teraz dáva zálohovú platbu s úrokovou sadzbou vo výške 10 miliónov eur, na ktorú je 100% banková záruka. Časť sumy, ktorú by mesto zaplatilo neskôr, tak zaplatí vopred. Vďaka tomu by sa mal už do mesiaca zdvojnásobiť počet stavebných objektov, na ktorých sa súbežne pracuje.
„Stavenisko novej trate majú každý deň na očiach desiatky tisíc obyvateľov Bratislavy a ja verím, že spoločne s nami budete môcť v nasledujúcich týždňoch odsledovať, či sa sľúbené zintenzívnenie prác skutočne deje,“ uzatvára Matúš Vallo. „Som presvedčený, že pre novú električkovú trať, pre Petržalku, ale aj pre celú Bratislavu bol veľmi dôležitý tento náš posledný krok k zachráneniu stavby so súčasným zhotoviteľom.“
Priamo na trati sa dnes pracuje predovšetkým na realizácii združeného mosta na Rusovskej ceste, premostení Chorvátskeho ramena pri kostole sv. Rodiny, križovatkách na Lietavskej a Betliarskej, pričom v druhom menovanom prípade už tvár získava priecestie cez trať, a na hale dennej údržby. Táto je takmer v štádiu hrubej stavby, realizuje sa strecha. Koľaje sú položené predovšetkým v južnej časti trate.
Pokiaľ sa naplnia sľuby mesta, v dohľadnej dobe by sa malo tempo dramaticky zvýšiť. Aj napriek tomu ešte cestujúca verejnosť v čase sprevádzkovania trate – teda niekedy na začiatku roka 2025 v závislosti od vydania povolení – nebude mať k dispozícii sľubovaný komfort. Je možné, že chýbať ešte bude komplexné vybavenie zastávok, súbežná cyklotrasa alebo pešie mosty cez Chorvátske rameno.
V definitívnej podobe tak bude trať až jeden a pol roka po pôvodne ohlasovanom termíne dokončenia. Zároveň ale treba pripomenúť, že sa ešte predtým hovorilo, že výstavba druhej etapy Petržalskej radiály pôjde do realizácie čoskoro po dobudované prvej časti – teda v roku 2016. Vtedy sa rátalo s dokončením trate v roku 2020.
Samotná trať bude 3,9 kilometrov dlhá, dvojkoľajná a obsahovať bude sedem zastávok a štyri mosty. Vďaka preferencii pre električky na križovatkách sa užívatelia dostanú z Janíkovho dvora do centra mesta za 12 minút, prepravná kapacita by mala byť 30.000 cestujúcich v každom smere denne. V dopravnej špičke obslúži zastávky spoj každé 2 až 3 minúty.
Na dobudovanie projektu je zároveň naviazaná revitalizácia jeho priľahlého okolia. To zahŕňa nielen výsadbu zelene, ale aj výstavbu, najmä v blízkosti zastávok. Petržalská radiála tak má byť katalyzátorom rozvoja mestskej časti. Kvôli komplikáciám však príde s výrazným oneskorením.
Fotografie z 8.3.2024. Pozrite si výstavbu Petržalskej radiály vo fotoalbumoch.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac
Komentáre