V mestskej časti Vrakuňa sa rozbehla realizácia chýbajúceho úseku cyklotrasy popri Malom Dunaji medzi kruhovým objazdom a Ihličnatou ulicou. Tu bola cyklotrasa v podobe segregovanej samostatnej cestičky vybudovaná v priebehu minulého roka. Dokončením tohto projektu vznikne ucelená trasa z centra mesta až k cyklotrase Jurava.
Informáciu o spustení výstavby novej cyklotrasy priniesol Bratislavský samosprávny kraj, ktorý uviedol, že sa v týchto dňoch spúšťa realizácia prvej etapy cyklotrasy medzi kruhovým objazdom a Amarelkovou ulicou. Budúci rok na ňu nadviaže druhá etapa, ktorá prepojí Amarelkovú s Ihličnatou ulicou. Tu sa napojí na existujúcu cyklotrasu, vedúcu k bratislavskému letisku, odkiaľ sa dá ďalej pokračovať na známu cyklotrasu Jurava.
„Rovinatý terén a Malý Dunaj vytvárajú vo Vrakuni ideálne podmienky na bicyklovanie,“ hovorí starosta Vrakune Martin Kuruc. „Posledné roky sme venovali nemálo úsilia tomu, aby sme rozširovali sieť cyklotrás. Okrem obľúbeného cyklochodníka popri Malom Dunaji sa z našej mestskej časti dostanete na bicykli skoro na všetky smery – k Dunaju, k Eurovea, do Podunajských Biskupíc a najnovšie až do Rače.“ Vrakuňa sa tak stane dôležitým miestom na cyklomape mesta, pričom trasa je využiteľná v rámci bežnej dopravy aj cykloturistiky.
Projekt v v úseku medzi kruhovým objazdom a Ihličnatou ulicou realizuje Hlavné mesto prostredníctvom svojej organizácie Generálny investor Bratislavy (GIB). „Je to výborná správa pre obyvateľov Vrakune, pretože okrem toho, že budú mať bezpečnú trasu domov, súčasťou cyklotrasy sa osadí aj verejné osvetlenie, ktoré nám na Ráztočnej tak dlho chýbalo,“ zdôrazňuje starosta klady projektu. Predbežný termím dokončenia prvej etapy je s prihliadnutím na počasie polovica decembra.
Vrakuňa v uplynulých rokoch zrealizovala niekoľko projektov, ktoré majú zlepšiť jej cykloturistický potenciál. Zásadným krokom bol vznik tzv. Vrakunskej promenády, teda čiastočne upraveného nábrežia Malého Dunaja juhozápadne od kruhového objazdu. Opravou prešiel peší most ponad vodný tok, smerujúci do Vrakunského lesoparku, kde sa zrealizovali určité investície s cieľom rozšírenia možností pre trávenie voľného času. Popri Ráztočnej zas pribudlo mólo so sedením a cyklostojanmi.
Z prítomnosti cykotrasy by do budúcna mohli čerpať aj súkromní developeri. Už dlhšie je napríklad v príprave prestavba areálu bývalej betonárne pri Ihličnatej ulici, pričom investor usporiadal aj medzinárodnú architektonickú súťaž. Podoba víťazného projektu nebola zatiaľ publikovaná, je však zrejmé, že dôležitý cyklistický koridor v priamom dotyku projektu zvyšuje potenciálnu cenu nehnuteľností.
Bratislava tak v priebehu najbližších mesiacov rozšíri sieť kvalitných segregovaných cyklotrás o niekoľko stoviek metrov. Tento rok už pribudla takáto trasa napríklad v okolí rýchlostnej cesty R7.
Vo všeobecnosti však možno povedať, že prírastky v podobe segregovaných koridorov nie sú nijako mimoriadne. Okrem Vrakune a okolia R7 sa v dohľadnej dobe očakáva najmä otvorenie cyklotrás popri rozostavanej Stanici Nivy, s ohľadom na chýbajúcu časť medzi vstupom do Nivy Tower a západným vstupom do nákupného centra však potrvá ešte niekoľko týdňov, kým bude kompletná. Problémom je, že chýbajú nadväzujúce úseky na Dunajskej, pričom nie je zriadený ani cyklopriechod cez Karadžičovu. Na definitívne doriešenie stále čaká aj cyklotrasa na Starohájskej ulici.
Okrem toho sú v príprave úseky na Trnavskej ceste od Tomášikovej k Martinskému cintorínu a na Mlynských nivách východne od Bajkalskej k projektu Nuppu. Iné segregované trasy asi v najbližších mesiacoch či v prvej polovici budúceho roka nepribudnú. Mesto zatiaľ aspoň rozširuje sériu ochranných pruhov na rekonštruovaných cestách s dostatočnými šírkovými pomermi – po Pionierskej alebo Mamateyovej takéto riešenie pribudlo na ulici Pri kríži v Dúbravke. Značením majú pribudnúť cyklotrasy na Bosákovej, Záhradníckej alebo na Vajnorskej pri Novej Dobe smerom k nákupnému centru Vivo!
Mesto má samozrejme priorít v oblasti cyklodopravy vytýčených omnoho viac. Súčasťou Akčného plánu rozvoja cyklistickej a pešej dopravy na rok 2020 je mnoho úsekov, postup prípravy nových projektov ostáva pomalý. Napriek verbálnemu prísľubu, že cyklodoprava je prioritou, mesto nebolo dlhodobo schopné zabezpečiť potrebné personálne kapacity (čo sa mení až teraz). To sa ukázalo ako obrovský problém. Argument, že na to nebol priestor, neplatí, keďže inak počet zamestnancov Magistrátu mimoriadne narástol.
Cieľ vybudovať do roku 2022 približne 25 kilometrov nových segregovaných cyklotrás sa tak ukazuje ako mimoriadne vzdialený a mesto nebolo ani schopné využiť momentum v podobe pandémie koronavírusu COVID-19. Mnoho metropol pohotovo reagovalo zriadením dočasných cyklotrás, z ktorých sa medzičasom stali trvalé. V Bratislave sa nezmenilo takmer vôbec nič.
Hlavné mesto je tak stále ďaleko od toho, aby bolo priateľským pre cyklistov, ale aj pre chodcov. Každé zlepšenie je pozitívom, pri meste veľkosti Bratislavy však treba tempo prírastkov novej infraštruktúry zvýšiť. Ambiciózne plány a stratégie z minulosti – dosiahnuť podiel cyklodopravy na celkovej deľbe prepravnej práce na úrovni 8% - sa inak v dohľadnej dobe dosiahnuť nepodarí.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac
Komentáre