Napriek tomu, že Bratislava má s prehľadom najviac saturovaný retailový trh na Slovensku, v dohľadnej dobe pribudnú ďalšie metre štvorcové obchodných plôch. Prinesie ich rozšírenie Eurovey, ktoré urobí z nábrežnej nákupnej galérie najväčšie centrum v krajine. Aké značky tu pribudnú a ako bude po jej dokončení vyzerať situácia v oblasti komerčných priestorov?
Nákupné centrum v Eurovei bolo otvorené v prvej polovici roka 2010 a už v tom čase bolo jedným z najväčších v Bratislave. Vzniklo ako súčasť polyfunkčného developmentu, ktorý transformoval predtým nevyužívané plochy na nábreží Dunaja v blízkosti centra mesta. Od ostatných nákupných centier sa líšilo niekoľkými netypickými prvkami – viac ako iné sa snaží imitovať prestrešenú nákupnú ulicu, ako súčasť komplexnejšieho developmentu je obložené bytmi a kanceláriami a ťaží z vysokého dôrazu na kvalitný verejný priestor. To z Eurovey aj napriek určitým komplikáciám urobilo jedno z najvýraznejších centier v Bratislave.
Už prvá etapa bola pripravená na ďalšiu expanziu východným smerom. Z tejto strany bola galéria ukončená jednoduchou stenou namiesto okázalého vstupu. Dalo sa tak čakať, že skôr či neskôr dôjde k rozšíreniu. To sa potvrdilo, keď Euroveu odkúpila firma, blízka firme J&T Real Estate. Jeden z najväčších a najsilnejších developerov na bratislavskom trhu začal čoskoro pripravovať druhú etapu projektu, ktorý dnes patrí k najvýznamnejších v metropole. Jeho súčasťou je aj signifikantné rozšírenie nákupnej galérie.
Eurovea tak získa ďalších 25-tisíc metrov štvorcových retailových plôch. Výsledkom bude prítomnosť 320 obchodov, reštaurácií, barov a kaviarní. Z nových priestorov má podľa vedenia Eurovey svojich nájomcov už 80%. Do otvorenia pritom ostáva ešte niekoľko mesiacov.
Ako tvrdí vedenie nákupného centra, k hlavným „ťahákom“ rozšírenia bude patriť dvojpodlažná prevádzka írskeho reťazca s oblečením Primark, rozšírenie gastrozóny alebo expanzia kina. Otvorenie druhej etapy je však spojené aj celkovou transformáciou v existujúcich častiach galérie. Viaceré predajne prejdú redizajnom, zväčšením alebo relokáciou. „Po dvanástich rokoch prevádzky sme dostali šancu na to, aby sme optimalizovali tenant mix. Preto sme v rámci fáz niektorých našich súčasných nájomcov relokovali alebo im poskytli možnosť zväčšiť svoj priestor a tiež dali príležitosť novým značkám vstúpiť do centra,“ vysvetľuje súčasnú situáciu Katarína Paule, leasing manager Eurovea.
K značkám, ktoré túto možnosť využili, patrí Datart, New Yorker, H&M, drogéria dm a Tatra banka. Nový koncept predajne čoskoro predstaví Billa, Sports Direct aj kiná. Nové prevádzky ešte v prvej etape otvorila alebo otvorí klenotníctvo HALADA, odevná značka Terranova, predajca obuvi CCC, obchod s dekoráciami a interiérovými doplnkami Home&You, salón DNA Beauty & Brunch a v dohľadnej dobe pribudnú aj Calvin Klein Jeans a Calvin Klein Underwear. Prvá časť Eurovey je tak prakticky naplnená.
Z nových značiek v druhej etape sú potvrdené Nike a JD Sports, nové Mango so sekciou Mango Man, predajne online platforiem Modivo a eobuv alebo módny koncept Halfprice. Prémiovú predajňu tu chce otvoriť Tesco. „Vysoký záujem budúcich nájomníkov si vysvetľujeme tým, že ide o najväčší projekt svojho druhu za posledné roky s atraktívnou polohou v centre mesta, ako aj ideálnou skladbou projektu,“ hovorí o príchode nových značiek K. Paule.
V súlade so súčasnými trendami pribudnú dodatočné možnosti trávenia voľného času. Multikino tak prejde rekonštrukciou a rozšírením z dnešného počtu 9 sál na 17. Kapacita tak bude až 2,4-tisíc divákov, pribudnúť majú nové technológie alebo VIP sály.
Kino bude susediť s novou gastrozónou, kam sa presunie celý foodcourt. Po relokácii sa zdvojnásobí na veľkosť 3,7-tisíc metrov štvorcových, sedieť tu bude môcť až 1.156 ľudí naraz. Súčasťou bude tiež Food Hall v industriálnom štýle, navrhnutý portugalským štúdiom REIFY., ktoré stojí za konceptom celého rozšírenia centra. K novým prevádzkam budú patriť reťazce rýchleho občerstvenia ako Burger King alebo KFC, spoločne s domácimi konceptami Mondieu, Urban House, Como Cafe od Medusa či Bo Concept od Soho. Pôjde tak o najväčšiu gastro ponuku na Slovensku, tvorené spolu s reštauráciami na promenáde až 60 prevádzkami.
Vedenie centra očakáva, že po rozšírení sa z Eurovey stane líder v tomto sektore v Bratislave. „Veríme, že budúci rok otvorením 2. fázy sa Eurovea stane najväčšou komerčnou a oddychovou zónou na Slovensku, kde sa budú návštevníci aj naďalej radi vracať,“ zhŕňa Katarína Paule. Otvorenie ešte nemá zverejnený presný termín. Očakávané však je v priebehu apríla 2023.
Bratislava tak získa ďalšie tisíce štvorcových metrov ku svojim existujúcim takmer 600-tisícom metrom štvorcovým retailových priestorov. V tejto chvíli tak na tisíc obyvateľov Bratislavy a priľahlého regiónu pripadá viac ako osemsto metrov štvorcových nákupných plôch, čo je takmer štvornásobok oproti druhým Košiciam.
Je predmetom debát, do akej miery je tento stav udržateľný, zvlášť keď sa viaceré nákupné centrá vyznačujú relatívnou geografickou blízkosťou. V prípade Eurovey sú významným konkurentom nové neďaleko sa nachádzajúce Nivy, ale aj Aupark, ktorý je dnes najprémiovejším nákupným centrom v krajine. Konkurencia núti jednotlivé centrá inovovať, čo je napokon aj dôvod, prečo s otvorením druhej etapy Eurovey dochádza k takým zmenám aj v prvej etape.
Za kratší koniec by mali ťahať zastaralejšie a menej výhodne položené komplexy. Pre mesto by bolo najvýhodnejšie, keby sa súčasná situácia odrazila na krachu niektorých nákupných centier. Priestor, ktorý zaberajú, by sa dal potom využiť inak – buď prestavbou mohutných budov na nejakú inú, mestotvornú funkciu, alebo úplnou asanáciou a ich nahradením polyfunkčnými rezidenčnými súbormi s menšími retailovými priestormi v parteri. V takom prípade by napríklad rezidenti z okolia nemuseli prísť o obchody a služby so stabilnou návštevnosťou.
K umožneniu takéhoto vývoja je však potrebné motivovať vlastníkov v podobe rýchlejšej zmeny Územného plánu. Regulácia totiž aj naďalej definuje mnohé plochy ako miesta pre občiansku vybavenosť mestského a nadmestského významu. Pokiaľ by ale išlo o rozvojové plochy pre vznik bývania vo viacpodlažných budovách, vo viacerých prípadoch by sa mohlo ukázať ako výhodnejšie nahradiť monofunkčné nákupné mamuty novými štruktúrami s vyváženejším pomerom funkcií.
Je zvláštne, že zo strany mesta dosiaľ nezaznelo silnejšie volanie po takejto zmene. Ide pritom o to isté vedenie, ktoré ešte pred niekoľkými rokmi (2014) zorganizovalo diskusiu o zhubnom vplyve nákupných centier na vitalitu verejného priestoru aj maloobchodu. Teraz, keď má silu uviesť do praxe rozhodnutia, ktoré by posilnili možnosti rezidenčných developerov, koná v tomto smere málo – ak vôbec.
Bratislava tak pokračuje v premene na mesto nákupných centier. Nemožno uprieť, že v tvrdom konkurenčnom boji, aký tu vládne, získajú návštevníci široké možnosti pre nákupy, trávenie voľného času či stravovanie. Jedným dychom ale treba dodať, že v lepšie fungujúcom celku, kde sú nákupné centra okrajovou záležitosťou a všetko podstatné sa odohráva priamo v uliciach, by sa žilo reálne aj pocitovo lepšie. Bratislava by bola autentickým živým mestom, kde sa viac oplatí podnikať aj bývať.
Pozrite si výstavbu rozšírenia Eurovey vo fotoalbumoch.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac
Komentáre