Author photoAdrian Gubčo 24.04.2020 09:23

Sklad č. 7 čoskoro ožije, rekonštrukčné práce už prebiehajú

Postupne vznikajúca štvrť Eurovea City sa mení na jadro nového centra Bratislavy, vyznačujúce sa vysokou hustotou zástavby a modernou architektúrou nových budov a veží. Medzi týmito stavbami sa nachádza príťažlivý, no dlhodobo prehliadaný objekt Skladu č. 7. Po desaťročiach bez trvalého využitia sa konečne prebúdza k životu, pričom sa už spustili prvé práce.

Bratislavský prístav postupne vznikal od konca 19. storočia a na význame nabral po vzniku Československej republiky, kedy ho nový štát koncipoval ako jedno z kľúčových stredísk medzinárodnej obchodnej výmeny. V areáli prístavu, na mieste dnešnej Eurovey, sa odohrávali Orientálne veľtrhy a už od roku 1919 sa začalo investovať do výstavby skladov, ktoré mali zlepšovať konkurencieschopnosť prístavu.

Spomedzi všetkých nových stavieb bol Sklad č. 7 výnimočný. Vznikol v rokoch 1921-1922 a postaviť ho mala pražská stavebná firma Dr. K. Skorkovský, ktorá sa podieľala aj na výstavbe viacerých popredných diel pražského funkcionalizmu. Trojpodlažná budova, ktorá je dnes dominantou tejto časti nábrežia, sa vyznačuje nielen zaujímavým exteriérom, najmä vďaka trom vežiam, ale aj výnimočným konštrukčným systémom so stĺpmi s hlavicami hríbového tvaru, čo je podľa kritikov na tú dobu nezvyčajné riešenie.

Budova bola v roku 1986 vyhlásená za Národnú kultúrnu pamiatku a v roku 2007 sa spustila jej rekonštrukcia, ktorá však nebola ukončená, keďže sa týkala z veľkej časti len exteriéru. Počas výstavby prvej časti Eurovey bola dočasné využívaná ako showroom, odvtedy sa však jej interiér použil len na občasné podujatia. Zmeniť sa to má až teraz.

Developer J&T Real Estate, ktorý Sklad č. 7 prebral spoločne s celou Euroveou, získal ešte v roku 2019 stavebné povolenie pre zmenu stavby pred dokončením, teda rekonštrukciu budovy tak, aby sa mohla stať plnohodnotnou súčasťou života mesta.

Podľa Pavla Pelikána, výkonného riaditeľa JTRE, by mal Sklad č. 7 oživiť promenádu vďaka aktívnemu parteru a prevádzkam na prízemí. „Sklad č. 7 ako historická dominanta nábrežia je predurčená na to, aby v budúcnosti vďaka živému parteru obohatila ponuku promenády v Eurovea City,“ vysvetľuje P. Pelikán. „Na najnižšom podlaží pribudnú gastro prevádzky. Na základe stavebného povolenia na rekonštrukciu objektu národnej kultúrnej pamiatky sa spustili prípravné práce.“

Pred časom bola publikovaná informácia, že by tu mal vzniknúť veľký minipivovar Bradáč, patriaci do portfólia najväčšieho slovenského pivovaru Heineken Slovensko. V zmysle plánov, aktuálne posudzovaných aj v rámci hodnotenia vplyvov na životné prostredie (EIA) by sa zaradil k najväčším minipivovarom v krajine. Do priestoru by chcel investovať približne 1,6 milióna eur a práce zrealizovať ešte v priebehu tohto roka.

Či sa však tieto plány naozaj v danom čase a rozsahu zrealizujú, je s ohľadom na pandémiu otázne. „Vzhľadom na aktuálnu situáciu záleží ďalší postup od našich klientov a možností podnikania v gastro oblasti v blízkej i vzdialenejšej budúcnosti,“ pripomína Pavel Pelikán. Inak to však vyzerá v prípade ostatných podlaží, ktorých premena ostáva v réžii JTRE.

„Na ostatných podlažiach pripravujeme nový kancelársky koncept zameraný najmä na menších nájomcov, s ktorého realizáciou počítame v priebehu budúceho roka,“ dopĺňa výkonný riaditeľ JTRE. Vzniknúť by tu malo celkovo 4.560 metrov štvorcových kancelárskych priestorov. V zmysle stavebného povolenia by tieto kancelárie mali zároveň plniť funkciu „výstavných priestorov“. Vstup do kancelárskej časti objektu bude zabezpečený priamo z promenády.

Rekonštrukciu interiéru Skladu č. 7 by mala zabezpečovať kancelária A1 ReSpect, ktorá stojí aj za projektom prvej fázy Eurovey. V tom čase sa uvažovalo, že Sklad č. 7 bude mať predovšetkým kultúrnu funkciu, dnes sa však zdá, že táto funkcia bude úplne absentovať, ak za kultúru nepovažujem občasné eventy v rámci kancelárskych priestorov.

Na druhej strane, fakt, že budova už nebude zvnútra chátrať, je pozitívom. Možnosť, že by tu v budúcnosti mohol vzniknúť aj spoločenský priestor pre kultúru alebo vzdelávanie, týmto projektom celkom nezanikla.

 

Výstavba Eurovey

 

Obnovený a oživený Sklad č. 7 dobre doplní vznikajúcu štruktúru v rámci pokračovania nábrežného komplexu Eurovea aj celej zóny Eurovea City. Búrlivý rozvoj územia eliminoval podstatnú časť pôvodnej zástavby a z bývalého priemyselného srdca Bratislavy ostalo už len zopár reliktov. V tomto kontexte bola absencia využitia jednej z mála zachovaných budov nelogická.

Sklad č. 7 sa z okrajovej polohy v Eurovei dostane priamo do jej stredu. Vo výstavbe už je všetkých šesť hlavných stavebných objektov, od podzemnej garáže, cez pokračovania nákupného centra, dve administratívne budovy a nábrežný bytový dom až po Eurovea Tower, prvý bratislavský mrakodrap, ktorý bude dominantou celého mesta.

Pandémia koronavírusu COVID-19 by výstavbu Eurovey nemala narušiť, spôsobiť by mohla azda len mierne spomalenie v dôsledku nedostatku stavebných kapacít. Developerovi sa totiž ešte v značnom predstihu pred prepuknutím pandémie podarilo vypredať podstatnú časť bytov a prenajať významnú časť nákupného centra. Bratislava tak svoj mrakodrap skutočne získa.

Okrem toho pribudne aj 25-tisíc metrov štvorcových nákupných plôch v obchodnej galérii, 18-tisíc metrov štvorcových kancelárií vznikne v budove Pribinova X a 22-tisíc metrov štvorcových v Pribinovej Y. Druhá menovaná budova by mala spĺňať kritériá pre certifikáciu BREEAM Outstanding, čo je najvyššia úroveň v tomto systéme. Bytov a apartmánov by malo vzniknúť 485, z toho 96 v Eurovea Riverside a 389 v Eurovea Tower.

Návrh projektu vychádza z pera „dvornej kancelárie“ developera, ateliéru GFI. Nová Eurovea do veľkej miery nadviaže na prvú etapu, špecifickú však podobu bude mať Eurovea Tower, ktorá je vnímaná ako ikona celého projektu aj Bratislavy. Na vysokej úrovni by mali byť verejné priestranstvá, ktoré navrhne kancelária BB+GG, vedená architektou Beth Galí. Predĺžená nábrežná promenáda má vyústiť do priestoru pod Mostom Apollo, kde bude športová zóna.

Po celkovom dokončení projektu v roku 2023 a celkovom dokončení celej zóny Eurovea City približne v polovici dekády (čo sa týka aj budúcej električkovej trate cez Pribinovu a Košickú) bude Sklad č. 7 priamo v jadre nového centra metropoly. Táto pozícia sa posilní ešte viac po vybudovaní pešieho mostu do zóny Nové Lido na pravom brehu Dunaja, pričom pamiatka bude jeho priamym susedom.

Architektonicky príťažlivá a kultúrne hodnotná budova v exponovanej polohe priamo na nábreží veľtoku sa už v dohľadnej dobe stane jedným so symbolov nábrežia a mesta samotného. Ostáva len veriť, že z dlhodobého hľadiska bude rovnako ikonická tak jej podoba, ako aj jej využitie.

 

Fotografie z 5.4.2020. Pozrite si výstavbu Eurovey vo fotogalérii

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Galéria

  • Sklad č. 7
  • Sklad č. 7
  • Výstavba Eurovey
  • Výstavba Eurovey
  • Interiér Skladu č. 7. Zdroj: CBRE
  • Interiér Skladu č. 7. Zdroj: CBRE

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube