Author photoMartina Gregová 26.08.2023 14:53

Vzorná pripomienka výnimočného človeka. Expozícia slovenského básnika dosiahne špičkovú úroveň

Na Slovensko konečne prišiel trend obnovy starších expozícií v múzeách či galériách, ktoré už viac nevyhovujú kapacitne, technologicky, z hľadiska bezpečnosti a ani nespĺňajú súčasné nároky na atraktivitu prezentácie výstavných predmetov. Súťaž z Piešťaň prináša ďalší nový pohľad na možnosti modernizácií výstavných priestorov. Ide o ideálny spôsob, ako prispieť k rozvoju kultúry aj kultivovanej formy národnej hrdosti.

1. miesto. Zdroj: Ateliér Greš Želiar

1. miesto. Zdroj: Ateliér Greš Želiar

Začiatkom tohto roka vyhlásilo Balneologické múzeum Imricha Wintera v Piešťaňoch verejnú architektonickú súťaž, ktorej cieľom bolo získanie návrhu novej expozície, venovanej slovenskému básnikovi Ivanovi Kraskovi. V súčasnosti sa zbierka nachádza v Pamätnej izbe Ivana Kraska, kde umelec strávil posledné roky svojho života. Nová stála expozícia má podľa súťažných podmienok prezentovať jeho život aj dielo. Predložené návrhy sa pritom mali zamerať nielen na jadro expozície, ale aj na riešenie grafiky a osvetlenia výstavného priestoru. Vyhlásená súťaž bola dvojkolová. V druhom kole predložili návrhy tri ateliéry. 

 

1. miesto. Zdroj: Ateliér Greš Želiar

 

Na prvom mieste sa umiestnil návrh od Ateliéru Greš Želiar, ktorý sa podľa slov samotných autorov pridŕžal dvoch základných princípov - Vyrovnať Zjednotiť a Rešpektovať Doplniť. „Prvá rovina zvažovala unifikáciu bytového priestoru smerom k expozícii, nazývali sme ju Dve steny, zatáčala v priestore bytového jadra na minimum a vyrovnávala tak pôdorysnú stopu od spálne až po kuchyňu. Druhá rovina pracovala s akupunktúrou pôvodného bytu, nazývali sme ju Nábytok, kde sme pre jednotlivé priestory bytu vytvárali nábytky, vyplývajúce z ich priestorových špecifikácií,” uvádzajú autori v popise projektu.

Novonavrhnutý výstavný priestor vďaka tomuto prístupu odkazuje na pôvodný účel objektu - bývanie. Jednotlivé časti expozície prezentujú komodu, pracovný stôl, lavicu či iné kusy nábytku, ktoré sa v dome umelca kedysi nachádzali. Vo svojom hodnotení odborná porota ocenila práve fakt, že novonavrhnuté časti expozície evokujú pojmy ako byt, odpočinok, initimita či pozvanie, vďaka čomu sa podľa nich návštevník prirodzene stáva súčasťou bytu aj odkazu Ivana Kraska.  

Vzniká tak forma expozície, ktorá lepšie interaguje s návštevníkom. „Porota, jej závislá aj nezávislá časť, vidí práve v tomto potenciál na súčasný až nadčasový živý výstavný priestor. Návrh ponúka výzvu v zmysle práce s vrstvami výstavného materiálu, ktorú objednávateľ víta a tiež vidí šancu na vznik výnimočného výstavného priestoru,” konštatuje vo svojom hodnotení porota.  

 

2. miesto. Zdroj: PingPong

 

Aj návrh, ktorý sa umiestnil na druhom mieste, priniesol zaujímavé nápady, ako možno vytvoriť unikátny charakter Pamätnej izby. Jeho autormi sú architekti zo štúdia PingPong. Hlavnou časťou expozície sa podľa ich vlastných slov mala stať „knižnica", z ktorej čitateľ/návštevník postupne vyťahuje rôzne informácie. V rámci tohto nového prvku „sa stáva plocha stenou, inokedy skriňou, vitrínou, archívom či pultom, avšak bez straty kontinuity, pretože zároveň je nositeľkou jednoduchej a čitateľnej reprezentácie časovej osi, usporadúvajúcej nielen samotnú expozíciu, ale aj lineárny pohyb návštevníkov,” popisuje koncept druhého návrhu odborná porota.  

 

3. miesto. Zdroj: Ateliér Woven

 

Tretie miesto v súťaži obsadil ateliér Woven. Rovnako ako v predchádzajúcich návrhoch, aj v tomto prípade sa autorky konceptu snažili o zjednotenie a vyčistenie celého priestoru. Pred existujúce steny s otvormi a výklenkami je v návrhu predsadená nová vrstva. Tá svojou formou zároveň zabezpečuje uloženie zbierok či dokumentov, ktoré sú súčasťou expozície. Aj keď tento prístup prináša do priestoru Pamätného domu mnoho nových funkcií, podľa odbornej poroty až príliš potláča charakter pôvodného domu. 

Expozícia, ktorá sa bude už čoskoro nachádzať v piešťanskom múzeu, nie je ani zďaleka jediná, ktorej podoba vzišla z architektonickej súťaže a ktorá sa práve vďaka tomu vyznačuje nielen vysokou architektonickou, ale aj výtvarnou kvalitou. Len pomerne nedávno boli predstavené výsledky súťaže na návrh novej podoby Stálej expozície Mikuláša Galandu v Turčianskej galérii v Martine či návrh novej Etnografickej expozície Horehronského múzea. Okrem toho bola len pomerne nedávno otvorená aj nová expozícia Človek v čase a priestore v priestoroch Slovenského národného múzea, ktorá je nominovaná na CE ZA AR. 

Všetky spomenuté výstavné priestory poukazujú na pozitívny trend v tejto oblasti. Za rozvoj ale možno "vďačiť" najmä tomu, že mnohé zbierky sa v súčasnosti nachádzajú v roky zanedbávaných či kapacitne a bezpečnostne nepostačujúcich priestoroch, ktorých žalostný stav si ich prevádzkovatelia začínajú uvedomovať. Spolu s nedávnym otvorením zrekonštruovanej SNG či vyhlásením výsledkov súťaží na rekonštrukcie mnohých kultúrnych inštitúcii - napríklad Krajskej knižnice P.O. Hviezdoslava v Prešove či Mestského kultúrneho domu v Brezne, tak ostáva len dúfať, že sa podobným smerom budú v budúcnosti uberať aj iné kultúrne inštitúcie. 

 

(Komarch, YIM.BA)

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Galéria

  • 1. miesto. Zdroj: Ateliér Greš Želiar
  • 1. miesto. Zdroj: Ateliér Greš Želiar
  • 2. miesto. Zdroj: PingPong
  • 3. miesto. Zdroj: Ateliér Woven
  • 3. miesto. Zdroj: Ateliér Woven

Kategórie

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube