Umenie v interiéri vplýva na formovanie priestorov, ktoré odrážajú osobnosť a vkus majiteľov. Začlenenie umeleckého diela do interiéru má však dve roviny - vizuálnu a hodnotovú. Výber diela tak súvisí s celkovou koncepciou priestoru, potrebami klienta aj jeho prežívaním. Hodnotová stránka umeleckých predmetov predstavuje náročnejší proces, ktorý sa orientuje na jeho historickú, umeleckú a finančnú bonitu.
Architektka Martina Mičko z Jam Studio tvorí interiéry, ktoré často prepájajú prvky súčasného interiérového dizajnu s výnimočnými súdobými solitérmi. Vo svojich projektoch sa zameriava na integráciu moderného umenia a vizuálne zaujímavých interiérov. Vytvára kreatívne priestory, ktoré sú nielen funkčné, ale aj esteticky výrazné a umelecky hodnotné.
V súčasnosti čoraz viac ľudí víta investíciu do umenia a zároveň chápe jeho vplyv na výraz interiéru. Umelecká a dizajnová sféra je úzko prepojená a interiéristi pravidelne využívajú súčasnú umeleckú tvorbu nielen slovenských autorov na dotvorenie návrhov.
Je však nevyhnutné vnímať umenie komplexne a prihliadať na všetky jeho aspekty. Július Barczi, teoretik, historik umenia a riaditeľ renomovanej Aukčnej spoločnosti SOGA upozorňuje, že umelecké diela nie sú apriori dekoráciou alebo interiérovým doplnkom. V priebehu dejín boli interiéry formované pre významné diela, neboli tak len ich súčasťou, priestor sa koncipoval na ich základe. „Ale ak už niekto hľadá niečo, na čo sa mu v konkrétnom interiéri bude dobre pozerať, tak by to malo byť dielo, ktoré prehovára aj svojím obsahom. Umelecké dielo v sebe nesie hlbšie významy, ich poznanie nám pomôže s akceptáciou i umiestnením daného artefaktu,” pripomína.
Estetickým a vizuálne pútavým trendom, ktorý nachádzame aj v slovenských interiéroch, je spojenie súčasného zariadenia s dobovými solitérmi. Podľa Barcziho sa preto netreba obávať ani kombinácií súčasného umenia a diel klasickej moderny či ešte starších majstrov. „Vždy teda majme na pamäti symbolickú hodnotu a nie len estetické kvality diela,” zhŕňa.
Umelecké dielo má tak zásadný vplyv na atmosféru a celkový dojem z priestoru. Okrem toho, že dodáva interiéru estetickú hodnotu, môže pôsobiť ako výrazný fokálny bod, ktorý upúta pozornosť a spojí použité prvky v miestnosti do harmonického celku.
Správne zvolené dielo dokáže priestor opticky otvoriť, zjednotiť farby, materiály, tvary, ale aj štýl, v akom je interiér koncipovaný. Diela majú vplyv aj na náladu, môžu stimulovať emócie a podnecovať k diskusii. Zároveň sú zdrojom inšpirácie. Z pohľadu zberateľstva je oblasť umenia vnímaná aj ako dlhodobá investícia, ktorá pridáva na hodnote nielen priestoru.
Práve investičný aspekt môže byť nástrahou, pred ktorou Barczi varuje aj v kontexte umiestnenia diel. „V prvom rade je dôležitá bezpečnosť umeleckého diela. Je potrebné zohľadniť predovšetkým svetelné a klimatické podmienky. Diela na papieri by sme nemali umiestňovať oproti oknám, aby sme ich chránili pred veľmi škodlivým UV žiarením,” objasňuje.
Zvážiť treba aj citlivosť diel a podmienky, ktoré môžu mať vplyv na ich živnostnosť alebo narušenie štruktúry diela. „Grafiky či kresby, ale ani neglazovanú keramiku by sme určite nemali mať v kúpeľni alebo v kuchyni, kde prebiehajú vlhké procesy, aby sa nenarušila štruktúra diela,” dodáva, a zároveň pripomína ideálnu vlhkosť priestoru, ktorá nepresiahne 50% a teplotu 25°C.
Nájdenie vhodného miesta pre dielo zohľadňuje nielen bezpečnosť a praktickosť. Objekt možno vyzdvihnúť práve jeho umiestnením. „Do osi vstupných dverí, nad elegantný konzolový stolík alebo medzi dva zhodné architektonické prvky (medzi okná či piliere),” konkretizuje Barczi. Pri vyzdvihnutí diela zohráva veľkú úlohu aj dobré osvetlenie. Podľa riaditeľa SOGA adekvátne nasvietený obraz alebo socha dokážu ovládnuť celý interiér. Pri plánovaní priestoru je preto vopred určené miesto pre umenie zásadné.
Interiéristka Martina Mičko pravidelne používa diela od mladých slovenských a českých umelcov, formujúc tak svojráznosť rezidencií. Umenie vo forme obrazov a umeleckých či úžitkových predmetov prirodzene začleňuje do svojich návrhov.
Otázka vhodného výberu diela, ktoré podporí zámer vynikať či zapadať do priestoru, je preto zásadnou. Zladenie diela s existujúcim interiérom chápe architektka najmä skrz optiku majiteľov priestorov. Umenie musí v prvom rade osloviť ich, prehovárať k nim. Zohľadňuje však aj funkčnú a estetickú stránku. „Je dobré sa zamerať na proporčnosť a vybrať si dielo, ktoré svojim rozmerom zapadne do interiéru. Napríklad nadrozmernejší obraz nevynikne v byte s bežnou výškou stropu 2,6 metra, “ dodáva.
Faktory, ktoré je potrebné zvážiť pri rozmiestňovaní umeleckých diel v interiéri, ovplyvňujú estetiku a funkcionalitu priestoru. Práve veľkosť obrazu alebo umeleckého predmetu môže byť problematická. Každý predmet totiž potrebuje priestor na jeho plnohodnotné vnímanie. „Dielo by malo v interiéri v prvom rade vyniknúť. Preto je dobré mu nechať dostatočne veľa voľného priestoru” upresňuje dizajnérka.
Následne až po ujasnení si, ako rozmerné dielo vhodne doplní interiér, je možné zamerať sa na koncept umelca, ktorý sa zohľadňuje pri výbere diela. Do akej miery by mal kupec rozumieť myšlienke a kontextu diela je individuálne, avšak koncept a výsledná podoba diela ovplyvní celkový dojem z interiéru. Interiéroví dizajnéri preto prihliadajú nielen na preferencie budúcich majiteľov, ale aj na charakter, farebnosť a námet diel. K tomu je potrebný prehľad nielen zo súčasnej umeleckej scény.
Za najlepšie spôsoby, ako sledovať aktuálne trendy v súčasnom umení, považuje Martina Mičko návštevu galérií a kultúrnych udalostí, ktoré sleduje osobne, ale aj online. „Dobrý výber nových a mladých talentov má napríklad blu : gallery v Modre, alebo DOT.Contemporary Art Gallery v Bratislave, ktorá zastupuje už trošku známejších umelcov,” prezrádza svoje tipy.
Pri tvorbe návrhu však používa umelecké aj úžitkové predmety, ktoré spájajú funkčnosť a jedinečný vizuál. „Umelecké vázy, sklo a porcelán od slovenských aj českých umelcov ponúka napríklad obchod Slávica v Bratislave. Nájdete tu tiež výber zaujímavých grafík,“ odporúča.
Rozpočty klientov sú rôznorodé a nie každý môže investovať do finančne náročného umenia. Martina vníma aj tento faktor. „Na to, aby si človek do interiéru zakomponoval umelecké kúsky, nepotrebuje vždy minúť tisíce. Aj s nižším rozpočtom si viete postupne vytvoriť zaujímavú zbierku predmetov, ktoré dodajú šmrnc vášmu domovu,” motivuje. Je to nielen ideálny spôsob, ako si vytvoriť originálny interiér, ale zároveň sa tým podporí tvorba mladých umelcov.
Populárna návrhárka interiérov prihliada pri výbere kúsku od súčasných tvorcov na niekoľko kritérií. Najmä pri rozhodovaní, či konkrétne dielo alebo autor má dlhodobú hodnotu a či bude formovať kvalitnú zbierku. „Pri výbere investičného diela, akým je napríklad obraz alebo socha, určite odporúčam konzultáciu s galeristom. Nákup umenia osobne nevnímam iba cez peňažnú hodnotu. Možno sa zamilujete do diela, ktoré nakoniec neporastie na hodnote, ale pre vás osobne získa dlhodobú hodnotu, pretože vám bude skrášľovať domov a robiť radosť dlhé roky,” upresňuje Mičko.
Umelecké objekty, ktoré si vyberáme, by sme mali spoznať bližšie ešte pred ich kúpou. „Úmysel umelca je veľmi dôležitý, pokiaľ nejde o dielo staršieho dátumu vzniku, ktorého hodnota stojí na perfektnom prevedení,” pripomína Barczi. Podľa Barcziho je náročné orientovať sa v množstve podnetov a informácií, ktoré umelecká scéna v súčasnosti prináša. Zdieľa preto názor architektky a odporúča sledovať odborníkov a mienkotvorné inštitúcie, ako sú svetové múzeá MoMA, TATE či MUMOK.
V domácom kontexte zase dáva riaditeľ inštitúcie do povedomia nielen aukčnú spoločnosť SOGA, v ktorej sa venujú poradenstvu, ale aj Slovenskú národnú galériu v Bratislave alebo Východoslovenskú galériu v Košiciach. „Zároveň každoročne prebiehajú renomované súťaže pre súčasných umelcov, v ktorých finalistov posudzujú medzinárodné komisie (Cena Oskára Čepana, Cena nadácie NOVUM alebo Maľba roka VÚB),” približuje dôležitosť súťaží pre zvýšenie prehľadu.
Investícia do správneho diela by sa mala po rokoch vyplatiť. Okrem konzultácie s odborníkom je dôležité poznať okolnosti tvorby autora. „V akých inštitúciách sú zastúpené jeho (jej) diela, ktorí teoretici umenia sa o ňom vyjadrovali, na akých výstavách a v akých galériách vystavuje svoje diela,” vyratúva Barczi. Dodáva aj, že komerčne úspešní umelci neraz vystavujúci v zahraničí, najmä bez uvedenia konkrétnej inštitúcie, nemusia byť bezpodmienečne kvalitní a investične stabilní.
Téma umenia v interiéroch predstavuje rozsiahle skúmanie estetickej aj investičnej hodnoty umeleckých diel. Umenie ovplyvňuje charakter priestoru a nevyhnutne prepája vizuál diela s dizajnom miestností. Objekty, ktoré sa stanú súčasťou interiéru, sú investičnou príležitosťou a zároveň zdrojom radosti či emočnou záležitosťou majiteľov. Musia tak byť vyberané rovnako racionálne, ako aj pocitovo.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac