Detroit v USA je vo všeobecnosti vykresľovaný ako príklad úpadku niektorých amerických miest. Kedysi metropola automobilovej výroby nezvládla deindustralizáciu v druhej polovici 20. storočia, prišla o státisíce obyvateľov, čelila obrovskej kriminalite a napokon skrachovala. Asi najviac tento proces symbolizovala budova niekdajšej železničnej stanice. Po desaťročiach chátrania sa však vďaka iniciatíve spoločnosti Ford stala vzácna pamiatka kľúčovou investíciou do budúcnosti Detroitu.
Železničná stanica v Detroite, známa ako Michigan Central Station, bola otvorená v roku 1913 a okamžite sa zaradila medzi architektonické skvosty, ktoré navrhol slávny architekt Warren H. Lamberton. Bola postavená v neoklasickom štýle a svojho času predstavovala jednu z najvýznamnejších železničných staníc v celých Spojených štátoch.
V čase svojej najväčšej slávy slúžila tisícom cestujúcich denne a patrila medzi kľúčové dopravné uzly. Avšak, s úpadkom železničnej dopravy v druhej polovici 20. storočia a uzavretím stanice v roku 1988, budova začala postupne chátrať.
Michigan Central Station sa čoskoro stala symbolom úpadku Detroitu a jeho ekonomických problémov. Po strate svojej pôvodnej funkcie sa zaradila medzi najznámejšie opustené miesta v meste. Jej chátrajúca fasáda a zničené vnútorné priestory vyjadrovali zlyhanie infraštruktúry a stratu priemyselného dedičstva. Detroit, ktorý v 80. a 90. rokoch čelil deindustrializácii, masívnemu úbytku obyvateľov a ekonomickému kolapsu, našiel v tejto opustenej stanici symbol svojej stagnácie. Zdevastované okolie stanice zároveň odzrkadľovalo širšie problémy mesta, ktoré zápasilo s vysokou nezamestnanosťou a sociálnymi ťažkosťami.
O rekonštrukcii tejto unikátnej stavby sa hovorilo už od roku 2011. V roku 2018 ju po 30 rokoch chátrania odkúpila spoločnosť Ford Motor Company za 90 miliónov amerických dolárov. Rekonštrukciou tejto historickej budovy bolo následne poverené architektonické štúdio Quinn Evans. Práce začali čistením interiéru a stabilizáciou budovy, ktorá bola dlhodobo bez údržby.
Komplexná rekonštrukcia zahŕňala opravu fasád, vnútorných priestorov, štítov a nosných stĺpov, ako aj replikáciu viacerých architektonicky hodnotných detailov. Podľa Angely Wyrembelski, vedúcej pracovníčky spoločnosti Quinn Evans, bola replikácia týchto prvkov realizovaná takzvaným hybridným prístupom. „Použili sme najnovšiu dizajnovú technológiu a kompatibilné alternatívne materiály, ale spoliehali sme sa aj na skúsených remeselníkov vrátane murárov a štukatérov,“ uviedla pre portál Dezeen.
Najväčšiu zmenu oproti stavu z roku 2018 možno pozorovať v priestoroch bývalej čakárne. Miestnosť, kedysi plná drevených sedadiel, bola v rámci rekonštrukcie očistená od nevhodných architektonických zásahov a prinavrátila sa jej veľkoleposť, ktorú si zaslúži. Vďaka tomu dnes možno lepšie vnímať ornamenty zdobiace klenutý strop sály, mramorovú podlahu a ďalšie stavebné prvky navrhnuté v duchu neoklasicizmu.
Výraznou premenou prešla aj jedna z hlavných chodieb, ktorá v rámci rekonštrukcie získala úplne nový svetlík. Zároveň bola zrenovovaná veľká časť zachovaných architektonických prvkov, ako tehlové parapety, liatinové okenné rámy či terazzová podlaha. Vďaka nedávno dokončenej rekonštrukcii sa Michigan Central Station premenila na multifunkčný priestor zahŕňajúci kancelárie, laboratóriá, eventové priestory, reštaurácie a obchodné prevádzky.
Obnova bývalej železničnej stanice však nie je jediným krokom na zatraktívnenie a modernizáciu lokality. Spoločnosť Ford Motor Company v roku 2018 odkúpila viacero budov spolu s priľahlými verejnými priestormi. Na ploche približne 120 tisíc metrov štvorcových tak postupne vzniká moderný kampus Michigan Central.
Prvou budovou otvorenou v rámci tohto širšieho zámeru bola bývalá továreň na poštový tovar. Dnes tento unikátny industriálny objekt slúži ako základňa pre vyše 250 členov obchodného a prevádzkového tímu spoločnosti Ford.
Zrekonštruovaná bola aj budova bývalej pošty a knižného depozitára, ktorú pôvodne navrhol známy architekt Albert Kahn. Dnes slúži ako high-tech výskumné centrum s laboratóriami a coworkingovými priestormi pre startupy a technologické firmy.
V areáli sa nachádza aj objekt Bagley Mobility Hub, ktorý poskytuje zamestnancom a nájomníkom parkovacie miesta a technické zázemie. Zároveň v ňom sídlia maloobchodné prevádzky a verejné toalety. Budovu obklopuje dvojica verejne prístupných námestí, ktoré posilňujú exteriérovú identitu celého kampusu.
Projekt Michigan Central však nepredstavuje iba záchranu historického dedičstva, ale aj významnú investíciu do budúcnosti Detroitu. Transformácia ikonickej Michigan Central Station a okolitých budov na moderný inovačný kampus vdýchla nový život oblasti, ktorá bola dlho symbolom úpadku mesta.
(dezeen, Michigan Central Innovation, YIM.BA)
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac