Situácia je dlhé roky notoricky známa. Obyvatelia hlavného mesta a priľahlého okolia sa na svojej každodennej ceste za prácou a domov stretávajú všetci v rovnakom čase na rovnakých miestach. Nekonečné čakanie v kolónach, dopravné zápchy a dosť často bezvýsledné hľadanie vhodného miesta na zaparkovanie. Mnoho ľudí si asi nevie ani predstaviť, že by to mohlo fungovať inak.
„Dopravná situácia v našom kraji je už niekoľko rokov neúnosná,“ hodnotí nelichotivý stav predseda Bratislavského samosprávneho kraja (BSK) Juraj Droba. „A to nehovorím len o kolónach, ale aj o špinavom vzduchu, prachu, hluku. Vo väčšine áut sedí len jeden cestujúci. Obyvateľov, ktorí nevedia prejsť kvôli autám z jednej strany ulice na druhú, by ste našli nespočetné množstvo. Ak ráno alebo večer chytíte zlý čas, bezmocne trčíte v zápche. Naše úzke regionálne cesty sú také vyťažené ako diaľnica D1 v Prešovskom či Košickom kraji.“
Pretože skvalitňovanie infraštruktúry dopravy – predovšetkým koľajovej – je pre vedenie župy prioritou, osobitnú pozornosť jej venuje v strategickom dokumente Plán udržateľnej mobility Bratislavského kraja. Kľúčový význam majú záchytné parkoviská s prestupnými terminálmi, slúžiace ako uzly,kde sa stretáva viacero typov dopravy. Majú niesť označenie Park and Ride (P+R), čo v približnom preklade do slovenčiny znamená „Zaparkuj a choď verejnou dopravou“.
Ich realizácia má zabrániť katastrofálnej vidine dopravného kolapsu. Ako uvádza BSK, vďaka záchytným parkoviskám a na ne nadväzujúcim prestupným terminálom bude teraz o dôvod viac nechať svoje auto na parkovisku alebo doma, k vlaku sa priviezť bicyklom či autobusom a tým istým lístkom prestúpiť na vlak. Podľa hovorkyne BSK Lucie Forman, v Bratislavskom kraji vzniklo v nedávnom období päť projektov P+R, z toho tri na železničnej trati číslo 120 do Trnavy (Svätý Jur, Pezinok, Šenkvice) a ďalšie dva pri železničnej stanici v Malackách (trať číslo 110 v smere do Kútov) a v Ivanke pri Dunaji (trať číslo 130 v smere do Nových Zámkov). Okrem parkoviska pre bicykle sa tam nachádza aj zastávka prímestskej autobusovej dopravy.
Ďalšie projekty P+R sú momentálne vo výstavbe. Napríklad prestupno-dopravný terminál v Bernolákove (okres Senec), kde sa doteraz provizórne parkovalo „nadivoko“ – na Železničnej ulici popri trati. Nenávratný finančný príspevok z eurofondov získal aj prestupný uzol pre udržateľnú dopravu vo Veľkých Levároch (okres Malacky). Vďaka integrovanej doprave (IDS BK) pasažierovi na vlak, autobus aj mestskú MHD postačí už iba jeden cestovný lístok. Podľa župana Drobu sa zbytočným prestojom na ceste do práce či domov vyhne vďaka nastaveniu cestovných poriadkov autobusov tak, aby nadväzovali na príchody a odchody regionálnych vlakov.
Situácia sa má zlepšiť aj v samotnej Bratislave. Úplne nové terminály integrovanej osobnej prepravy (TIOP) vzniknú vo Vrakuni, kam by raz mala viesť predĺžená linka električkovej trate, a takisto v Boroch, kde Železnice Slovenskej republiky dospeli k podpisu zmluvy so zhotoviteľom. Vďaka nim pribudnú úplne nové vlakové zastávky. Ďalšie záchytné parkovisko P+R buduje Hlavné mesto SR Bratislava aj neďaleko električkového obratiska Komisárky na Púchovskej ulici v Rači.
Ako z tabuľky vyplýva, hlavné mesto SR v počte P+R a TIOP na svojom území oproti zvyšku BSK mierne pokrivkáva, čo ale môžu prímestské vlakové spoje s dostatkom záchytných parkovísk a prestupných terminálov v jeho širšom okolí efektívne kompenzovať. Budovanie veľkých prestupných uzlov MHD a železníc má teda sľubnú perspektívu, pretože prispieva k udržateľnosti dopravy. Do úvahy treba pribrať zároveň fakt, že takéto zariadenia môžu sfunkčniť a kultivovať verejný priestor, ktorého nízka úroveň býva často predmetom oprávnenej kritiky.
Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že ide nanajvýš o akési prvé lastovičky, ktoré leto ešte nerobia. Ohlasujú však začiatok procesu smerujúceho síce k postupnému, no nepopierateľne systémovému zlepšovaniu predpokladov pre riešenie neúnosnej dopravnej situácie v slovenskej metropole. A keďže tá zabezpečuje pre obyvateľov regiónu prevažnú väčšinu pracovných príležitostí, každé záchytné parkovisko P+R s prestupným terminálom – aj mimo Bratislavy – prispieva svojím dielom k odľahčeniu preťažených ciest a ulíc v intraviláne veľkomesta.
Základným predpokladom takejto zmeny je však ochota zbaviť sa celoživotného stereotypu, potlačiť vlastnú pohodlnosť a prestúpiť z auta do verejnej dopravy. Alternatívy existujú a sú čoraz lepšie.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac