Author photoAdrian Gubčo 15.10.2021 17:11

Galvaniho Business Center 5 je dokončené, ide o jednu z najpríťažlivejších nových kancelárskych budov

V podstate na okraji mesta, na Galvaniho ulici v administratívno-retailovej oblasti v dotyku s diaľnicou D1 a letiskom, vznikol projekt Galvaniho Business Center 5. Ako už názov prezrádza, ide o piate pokračovanie série bizniscentier v lokalite. Na rozdiel od susedov ale vznikol atraktívny development, ktorý svojou architektonickou úrovňou presahuje mnohé realizácie v centrálnej časti Bratislavy.

Prvé kancelárske komplexy v tejto časti mesta začali vznikať na začiatku 21. storočia. V rýchlom rade tu za sebou pribudli hneď štyri bizniscentrá, ktoré využívali najmä vynikajúcu dopravnú dostupnosť – hoci len automobilom. Ich architektonická úroveň nie je veľmi vysoká, ale dobre poslúžili klientom, ktorí nepotrebovali také rozsiahle priestory alebo vizibilitu oproti veľkým korporátom, ktoré sa tlačili do centra. Keď bolo v roku 2016 oznámené, že by tu mala pribudnúť piata etapa, očakával sa vznik len o čosi lepšej kancelárskej budovy.

Investor, spoločnosť Galvaniho 5, s.r.o., blízka IT firme Asseco, predstavil koncept šesťpodlažnej budovy v tvare písmena C s nádvorím a hlavným vstupom orientovaným do pokojnejšej časti ulice. Výrazu mali dominovať dlhé pásové okná kontrastujúce s bielou omietkou, celkový ráz bol zjemnený zaoblenými nárožiami. Na prízemí bola naplánovaná kantína a drobná vybavenosť, na piatich podlažiach zas malo vzniknúť 16-tisíc metrov štvorcových kancelárií. Bizniscentrum by v takejto podobe dobre dotvorilo lokalitu, nevyvolávalo by ale ani žiadnu mimoriadnu pozornosť.

V roku 2019 bol ale so spustením výstavby predstavený aj nový dizajn, ktorý neskôr ešte prešiel ďalšími úpravami. Pôvodná architektúra od JDArch bola prepracovaná kanceláriami Architekti Šebo Lichý a ROAR. Základné bilancie ostali podobné – budova má aj naďalej šesť, resp. sedem podlaží, nachádza sa tu 16-tisíc metrov štvorcových kancelárskych priestorov plus 1,3-tisíc metrov štvorcových retailu a vybavenosti, a pribudne 650 parkovacích miest. Zvonka sa však radikálne zmenila podoba stavby. Zo všednej kancelárskej budovy je výrazné osvieženie lokality aj architektúry bizniscentier v Bratislave.

Ako vysvetľujú architekti, ich cieľom bolo pomocou dynamickej fasády a meniacej sa tektoniky okien reagovať na svetelné podmienky a orientáciu voči svetovým stranám. Kým v smere na Malé Karpaty a severné časti mesta sú okná širšie s panoramatickými výhľadmi, južná strana disponuje hustými vertikálnymi slnolamami. Západná a východná fasáda zas disponuje nepravidelnou geometriou okenných otvorov s vloženými fasádnymi átriami so zeleňou. Zeleň je zároveň silnou súčasťou vnútorných spoločných priestorov a po dosadení aj blízkeho okolia budovy. Najvýraznejšou zmenou je však prechod z bielej farebnosti na elegantnú čiernu za použitia metalického obkladu. Zaoblené nárožia zostali, pričom investor použil aj drahšie zaoblené sklá.

Vo výsledku tak vznikla naozaj príťažlivá kancelárska budova, ktorá by sa nestratila ani v exponovanejšej polohe bližšie centru mesta. Pre klientov má byť benefitom prítomnosť zelene, terás, optimálne riešenie vnútornej pohody na pracovisku a dobrá technologická úroveň budovy. Pomerne veľkým benefitom je nepochybne aj susedstvo s najväčším nákupným centrom na Slovensku, hoci pešie spojenie ostáva kvôli všeobecnej autocentrickej orientácii lokálnych objektov zbytočne komplikované.

Na projekte v tejto chvíli prebiehajú už len posledné kozmetické úpravy. Inak však vyzerá byť pripravený na zariaďovanie interiérových priestorov zo strany jednotlivých klientov. Sídliť tu bude, podľa všetkého, aj priamo spoločnosť Asseco Solutions. Presťahovať by sa sem mala z budovy Galvaniho Business Center IV.

 

 

Pri kancelárskych projektoch, zvlášť (ale nielen) na okraji mesta, je zo strany developerov mnohokrát viditeľná snaha o maximálnu racionalitu, čím sa zužuje priestor pre architektonické dotvorenie budov. Hoci základná schéma ostáva podobná pri väčšine stavieb – teda komunikačné jadro, doplnené o totožné otvorené podlažia – kde hlavný rozdiel predstavuje riešenie fasády a vstupnej lobby, čas od času sa nájdu aj inovatívnejšie príklady. Tie reagujú na charakter lokality, natočenie na svetové strany alebo požiadavky na ekológiu. Výsledkom môže byť atraktívnejšia budova s vyššou architektonickou úrovňou.

V tomto prípade sa to podarilo. Galvaniho Business Center 5 je príjemným zakončením vývoja bizniscentier v tejto lokalite a vhodnou formou zhodnotenia pozemku, kde bol predtým len trávnik, využívaný parkujúcimi zamestnancami z okolia. Vyššie nároky na budovu boli možno dané tým, že investor sa sem sám plánuje nasťahovať. Inak ale ide o inšpiratívny príklad pre developerov, ktorí stavajú napríklad aj v bratislavskom downtowne.

Nanešťastie, ani GBC 5 ale neprinieslo zásadné zlepšenie úrovne pešieho a cyklistického pohybu v tejto časti mesta. Chodec, ktorý sa sem chce dostať z najbližšej zastávky verejnej dopravy, musí využiť nespojitý a zle vedený chodník, kým cyklista tu nemá k dispozícii vôbec žiadnu infraštruktúru. Ľudia, ktorí by chceli prísť zo sídliska Ostredky – ktoré je vzdušnou čiarou mimoriadne blízko – zas narazia na bariéru železničnej trate a absentujúceho priechodu a chodníka. Samotná trať nie je v prospech osobnej dopravy využitá taktiež.

Určité zlepšenia očakávané sú. V prípade železničnej dopravy sa už dlhodobo hovorí o výstavbe Terminálu integrovanej osobnej prepravy (TIOP) Ružinov, ktorého súčasťou bude aj podchod pod traťou a spojenie so sídliskom, teoreticky aj električkovou traťou. ŽSR sľubuje, že TIOP Ružinov bude realitou do konca roka 2023. V prípade cyklodopravy sa pripravuje nová trasa na Ivanskej ceste, čo je pravdepodobne tiež otázka roka 2023 (optimisticky už skôr).

Ani tieto projekty však nemusia zmeniť celkovo nedostatočnú úroveň základnej infraštruktúry pre alternatívne formy dopravy. Ide o zlyhanie plánovania, ktoré nebolo pripravené na rýchly rozvoj na začiatku 21. storočia, a po výstavbe bizniscentier či skladových objektov danú časť mesta jednoducho odignorovalo. Pokiaľ táto časť koordinácie mestského rozvoja nefunguje, nestačí ani dobrá architektúra jednotlivých stavieb. Na druhej strane, pokiaľ je dobre nastavená urbanistická schéma aj organizácia verejného priestoru, neprekáža ani priemerná architektonická úroveň nových domov.

Okolie Galvaniho by si tak zaslúžilo ešte niekoľko úprav, aby bolo lepšie zasadené do mesta a nebolo akýmsi samostatným „edge city“. V prvom rade by mala byť splnená na pohľad jednoduchá požiadavka: pozdĺž ulice (ulíc) musia vzniknúť chodníky, ktoré majú byť vedené čo najpriamejšie. Úroveň lokality by sa tým zvýšila – a to skokovo.

 

Fotografie z 10.10.2021. Pozrite si priebeh výstavby GBC 5 vo fotoalbume

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Galéria

  • Zdroj: Architekti Šebo Lichý

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube