V prípade dopravných projektov, budovaných verejným sektorom, nie je celkom bežné vidieť rýchle tempo pri ich realizácii. O to potešiteľnejší je vývoj pri modernizácii Vajnorskej radiály. Úsek električkovej trate medzi Tomášikovou a Zlatými pieskami získa vyššiu kvalitu, rovnako ako zastávky v jej blízkosti. Stavebníkom je Dopravný podnik Bratislavy.
Vajnorská radiála, spájajúca Trnavské mýto so Zlatými pieskami, je dôležitou dopravnou osobu pre podstatnú časť Nového Mesta. Podobne ako iné bratislavské radiály však nebola v dobrom stave. Posledným zmodernizovaným úsekom je sekcia v susedstve nákupného centra Vivo!, ktorá bola opravená v roku 2002. Ostatné úseky sú staršie.
Hlavné mesto sa preto už niekoľko rokov pripravuje na modernizáciou celej radiály, pričom projektovú dokumentáciu priebežne dáva upravovať tak, aby spĺňala vyššie nároky. Týka sa to najmä časti medzi Trnavským mýtom a Novou Dobou, resp. areálom Kuchajdy. Príprava tohto úseku sa však komplikuje. Lepšie pripravená bola časť medzi Kuchajdou a Zlatými pieskami, ktorá prechádza skladovou a industriálnou zónou v susedstve bývalého Istrochemu.
V dôsledku zdržaní pri výstavbe druhej etape Petržalskej radiály sa uvoľnila časť prostriedkov, pôvodne určených na realizáciu novej trate na pravom brehu. Hlavné mesto sa rozhodlo tieto financie presmerovať na Vajnorskú radiálu. Vďaka tomu sa mohli práce naštartovať - síce s niekoľkomesačným meškaním – na začiatku októbra tohto roka. Výsledkom bude aspoň provizórna modernizácia električkovej trate.
Po vyše mesiaci prác je podľa Michala Feika z Bratislavského samosprávneho kraja dokončená koľaj č. 1 v úseku medzi Kuchajdou a Jurajovym Dvorom a začali sa búracie práce na koľaji č. 2. Takisto prebiehajú dokončovacie práce na koľaji č. 1 a betónujú sa nové zastávky. Ešte tento rok by mali byť opravené zastávky Odborárska, Magnetová aj Depo Jurajov Dvor.
Taktiež sa modernizuje triangel pri vstupe do vozovne, ktorý má byť dokončený ešte tento mesiac. Ďalšie práce sa realizujú na priecestí pri Shopping Palace, opravuje sa otvorený zvršok a na obratisku Zlaté piesky sa betónuje pevná jazdná dráha.
Tieto práce sú súčasťou prvej etapy modernizácie, ktorá zahŕňa opravu trate medzi Kuchajdou (Zátiším) a Jurajovym Dvorom, spojenú s výlukou električiek, a časti trate medzi Jurajovým Dvorom a Zlatými pieskami. V tejto druhej časti ale pôjde len o vyššie zmieňované priecestie a obratisko. Prvá etapa sa má dokončiť do konca tohto roka. V druhej etape sa zmodernizuje zvyšný úsek trate medzi Jurajovym dvorom a Zlatými pieskami, pričom by mala prebiehať jednokoľajná prevádzka električiek.
Feik uzatvára, že cestujúcich čaká vyššia rýchlosť cestovania, skvalitní sa samotná prevádzka električkovej dopravy, znížia sa náklady na údržbu a v neposlednom rade sa zvýši bezpečnosť a spoľahlivosť prevádzky električiek. Zastávky dostanú podobu, známu z opravených zastávok na Račianskej radiále. Okrem toho, že budú bezbariérové a osadené budú nové zastávkové prístrešky, osadené budú aj elektronické odchodové tabule.
V tomto momente sa zdá, že zhotoviteľ, spoločnosť TSS Grade, stíha aktuálnu modernizáciu dokončiť načas. Na kompletnú modernizáciu Vajnorskej radiály si však cestujúca verejnosť bude musieť počkať ešte niekoľko rokov. Ešte pred ňou sa bude pravdepodobne modernizovať Ružinovská radiála, čo si vyžiada vysoké nároky na zabezpečenie náhradnej dopravy – príliš vysoké, aby bolo možné naraz odstaviť dve významné električkové trate. Kompletne zmodernizované električkové trate v Bratislave tak budú realitou najskôr až na konci tohto desaťročia.
Fotografie z 9.11.2023. Pozrite si modernizáciu Vajnorskej radiály vo fotoalbumoch.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac
Komentáre