Jeden z najočakávanejších dopravných projektov v metropole za posledné desaťročia je o krok bližšie k plnému dokončeniu. Hlavné mesto požiadalo petržalský Stavebný úrad o stavebné povolenie k predĺženiu petržalskej električkovej radiály, teda k tzv. druhej etape Nosného systému MHD. Do spustenia výstavby však ešte ostávajú približne dva roky.
Mesto žiada o povolenie pre podstatnú časť trate, vrátane zastávok, cyklotrasy, prekládok sietí a vegetačných úprav. Ide o jedno zo štvorice potrebných povolení, o ďalšie je nutné žiadať iné úrady. Podanie žiadostí o tieto povolenia možno očakávať v najbližšej dobe, rozdiel je daný snahou mesta o také úpravy projektu, ktoré by ho ešte lepšie začlenili do prostredia a s okolitými štvrťami bol spojený čo najpohodlnejšie.
„Čo sa týka prípravy samotných prác, ideme presne podľa harmonogramu, ktorý bol stanovený a určuje koniec stavby na rok 2023,“ uviedla pre agentúru SITA viceprimátorka Bratislavy Tatiana Kratochvílová. Napriek vyššie naznačeným zmenám by tak nemalo prísť k zdržaniu projektu ako takého, ak povoľovanie prebehne hladko.
Po povoľovacom procese a vydaní povolenia musí prebehnúť ešte súťaž na zhotoviteľa, pre ktorú už Hlavné mesto aktuálne pripravuje podklady, a mesto musí požiadať o nenávratný finančný príspevok z európskych fondov. Celý proces je dozorovaný európskym poradenským orgánom Jaspers. Odhadované náklady sa podľa agentúry SITA pohybujú vo výške 121 miliónov eur, hoci sa dá predpokladať, že výsledná cena sa v rámci verejného obstarávania zníži.
Ak sa podarí všetky procesy zvládnuť bez zbytočných zdržaní a odvolaní (čo je však vysoko pravdepodobne skôr zbožné želanie), výstavba by sa mala spustiť v priebehu roka 2021, zrejme na jar, a ukončená by mala byť v druhej polovici roka 2023. Ide o hraničný termín, v rámci ktorého je Bratislava ešte oprávnená čerpať európske zdroje.
Nová električková trať naprieč Petržalkou je výsledkom dlhoročného čakania na výstavbu nosnej linky verejnej dopravy, ktorá by tvorila hlavnú dopravnú os najväčšieho slovenského sídliska. V počiatkoch výstavby Petržalky sa počítalo, že v tzv. Centrálnom rozvojovom koridore, ktorý bol pre túto stavbu vymedzený a chránený stavebnou uzáverou, vznikne metro, táto myšlienka však bola na začiatku 21. storočia opustená ako drahá a nerealistická.
Namiesto toho vznikne trať s dĺžkou 3,78 kilometra, kde vznikne sedem zastávok. Trať bude dvojkoľajná, s rozchodom 1000 mm a povrchová, mesto sa tak rozhodlo nerealizovať tzv. rozkývaný variant, ktorý rátal s mimoúrovňovým krížením Pajštúnskej ulice. Výhodou daného rozhodnutia je, že trať bude menej bariérová najmä pre cestujúcich so zhoršenou možnosťou pohybu. Povrch trate by mal byť v medzizastávkových úsekoch zazelenený.
V rámci projektu sa zasiahne aj do prvej fázy petržalskej radiály, kedy sa upraví zastávka Farského, kde vznikne prestupný bod, zastávka Jungmannova bude mať formu občasnej zastávky a popri trati vznikne cyklotrasa so šírkou štyri metre – pôjde tak o prvú bratislavskú cyklodiaľnicu, ktorá bude mať potenciál pre masívny rozvoj bezpečnej cyklistickej dopravy. V prípade križovatiek, tieto budú mať nastavenú preferenciu a pravé pruhy u štvorpruhových ciest budú mať funkciu buspruhov, aby nedchádzalo k meškaniu verejnej dopravy.
Výstavba trate tak prinesie okrem výrazného zlepšenia obsluhy Petržalky verejnou dopravou, ktorá bude skutočnou alternatívou voči automobilom, aj veľký impulz pre jej ďalší rozvoj. S dokončením trate by sa mala uvoľniť stavebná uzávera vo vyššie spomínanom koridore, ktorý bol vždy koncipovaný nielen ako dopravná, ale aj spoločenská os, kde sa budú koncentrovať mestské funkcie – bývanie, kancelárie, obchody, kultúra, vzdelávanie a ďalšie.
Zmena Územného plánu v prospech tejto transformácie je momentálne horúcou témou, keďže mesto aktívne pracuje na Urbanistickej štúdii Centrálneho rozvojového koridoru (alebo osi), ktorá má byť podkladom pre zmenu ÚP. Nanešťastie, verejnosti sa nepodarilo dobre odkomunikovať zmysel štúdie, ani nastaviť participačný proces. Štúdia je tak napriek mimoriadnej snahe o minimalizáciu výstavby kritizovaná a mnohí obyvatelia sa snažia o jej kontraproduktívne torpédovanie.
Každopádne, výstavba v prvých sektoroch koridoru skôr či neskôr príde. Územie tak konečne naplní svoj potenciál a Petržalka vďaka električke nezíska len lepšie spojenie s ľavobrežnou časťou Bratislavy, ale aj svoje centrum. Až po roku 2023 sa stane plnohodnotnou mestskou štvrťou.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac
Komentáre