Projekty v réžii verejného sektoru, zvlášť dopravné, bývajú štandardne spojené s meškaniami a odkladmi. O to potešujúcejšie sú výnimky, ktorou je v tomto prípade aj modernizácia Vajnorskej radiály. Práce napredujú v dobrom tempe, vďaka čomu sa už miestami začína črtať podoba obnovenej električkovej trate aj zastávok popri nej.
Bratislavská električková sieť je tvorená sériou radiál, ktoré prepájajú centrum s obytnými a priemyselnými štvrťami. S výnimkou petržalskej radiály je väčšina z nich staršia, čo sa podpísalo na ich technickom stave aj morálnom zastaraní. Jednotlivé trate už nespĺňali nároky, kladené na pohodlnú verejnú dopravu v 21. storočí.
Týka sa to aj Vajnorskej radiály, teda trate, ktorá prepája Trnavské mýto so Zlatými Pieskami. Popritom pretína významnú časť Nového Mesta, zabezpečuje obsluhu Železničnej stanice Nové Mesto a je spojená aj s kľúčovou Vozovňou Jurajov dvor. Napriek tomu, že v jej východnej časti nežije veľa ľudí, jej význam nemožno podceňovať. Ani to ale nestačilo, aby sa nedostala za uplynulé roky do stavu, hraničiaceho s havarijným.
Mesto preto už roky pripravuje komplexnú modernizáciu, ktorá by sa týkala kompletne celého úseku od Trnavského mýta po Zlaté Piesky. Cieľom je zvýšiť traťovú rýchlosť, zabezpečiť lepšiu spoľahlivosť prevádzky, skvalitniť zastávky a v prípade časti trate medzi Trnavským mýtom a Príkopovou aj komplexne zlepšiť kvalitu celého verejného priestoru Vajnorskej ulice, od fasády k fasáde.
Realizácia sa mala začať už dávnejšie, teraz sa ale zdá, že to nebude skôr ako v roku 2026. Dovtedy hrozilo, že sa najviac poškodené časti trate – teda práve vo východnej časti radiály – stanú nepojazdnými. Hlavné mesto a Dopravný podnik Bratislavy (DPB) preto pomerne prekvapivo, no vcelku rozumne rozhodli o tom, že sa táto časť trate zmodernizuje v provizórnej podobe skôr.
DPB na to využil existujúcu projektovú dokumentáciu, kým mesto použilo prostriedky, pôvodne alokované na výstavbe druhej etapy Petržalskej radiály. Kvôli jej meškaniu sa rozhodlo, že splatená bude z eurofondov, určených pre ďalšie programovacie obdobie. Bratislave tak ostali k dispozícii nepreinvestované peniaze, ktoré použila na náhradné projekty, vrátane čiastočnej modernizácie Vajnorskej radiály.
Jej prvá etapa prebehla medzi októbrom a decembrom minulého roka. Opravená bola trať v úseku Kuchajda – Vozovňa Jurajov dvor, doplnená o obnovu triangla pri vstupe do vozovne a obratiska na Zlatých Pieskoch. Práce si vyžiadali výluku električkovej dopravy, dokončené však boli načas – ešte pred Vianocami. Zhotoviteľom bola spoločnosť TSS Grade, ktorá pracovala na koľajovej infraštruktúre, a Elza, ktorá sa podieľala na obnove napájacej.
Práce boli na určitú dobu prerušené, aby sa vo februári začali opäť. DPB tentokrát pristúpil k modernizácii úseku trate medzi Vozovňou Jurajov Dvor a Zlatými Pieskami. Realizácia začala v polovici februára.
Modernizácia opäť prebieha vo vysokom tempe. Kým počas prvej fázy bola električková doprava prerušená, tentokrát je zachovaná – hoci prebieha len na jednej koľaji. Druhá bola odstránená a na jej mieste bolo nanovo zrealizované podložie v podobe vyvalcovaného štrku, na ktorý boli uložené podvaly a následne koľaje. Okrem toho sa realizujú zastávky, čo si vyžaduje vybetónovanie opôr, položenie obrubníkov, dlažby, vybetónovanie základov prístreškov alebo stĺpov pre odchodové tabule a následne ich osadenie.
Viditeľné boli tieto práce najmä na zastávke Zlaté Piesky, kde už je dokončené výstupište. Pozadu je oproti nej zastávka Vajnorská, kde sú zatiaľ zrealizované len opory. Okrem toho by sa mali ešte podbiť koľaje, čím sa zarovnajú. Všetky tieto práce musia byť dokončené do nedele 10. marca, keďže v danom čase sa majú práce preniesť na druhú koľaj.
Súčasťou projektu je aj rekonštrukcia križovatky Vajnorskej s Bojnickou. Táto sa pripravuje na začiatok apríla. Okrem koľajníc bude jej súčasťou nový systém svetelnej signalizácie, vďaka ktorému budú mať električky v križovatke preferenciu. Obnova križovatky si vyžiada úplnú uzáveru radiály. Podľa DPB to ale umožní zrýchlenie prác a skoršie odovzdanie zmodernizovanej trate – a to už na konci mája.
S ohľadom na aktuálne tempo prác aj skúsenosti z prvej etapy sa zdá, že tento termín je reálny. V priebehu leta tak bude cestujúca verejnosť môcť využívať kvalitnejšiu trať s rýchlejšími električkami, bezbariérovými a vydláždenými zastávkami s odchodovými tabuľami a celkovo spoľahlivejšou premávkou. Hlavným nedostatkom tejto provizórnej obnovy je nedobudovanie prestupnej zastávky medzi električkami a autobusmi na Zlatých Pieskoch, rovnako ako absencia rozšírenia niektorých zastávok – to by si totiž vyžiadalo viac peňazí aj zložitejšie povoľovanie.
Projekt je realizovaný z nenávratného finančného príspevku z eurofondov z Operačného programu integrovaná infraštruktúra. Projekt vyšiel približne na 25 miliónov eur.
Aj napriek citeľnému zlepšeniu kvality trate nebude Vajnorská radiála „v suchu“. Modernizáciu mimoriadne potrebuje slučka smerom k železničnej stanici, ktorá je dnes asi najstaršou traťou v Bratislave, ale aj nezmodernizovaný úsek na Vajnorskej smerom k Trnavskému mýtu. Rovnako si obnovu zasluhuje celá ulica vrátane verejného priestoru. Vajnorská je jedna z mála ulíc, ktoré majú potenciál stať sa plnohodnotným bulvárom.
Realizácia však čaká nielen na dopracovanie dokumentácie, povolenia či súťaž na zhotoviteľa, ale aj dokončenie iných projektov. V tomto prípade je to najmä modernizácia Ružinovskej radiály, ktorá prinesie obnovu tratí od Amerického námestia po Chlumeckého, resp. Čmelíkovu. Jej najočakávanejšou súčasťou je oprava Krížnej, kde sa taktiež očakáva revitalizácia od fasády k fasáde.
Modernizácia už mala pôvodne prebiehať, mesto však nebolo schopné splniť pôvodne avizované termíny. Najnovšie sa naznačuje, že by sa práce mohli spustiť možno už tento rok (dopravný portál iMHD.sk dokonca spomína už tento mesiac), to je však vysoko otázne a Hlavné mesto samotné sa k projektu nijak zásadne nevyjadruje. Oficiálny harmonogram projektu za približne 80 miliónov eur zverejnený nebol.
Realizácia si každopádne vyžiada dopravné obmedzenia, kvôli ktorým nebude možné odstaviť aj druhú radiálu. Preto si obyvatelia Bratislavy musia na kompletizáciu Vajnorskej radiály počkať. Ešte po nej by malo dôjsť na Račiansku radiálu, hoci táto sa pravdepodobne bude modernizovať po úsekoch a nie v celku.
Je tak možné, že v špičkovom stave budú bratislavské električkové trate až hlboko v 30-tych rokoch tohto storočia. Rýchlejšie by to bolo pravdepodobne len v prípade, keby Magistrát opäť vytiahol podobné prekvapenie ako v prípade provizórnych opráv Vajnorskej. Treba ale pripomenúť, že to môže byť na úkor finálnej kvality projektu.
Fotografie z 4.3.2024. Pozrite si modernizáciu Vajnorskej radiály vo fotoalbumoch.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac
Komentáre