Author photoAdrian Gubčo 01.08.2018 12:30

Bratislava potrebuje kvalitnú električkovú dopravu, robí pre to málo

Už nejakú dobu je ako všeobecný fakt daný úzus, že nosným systémom verejnej dopravy (NS MHD) v Bratislave sú električky. To by sa malo odzrkadľovať v dynamickom rozvoji tohto dopravného systému a veľkú podporu rozvoju električkovej dopravy vyjadruje aj Magistrát Hlavného mesta SR Bratislavy. Aká je teda súčasná situácia v rozvoji električkovej dopravy a modernizovania tratí?

Najočakávanejším projektom je pokračovanie výstavby druhej etapy NS MHD, teda Petržalskej radiály, ktorá spojí centrum mesta s Janíkovým dvorom na južnom okraji najväčšieho slovenského sídliska. Druhá časť trate má dĺžku približne 4,2 kilometra, bude vedená povrchovo a bude sa tu nachádzať sedem zastávok. Pôvodný predpoklad hovoril o výstavbe v rokoch 2018-2020, vzhľadom na neschopnosť Magistrátu urýchliť projektovú prípravu sa však tento termín ukázal ako absolútne nereálny. V tejto chvíli mesto požiadalo mesto o územné rozhodnutie, následne bude musieť požiadať o stavebné povolenie a vybrať zhotoviteľa stavby. Optimistický termín výstavby je aktuálne 2021-2023.

Druhým veľmi zásadným projektom, ktorý už mal byť v realizácii, je obnova karlovesko-dúbravskej radiály, teda modernizácia električkovej trate v úseku od tunela na Nábreží arm. gen. L. Svobodu až po zastávku Damborského v mestskej časti Dúbravka. Projekt za približne 60 miliónov eur je v štádiu vyhodnocovania ponúk zo súťaže na zhotoviteľa. Avizované termíny začiatku rekonštrukcie v apríli či júli sa nepodarilo naplniť, v tejto chvíli nie je známy ani žiaden iný termín. Vzhľadom na rozsah a význam projektu si tento vyžiada rozsiahle dopravné obmedzenia, Dopravný podnik však zatiaľ neoznámil, ako si ich presne predstavuje a ako pozmení fungovanie verejnej dopravy počas modernizácie.

Kedysi sa predpokladalo, že v rovnakom čase, ako sa zrealizuje modernizácia Karlovesko-dúbravskej radiály, prebehne aj modernizácia Ružinovskej a Vajnorskej radiály. Zhotoviteľ projektovej dokumentácie, Dopravoprojekt, a.s., však podľa iMHD.sk nebol schopný dodať dokumentáciu k ani jednej z týchto modernizácii načas, preto sa mesto rozhodlo vyhlásiť súťaže pre dopracovanie týchto dokumentácii. Z podmienok súťaží vyplýva, že by projektové dokumentácie mohli byť dokončené koncom roka 2019, čo znamená, že prípadná realizácia prebehne až hlboko v 20-tych rokoch tohto storočia. Pôvodný plán rátal s financovaním ešte z eurofondov z programového obdobia 2007-2013, nestihne sa však ani obdobie 2014-2020.

Keď neprší, aspoň kvapká, čiže predsa len nejaké zmeny v tomto roku na električkových tratiach nastanú. V rámci minuloročnej rekonštrukcie električkovej trate na Špitálskej ulici zanikla zastávka Mariánska v smere do centra mesta, keďže sa pôvodne predpokladal presun zastávky do polohy naproti zastávke z centra. Proti tomu sa však postavili miestni vplyvní obyvatelia, ktorí dosiahli, že sa zastávka v zmysle pôvodného projektu budovať nebude. Zároveň však nedošlo ani k obnoveniu zastávky v pôvodnej polohe, čo vyústilo v zníženie komfortu cestujúcej verejnosti, ktorá aktuálne využíva provizórnu zastávku na Kamennom námestí. Výstavba sa spustí 4. augusta a bude trvať približne dva týždne, podľa iMHD.sk však zároveň nepríde k žiadnemu zlepšeniu uličného priestoru. Počas výstavby zastávky bude zrušená električková doprava na Špitálskej ulici a presunutá na Obchodnú.

Už dlhodobo sa čaká na vybudovanie ďalšej zastávky, a to konkrétne pod domom Manderla na Námestí SNP, čo je reakcia na existenciu mimoriadne dlhého medzizastávkového úseku medzi zastávkami električiek smerujúcich do Petržalky (L1). V tejto chvíli však nie je známa presná poloha ani termín výstavby. Pôvodne sa predpokladalo jej dokončenie v roku 2017, pri projektovaní prvej etapy NS MHD ju totiž "zabudli" naprojektovať. Mala by mať charakter viedenskej zastávky (podobne ako zastávka Blumentál), odhadované náklady sú asi 200-tisíc eur. Aktuálne by mala prebiehať len príprava projektovej dokumentácie.

Ako sa zdá, napriek slovným deklaráciám o priorite električkovej dopravy, v realite sa táto podpora nijako neukazuje. Medzičasom, trate v meste čelia zhoršujúcej sa kvalite, pričom portál iMHD.sk pripomína, že v katastrofálnom stave sú predovšetkým trate v Záhumeniciach, spojka na Americkom námestí, na Vazovovej či na Nábreží arm. gen. L. Svobodu. Hoci Dopravný podnik plánoval lokálne rekonštrukcie už v priebehu tohto roka, doteraz sa nespustila ani jedna, čo je vzhľadom na fakt, že už prešla polovica letných prázdnin, celkom hrozivé.

Ešte hrozivejší je fakt, že v priebehu jesene sa má naplno spustiť výstavba diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7. Ako sa v nedávnom rozhovore pre Denník N vyjadril riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti, Jiří Hájek, prestavba diaľničnej križovatky Prievoz v spojení s uzávierkami komunikácii v meste v rámci súčasnej obnovy povrchov či prestavby ulice Mlynské nivy, spôsobí obrovské dopravné problémy v celej metropole. Odporúčanie využívať MHD je preto logické, no dopravný systém, ktorý je nezávislý od cestnej dopravy, lebo má vlastné teleso - teda električky - a ktorý pokrýva relevantnú časť Bratislavy, je, ako to vyplýva z textov vyššie, vo veľmi zlej situácii. Nanešťastie, ani deklarovaná podpora železničnej dopravy, ktorá má potenciál v niektorých smeroch odľahčiť dopravnú záťaž, nepriniesla výsledky - zo siedmich plánovaných zastávok sa zatiaľ nezačala realizovať žiadna a zrejme ešte roky ani nebude.

Bratislava má už teraz podľa zistení aplikácie Waze jednu z najpomalších dopráv. Pre to, aby sa to zmenilo, sa spravilo zatiaľ len veľmi málo. Ukazuje sa, že podpora automobilovej dopravy je slepá ulička a čoskoro bude potrebné prijať radikálne kroky, aby sa situácia zlepšila. To však neznamená kreslenie nateraz fantazmagorických tratí, ako to nedávno prezentoval Magistrát, ktorý po stretnutí zo zástupcami spoločnosti Slovnaft oznámil plán budovať trať do Vrakune a Podunajských Biskupíc (čo síce ako obyvateľ tejto časti mesta vítam, ale nie za danej situácie) či veľkolepých projektov (Filiálka), ale prijatím a dodržiavaním jasnej stratégie podpory verejnej a alternatívnej dopravy, pozostávajúcej zo súboru veľkého množstva krokov, ktoré budú postupne obracať situáciu.

Na to však treba skutočný záujem o zlepšenie, nielen otáčať sa podľa marketingových predpokladov, ako budú reagovať potenciálni voliči.

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Mapa projektu

Kategórie

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube