Zámer vybudovania Multifunkčného komplexu Za stanicou v Novom Meste sa objavil už takmer pred poldruha dekádou, dlhú dobu sa ale nehýbal. V priebehu minulého roka sa však potvrdili náznaky, že takmer zabudnutý projekt stále žije. Dnes je konečne známa aj podoba zámeru, ktorý môže dramaticky zmeniť obraz okolia Železničnej stanice Nové Mesto.
Multifunkčný komplex Za stanicou, po novom známy ako Lake Station, vznikne v susedstve Železničnej stanice Nové Mesto. Pôjde o dlho plánované prebudovanie bývalého areálu Automatizácie železničnej dopravy severovýchodne od stanice. Južne od riešenej lokality sa nachádza široké koľajisko stanice, Tomášikova ulica a za ňou areál štrkoviska Kuchajda.
Zámer sa prvýkrát objavil už v roku 2010. Stavať ho chcela izraelská spoločnosť Star Group a zastupovala ju firma Intrade Assets Management, kde sú spoločníkmi rakúska firma Avoris Orange a RED – Real Estate Development. Priebežne sa vyskytovali informácie, že zámer ešte stále žije, čo potvrdila aktivita na stavebnom úrade v mestskej časti Bratislava – Nové Mesto.
V priebehu minulého roka však vydalo Hlavné mesto súhlasné záväzné stanovisko pre aktualizovaný projekt, ktorý zohľadňuje súčasné trhové požiadavky a predstavy developera. Ten sa tak rozlúčil s vidinou administratívnej veže, bývania aj menšieho nákupného centra. Projekt takmer od základu prekreslil, hoci ako bude naozaj vyzerať, známe nebolo.
Podoba Lake Station sa odhaľuje až teraz so zverejnením oznámenia o zmene navrhovanej činnosti. Aktuálne teda prebieha posudzovanie vplyvov na životné prostredie na Ministerstve životného prostredia SR. Navrhovateľom je podľa oznámenia o zmene naďalej spoločnosť Intrade Assets Management s.r.o., architektúru spracovali RED_architects.
Podľa novej dokumentácie vzniknú dve hlavné stavebné časti, označené A a B. V porovnaní s pôvodnou dokumentáciou sa bude meniť iba časť A. Objekty v časti A budú mať spoločné tri podzemné podlažia rozložené pod celým areálom. Prvé podzemné podlažie (PP) má byť zapustené pod úrovňou ulice, čiastočne však bude vstupovať do parteru ulice a budú tu integrované zariadenia pre obchod, služby a pasáž, prepájajúca výškové polyfunkčné objekty areálu.
Z podnože vyrastajúca dvojica identických výškových objektov bude riešená ako hotel s integrovaným bývaním. Vzniknúť by malo asi 160 bytov a 640 nebytových priestorov. Výškové budovy budú mať 28 nadzemných podlaží a jedno ustúpené podlažie, pričom najvyššie podlažia sú uvažované pre účely bývania a posledné pre technológiu. Celková výška domov po atiku bude 103,7 metrov.
Veže majú mať moderný architektonický výraz, v rámci ktorého budú vizuálne odlíšené jednotlivé časti podľa ich funkcie. Prevažovať bude čisté členenie polyfunkčných objektov s priebežnými presklenými stenami, doplnené priebežnými balkónmi okolo celého obvodu s výhľadmi na Kuchajdu a na Malé Karpaty. Presklené plochy sa objavia aj v parteri – v časti lobby vstupných častí, orientovaných do ulice Za stanicou. Výškové objekty budú mať zabezpečené samostatné oddelené vstupy pre obytnú a nebytovú časť. Všetky vstupy budú situované z výškovej úrovne prvého PP.
Okrem integrovanej občianskej vybavenosti, tvorenej službami, voľnočasovými a relaxačnými priestormi, súvisiacimi so zariadením prechodného ubytovania, bude súčasťou podnože aj parkovanie. Umiestnených tu bude 563 parkovacích miest. Strecha podnože bude plochá, zazelenená a prístupná pre návštevníkov či obyvateľov vo forme oddychového priestoru. Verejnosť sa na ňu dostane eskalátorom z lobby. Zelené budú aj strechy veží, určené však budú pre umiestnenie technologických zariadení.
Dopravné napojenie využije jestvujúcu dopravnú sieť s odbočkou z Vajnorskej ulice na ulicu Za stanicou. Pre peších je dôležité, že sa navrhuje prepojenie ulice Za stanicou a Tomášikovej ulice v podobe predĺženého podchodu pod železničnými koľajami. Vstup do podchodu bude juhovýchodne od veží, kým hlavný vjazd do garáže severozápadne, v blízkosti železničnej vlečky.
Zmenami neprešla časť B, teda viacúrovňový nadzemný parkovací dom. Vzniknúť v ňom má 153 parkovacích miest. Napojený bude priamo na ulicu Za stanicou.
Z dokumentácie vyplýva, že stavebné povolenie by chcel investor získať v júli tohto roka. Začiatok výstavby, ktorá by mala trvať tri roky, predpokladá v prvom kvartáli roka 2025. Podľa dokumentácie pre územné rozhodnutie by mali byť náklady na výstavbu 56 miliónov eur, čo znie ako optimistické číslo.
Lake Station zďaleka nie je jediný development v okolí Kuchajdy, ktorý ráta s výškovými objektmi. Jeden z najvýraznejších pripravuje Cresco Real Estate v spolupráci s Wood&Company. Developer spolu s investorom majú naplánovanú výstavbu výškových budov na druhej strane železničnej trate, pričom pôjde v podstate o tretiu etapu Lakeside Parku.
Zámer s ďalšími bytmi a „hotelovým“ bývaním má vzniknúť na prázdnej ploche medzi kancelárskym komplexom Lakeside 02, električkovou traťou a Tomášikovou. Podľa pôvodných plánov mala mať vyššia z dvojice veží vyše 105 metrov. Rozsah projektu sa však nepodáva Magistrátu, ktorý vydal záporné stanovisko. Architektúru spracúva kancelária Bogle Architects.
Na severozápadnej strane Vajnorskej sa zas pripravuje výstavba vlajkového developmentu firmy Atrios Real Estate pod názvom Polyfunkčný komplex Zátišie. Spoločnosť tu pôvodne chcela stavať kancelársku vežu, hotel a bývanie v menšom rozsahu. Neskôr sa rozhodla pre byty, ktoré umiestni aj v 64 metrov vysokej dominante. Najprv však musí počkať na zmenu Územného plánu. Architektúru pripravila vo vlastnej réžii.
Teoreticky najvyššie objekty by mohla do územia priniesť Penta Real Estate, ktorá pripravuje premenu veľkého brownfieldu v susedstve Odborárskej ulice. Na projekt, v ktorom by malo vzniknúť až 1,2-tisíc bytov, zorganizovala architektonickú súťaž. Víťazom je popredný slovinský ateliér Bevk Perović Arhitekti. Zámer je v povoľovacom procese.
Všetko nasvedčuje tomu, že o niekoľko rokov už bratislavský dowtown nebude jedinou lokalitou s vysokou koncentráciou výškových budov nad sto metrov. Veže okolo Kuchajdy sa výškou a hustotou samozrejme nebudú môcť porovnávať so štvrťou na Nivách, ale jednoznačne budú mať silný vplyv na bratislavskú panorámu.
Výstavba veží nemusí lokalite uškodiť. Otázkou ostáva, či ju bude sprevádzať aj modernizácia a rozvoj verejnej dopravy, verejných priestorov a vybavenosti. Dnes je výhodou lokality električková trať či samotná železničná stanica. V budúcnosti by sa malo výhľadovo zrealizovať aj predĺženie Tomášikovej po Račiansku alebo nová električková spojnica Račianskej, Vajnorskej a Ružinovskej radiály, čo by nielen tomuto územiu určite prospelo. Veľkým benefitom bude aj prípadná revitalizácia areálu Kuchajdy.
Potom bude závisieť od šikovnosti investora, či sa mu podarí projekt takéhoto rozsahu dobre uchopiť a zrealizovať. Nejde o malé sústo a v Bratislave je tradíciou, že obdobné zámery realizujú najvýznamnejší hráči. Lake Station tak môže mať pred sebou ešte veľmi dlhú cestu.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac