Author photoSimona Schreinerová 11.09.2024 12:25

Dlhá cesta k modernej trati. Celkové prebudovanie Vajnorskej radiály sa blíži pomaly

Úsek Vajnorskej električkovej radiály medzi Zátiším a Zlatými Pieskami má opravu úspešne za sebou. Išlo však iba o prvú časť plánovanej obnovy električkovej trate. Zvyšok radiály medzi Trnavským mýtom a Zátiším, spojený aj s celkovou obnovou Vajnorskej, definitívny termín stále nemá.

Autor: Nino Belovič / YIM.BA

Autor: Nino Belovič / YIM.BA

Vajnorská električková radiála spája Trnavské mýto so Zlatými Pieskami a slúži na obsluhu významnej časti Nového Mesta. Historicky mala veľký význam pre obsluhu rozsiahlych priemyselných zón severovýchodne od Tomášikovej ulice, najmä areálu Istrochemu. Zlaté Piesky zas boli už počas minulého režimu dôležitou rekreačnou oblasťou. Z radiály tiež vedie odbočka k železničnej stanici Nové Mesto.

Radiála ako celok bola v zlom stave. Ešte donedávna bol opravený len úsek pri nákupnom centre Vivo! Ostatné časti neboli modernizované už dlhé roky a okrem zhoršujúcich sa podmienok pre prevádzku električiek boli trať aj zastávky morálne zastarané. Úroveň bezbariérovosti, šírkové pomery, vybavenie zastávok aj ich estetická úroveň boli nedostatočné. V kontexte snáh o zvýšenie významu električkovej dopravy bol, a do istej miery stále je, tento stav alarmujúci.

Mesto pôvodne plánovalo obnoviť celú trať od Trnavského mýta po Zlaté Piesky naraz. V roku 2022 ale oznámilo, že je potrebné preinvestovať nevyčerpané prostriedky z výstavby druhej etapy Petržalskej radiály, ktorá sa omeškala. Preto sa rozhodlo obnoviť Vajnorskú radiálu medzi Zátiším a Zlatými Pieskami vrátane odbočky na stanicu Nové Mesto. Úsek bol rekonštruovaný v dvoch etapách.

Galéria

  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA

Prvá etapa sa zrealizovala už v priebehu minulého roka v slušnom tempe. Práce trvali od októbra do decembra a priniesli modernizáciu úseku medzi Zátiším a Vozovňou Jurajov dvor. Súčasťou bola aj obnova triangla pri vstupe do vozovne a obratiska na Zlatých pieskoch. Zhotoviteľom bola spoločnosť TSS Grade, ktorá pracovala na koľajovej infraštruktúre, a Elza, ktorá sa podieľala na obnove napájania.

Druhá etapa modernizácie taktiež v réžii TSS Grade sa spustila vo februári a dokončená bola koncom mája. Predmetom opravy bol úsek trate medzi Vozovňou Jurajov Dvor a Zlatými Pieskami. Modernizácia opäť prebehla v relatívne slušnom tempe a výsledkom je rýchlejšie a komfortnejšie cestovanie, ale aj zlepšenie pohodlia a informovanosti cestujúcich na zastávkach.

Okrem toho priniesla aj vyššiu bezpečnosť a spoľahlivosť prevádzky električiek a zažehnala hrozbu odstavenia trate, ktorá bola takmer v havarijnom stave. Projekt bol realizovaný z nenávratného finančného príspevku z eurofondov z Operačného programu integrovaná infraštruktúra. Cena realizácie je približne 25 miliónov eur.

 

Opravená časť Vajnorskej radiály. Autor: Nino Belovič / YIM.BA

 

Otázka zvyšku úseku medzi Trnavským mýtom a Zátiším ostáva stále otvorená napriek tomu, že ide o kľúčový úsek radiály. Rekonštrukcia by mala byť spojená aj so zlepšením verejného priestoru. Kedy začne, je stále otázne.

Komplikácie v súvislosti s povoľovaním projektu, meniace sa požiadavky mesta či plánované ďalšie modernizácie inde v meste a s tým súvisiace výluky môžu realizáciu odsunúť až na koniec tejto dekády. Prebiehajúcu aktivitu v tomto projekte však naznačuje zverejnenie návrhu na vydanie územného rozhodnutia o umiestnení stavby.

Dokument sa týka viacerých stavebných objektov, okrem iného električkového spodku a zvršku, asanácie a prípravy územia, vegetačných úprav v úseku Trnavské mýto - Za kasárňou, v úseku Za kasárňou - Zlaté piesky aj na obratisku Zlaté piesky a ŽST Nové Mesto.

Súčasťou územného rozhodnutia by mala byť tiež rekonštrukcia Vajnorskej ulice na úseku od Trnavského mýta až po Starú Vajnorskú, aj rekonštrukcia Starej Vajnorskej a Tomášikovej. Úpravou majú prejsť taktiež nadchody pre peších na Zlatých pieskoch a pri nákupnom centre Shopping Palace. V každom prípade sa na obnovenej trati medzi Trnavským mýtom a Zátiším cestujúca verejnosť prevezie až o niekoľko rokov.

 

Čiastočné dokončenie Petržalskej radiály je plánované na koniec tohto roka. Autor: Nino Belovič / YIM.BA

 

K dokončeniu sa pomaly blíži najvýznamnejšia rozostavaná dopravná stavba v meste – druhá etapa Petržalskej radiály. Realizácia odštartovala v novembri 2021 v nadväznosti na prvú etapu, spustenú v lete 2016. Pôvodne mala byť druhá časť trate od Jungmannovej po Janíkov dvor dokončená v roku 2020, avšak nastali komplikácie.

Problémy pokračovali aj po rozbehnutí výstavby. Zhotoviteľ poukazoval na rastúce ceny stavebných materiálov, infláciu a vojnu na Ukrajine, čo si vyžiadalo vyjednávanie nových podmienok. Výstavba sa obnovila na jeseň 2022. Tempo prác v roku 2023 nebolo vysoké, zrýchlilo sa až v priebehu posledného roka. Po úprave harmonogramu je zatiaľ definitívny termín dokončenia trate stanovený na december tohto roka.

Hoci sa v ostatnom období tempo práce zvýšilo, tento rok pravdepodobne prebehne iba skúšobná prevádzka. Cestujúci sa z Jungmanovej do Janíkovho dvora zrejme prevezú až v priebehu budúceho roka.

Plánované náklady na výstavbu boli pôvodne 78,5 miliónov eur, pričom väčšina zdrojov pochádza z eurofondov. Po korekciách sa cena zvýšila na 89,5 milióna eur, aktuálne sa už odhaduje na minimálne 99 miliónov eur. Zhotoviteľom je Aldesa Construcciones Polska, za ktorou stojí španielsky aj čínsky kapitál.

Okrem Vajnorskej radiály čaká na obnovu aj Ružinovská. Na úseku dĺžky päť kilometrov od Amerického námestia po Chlumeckého bude prebudovaná dvojkoľajová trať, z čoho takmer štyri kilometre budú úplne nové. Modernizácia prebehne v troch úsekoch, pričom jej začiatok sa očakával na jar tohto roka. Avšak aktuálne ešte iba prebieha stavebné konanie na časť objektov, navyše všetko bude závisieť od dostupnosti finančných prostriedkov.

Po modernizácii Vajnorskej a Ružinovskej radiály by mohlo prísť aj k rekonštrukcii Račianskej. Komplexné rekonštrukcie majú vysokú finančnú, technologickú a organizačnú náročnosť. Nebolo by prekvapením, keby sa mesto uchýlilo k provizórnym, resp. čiastkovým riešeniam, ako tomu bolo v prípade tej Vajnorskej. Ešte väčšou výzvou zostáva výstavba úplne nových tratí, čo je však samostatná téma. 

 

Fotografie z modernizácie Vajnorskej radiály nájdete vo fotoalbumoch

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Mapa projektu

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube