Galvaniho ulica v Ružinove je dôležitou dopravnou tepnou Bratislavy, ktorú križujú ďalšie dôležité komunikácie – Rožňavská a diaľnica D1. V podstate ide o okraj mesta, no nachádza sa tu obľúbené nákupné centrum Avion Shopping Park a nedávno tu vznikol aj atraktívny kancelársky development GBC 5. Práve medzi týmito dvomi stavbami sa dnes navrhuje nová pešia lávka.
Galvaniho ulica je pomerne zaťažená a k chodcom či cyklistom len málo priateľská. Jej význam je však pre Bratislavu však veľký. Napája sa na ňu Ivanská cesta, smerujúca na letisko, a obsluhuje frekventované nákupné centrum a súbor administratívnych budov. Do budúcna by sa mal jej význam ešte zvýšiť, keďže je v rámci bratislavského radiálno-okružného dopravného systému vytypovaná ako jeden z kľúčových dopravných okruhov v meste.
Ulica sa prednedávnom dočkala nového atraktívneho developmentu v podobe Galvaniho Business Center 5 (GBC 5). Projekt možno označiť za jednu z najpríťažlivejších nových kancelárskych budov v hlavnom meste. Ide o piate pokračovanie série bizniscentier v lokalite, na rozdiel od svojich susedov však tento objekt vyniká vysokou architektonickou úrovňou. Stavba by sa nestratila ani v exponovanejšej polohe bližšie k centru mesta.
GBC 5 má tvar písmena C a šesť nadzemných podlaží, čím výškovo sekunduje ostatným budovám v oblasti. Objekt má kompaktný obdĺžnikový pôdorys, na prvom podlaží obsahuje občiansku vybavenosť vo výmere viac ako 1,3-tisíc metrov štvorcových. Nad ním sa na piatich podlažiach nachádza takmer 16-tisíc metrov štvorcových kancelárskych plôch. Parkovanie je riešené v podzemnej garáži aj na povrchu, celkovo tu vzniklo 581 parkovacích miest.
Pôvodný jednoduchý architektonický koncept od JDArch neskôr prebrala architektonická kancelária Architekti Šebo Lichý v spolupráci s kanceláriou ROAR Architekti. Budove dodali omnoho príťažlivejší výraz. Pomerne veľkým benefitom je taktiež susedstvo s najväčším nákupným centrom na Slovensku. Problémom však ostáva pešie spojenie, ktoré je kvôli všeobecnej autocentrickej orientácii lokálnych objektov zbytočne komplikované.
Práve túto problematiku aktuálne rieši projektová dokumentácia kancelárie Suchánek, architektonická kancelária, s.r.o. Investičný zámer s názvom „Most pre peších ponad Galvaniho ulicu” od investora Ingka Centres Slovensko - teda majiteľa Avionu, blízkeho reťazcu IKEA - aktuálne získal od Hlavného mesta súhlasné záväzné stanovisko k investičnej činnosti.
Zámer predpokladá výstavbu mosta pre peších – pešej lávky, vybudovanej nad štvorprúdovou cestou Galvaniho. Stavba má premostiť parkovisko a park pred zásobovacím dvorom obchodného centra Avion s priestormi pred administratívnou budovou GBC 5 na západnej strane Galvaniho ulice.
Na oboch stranách ulice sú navrhnuté schodiská a veľkokapacitné výťahy, vhodné na prepravu imobilných, bicyklov i malých strojov (čistenie, malé snežné frézy,…). Pešia lávka je vedená v úrovni prízemia nákupného centra, vstup do gastro pasáže bude bezbarierový. Lávka je vedená šikmo (pod uhlom 81 stupňov k osi Galvaniho ulice), smeruje do atraktívnej časti nákupného centra a súčasne navádza návštevníkov na zastávku MHD pri prevádzke McDonald's. Most je vedený rovnobežne so vzdušným vedením vysokého napätia.
Konštrukcia je navrhnutá ako oceľový uzavretý trámový nosník, spojený so štyrmi poliami na piatich pilieroch. Celková dĺžka premostenia je 83,032 metrov. Mesto neuvádza v záväznom stanovisku výnimočné pripomienky oproti bežne používaným.
Stavba má zlepšiť možnosti nemotorovej mobility v lokalite. Ak sa chce v súčasnosti dostať chodec z najbližšej zastávky verejnej dopravy, musí využiť nespojitý a zle vedený chodník, kým cyklista tu nemá k dispozícii vôbec žiadnu infraštruktúru. Ľudia, ktorí by chceli prísť zo sídliska Ostredky – ktoré je vzdušnou čiarou mimoriadne blízko – zas narazia na bariéru železničnej trate a absentujúceho priechodu a chodníka. V danej lokalite tak chýba základná infraštruktúra v prospech chodcov či cyklistov.
Treba však uviesť, že premostenia ulíc nie sú vhodné riešenia. Pre peších sú nepríjemné, neprirodzené a zvýhodňujú individuálnu automobilovú dopravu. V známej publikácii o budovaní príjemnejšieho mesta Streetfight (Boj o ulicu) ich autorka, dopravná komisárka Janette Sadik-Khan, označuje za "kapituláciu pred autami". S otázkou, prečo sa nenavrhlo priateľskejšie riešenie, oslovila YIM.BA aj architekta projektu, reakcie sa však nedočkala.
Okolie Galvaniho by si namiesto lávok zaslúžilo niekoľko jednoduchých úprav, aby lepšie slúžilo ľuďom a bolo lepšie zasadené do mesta. V prvom rade by mali pozdĺž Galvaniho i okolitých ulíc vzniknúť bezbariérové chodníky, ktoré majú byť vedené čo najpriamejšie a prepojené sú bezpečnými priechodmi. Úroveň lokality by sa tým zvýšila – a to skokovo. Riešenie problému za pomoci lávky je prístup, hodný minulého storočia.
Pozrite si výstavbu GBC 5 vo fotoalbumoch.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac