Modernizácia Vajnorskej radiály sa blíži ku koncu. Všetko nasvedčuje tomu, že sa viacmenej podarí splniť subovaný termín a už onedlho bude môcť cestujúca verejnosť využívať kvalitnejšiu trať so spoľahlivejšou prevádzkou. Stále však ide len o provizórne riešenie takmer havarijného stavu dopravnej stavby. Podarilo sa zažehnať hrozbu výluky, skutočne špičkový projekt to ale nie je.
Električková sieť v Bratislave sa skladá z tratí v centre mesta, ktoré sa rozvetvujú do okolitých obytných a priemyselných zón. Tieto línie, nazývané radiály, sa budovali postupne v priebehu 20. storočia. Výnimkou je iba novšia Petržalská radiála. Ostatné trate trpia už desaťročia rôznymi nedostatkami, ktoré si vyžadujú modernizáciu.
Jednou z nich je aj Vajnorská radiála. Jej prvá časť bola dokončená v roku 1933 a postupne sa predlžovala až po Zlaté Piesky, kde bola premávka spustená v roku 1989. Odvtedy prebehlo len niekoľko lokálnych opráv a rekonštrukcia trate v okolí nákupného centra Vivo! Hlavné mesto si už dávnejšie uvedomilo nutnosť komplexnej modernizácie a plánuje na ňu využiť eurofondy.
Príprava rekonštrukcie sa posúva, ale pomaly. Mesto robí do projektu zásahy, minulý rok dokonca prišlo aj nesúhlasné záväzné stanovisko Magistrátu. Kým mesto videlo nedostatky v projektovej dokumentácii, projektant sa sťažuje na nedostatočnú súčinnosť mesta. Termín realizácie komplexnej opravy sa tak odsúva už niekoľko rokov. Niektoré úseky Vajnorskej radiály sa medzičasom dostali do takmer až havarijného stavu a hrozilo, že sa stanú nepojazdné.
Preto mesto a Dopravný podnik Bratislavy pristúpili k modernizácii, ktorá má túto hrozbu odvrátiť. Jej predmetom je oprava trate medzi Zátiším a Zlatými Pieskami. Jej prvá časť, sladajúca sa z dvoch etáp, prebehla už v priebehu minulého roka v slušnom tempe. Práce trvali od októbra do decembra a priniesli modernizáciu úseku medzi Zátiším a Vozovňou Jurajov dvor. Súčasťou bola aj obnova triangla pri vstupe do vozovne a obratiska na Zlatých Pieskoch. Zhotoviteľom bola spoločnosť TSS Grade, ktorá pracovala na koľajovej infraštruktúre, a Elza, ktorá sa podieľala na obnove napájania.
Druhá etapa modernizácie taktiež v réžii TSS Grade sa spustila vo februári. Jej predmetom sú opravy úseku trate medzi Vozovňou Jurajov Dvor a Zlatými Pieskami. Modernizácia opäť prebieha v relatívne slušnom tempe. Kým počas prvej fázy bola električková doprava prerušená, tentokrát bola zachovaná do maximálneho možného termínu. Od 2. apríla do 26. mája však električky premávajú len po Depo Jurajov dvor, na Zlaté Piesky potom cestujúci pokračujú náhradnou autobusovou dopravou.
Druhá fáza by sa mala dokončiť do konca mája, teda už o niekoľko dní. Napriek určitým zdržaniam na zastávke Shopping Palace sa zdá, že by sa termín mohol stihnúť. Úpravou v uplynulých mesiacoch prešli zastávky a pribudol nový otvorený koľajový zvršok v úseku Depo Jurajov dvor – Zlaté Piesky. Okrem toho prebehli dokončovacie práce na predtým upravovaných zastávkach - pribudol mobiliár, prístrešky a nové informačné tabule, zobrazujúce odchody zo zastávky v reálnom čase. Využitý bol nový typ, zobrazujúci informácie farebne.
V súčasnosti prebiehajú dokončovacie práce na zastávke Shopping Palace. Na zastávke Vajnorská bol zriadený gumový priechod namiesto dláždeného. Trať by už mala byť podbitá, pričom medzi Starou Vajnorskou a Shopping Palace boli použité staršie koľaje. V rámci druhej etapy sa naplánovala aj úprava križovatky Vajnorská – Bojnická, zahŕňajúca výmenu technológie cestnej dopravnej signalizácie a práce na vysokotlakovom plynovode.
Od modernizácie sa očakáva, že prinesie rýchlejšie a komfortnejšie cestovanie, ale aj zlepší pohodlie a informovanosť cestujúcich na zastávkach. Okrem toho má priniesť aj vyššiu bezpečnosť a spoľahlivosť prevádzky električiek. Projekt je realizovaný z nenávratného finančného príspevku z eurofondov z Operačného programu integrovaná infraštruktúra. Cena realizácie je približne 25 miliónov eur.
Zostáva tak ešte opraviť trať na Tomášikovej smerom k Železničnej stanici Nové Mesto. V priebehu minulého roka sa hovorilo o tohtoročnom termíne. Čo sa týka zvyšku Vajnorskej radiály, tu je predčasné predpokladať akékoľvek termíny.
Ružinovská radiála, ktorá je dôležitou súčasťou bratislavskej MHD, sa tiež chystá na premenu. Na úseku dĺžky päť kilometrov od Amerického námestia po Chlumeckého bude prebudovaná dvojkoľajová trať, z čoho takmer štyri kilometre budú úplne nové. Modernizácia prebehne v troch úsekoch.
Prvý sa nachádza medzi Americkým námestím a Krížnou (zastávka Legionárska), druhý medzi Krížnou a Líščími nivami (už zrekonštruovaný úsek) a tretí až po Chlumeckého, resp. Čmelíkovu (po Astronomickú sa trať nebude modernizovať z dôvodu očakávaného predĺženia k TIOPu Ružinov). Prevádzková rýchlosť by mala dosiahnuť 50 kilometrov za hodinu.
Začiatok modernizácie sa očakával na jar tohto roka, avšak len teraz sa začína stavebné konanie na časť objektov. Okrem toho, primátor Bratislavy Matúš Vallo už skôr upozorňoval, že všetko bude závisieť od dostupnosti finančných prostriedkov. Projekt sa bude realizovať z externých zdrojov, teda eurofondov. Podľa štátnej expertízy boli odhadované náklady viac ako 80 miliónov eur, medzičasom sa však pravdepodobne zvýšili.
Po modernizácii Vajnorskej a Ružinovskej radiály by mohlo prísť aj k rekonštrukcii Račianskej. S veľkou pravdepodobnosťou ale prebehne v niekoľkých etapách a nebude sa rekonštruovať v celku.
Vo výsledku by tak zastarané električkové trate, ktoré potrebujú modernizáciu, mohli byť v špičkovom stave nie skôr ako o niekoľko rokov, možno o dekádu - a aj to len v prípade, že budú dostupné prostriedky. Komplexné rekonštrukcie sú nielen finančne, ale aj organizačne a technologicky náročné. Nebolo by prekvapením, ak by Magistrát opäť pristúpil k provizórnym riešeniam ako v prípade Vajnorskej radiály.
Fotografie z 22.5.2024. Pozrite si modernizáciu Vajnorskej radiály vo fotoalbumoch.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac