Každý meter štvorcový v meste sa môže premeniť na atraktívne a efektívne využité miesto. Príkladom je nový verejný priestor v susedstve železničnej trate v čisnkom meste Ningbo. Takmer jeden kilometer dlhý park ťaží z daností svojej polohy a zároveň povzbudzuje k využívaniu blízkej infraštruktúry. Osoh tak z neho majú nielen obyvatelia priľahlých štvrtí, ale aj štát či podnikatelia.
Stavebné či urbanistické projekty v Číne často krát šokujú svojou veľkosťou, použitými technológiami a najnovšie aj svojím udržateľným a sociálnym prístupom k navrhovaniu. Výnimkou nie je ani projekt Wuxiang 987 High Line Park, za návrhom ktorého stojí Ningbo Urban Construction Design & Research Institute (Čínsky inštitút pre dizajn a výskum mestskej výstavby v Ningbo).
V rámci projektu vznikol rozsiahly verejný priestor, ktorého dĺžka sa blíži k jednému kilometru a šírka sa pohybuje v závislosti od jeho okolia v rozmedzí od osem do päťdesiatdva metrov. Nachádza sa neďaleko opustenej železnice v čínskom meste Ningbo, v blízkosti rieky Hutang a niekoľkých menších mestských cestných komunikácií. Wuxiang 987 High Line Park je vzácny projekt premeny opustenej železnice na verejný priestor, z ktorého ťažia nielen obyvatelia neďalekých oblastí.
Obdobný, pre verejnosť viac známy projekt konverzie bývalej železničnej trate na nový verejný priestor sa nachádza aj v New Yorku. Projekt nesie názov The High Line a jeho dĺžka je viac ako dve kilometre. Premena existujúcej železničnej infraštruktúry na verejný park bola ukončená už v roku 2009. Park nachádzajúci sa v jednom z najrušnejších miest sveta ponúka lákavú prestávku od chaotických mestských ulíc (hoci dnes je už zaplavený turistami). Užívatelia majú možnosť zažiť vyvýšený priestor s výhľadom na rieku Hudson a panorámu mesta.
V čínskom prípade trvala prevádzka železnice, na mieste ktorej vznikol nový verejný priestor, vyše 100 rokov. Železnica Ningbo tak bola svedkom mestského rozvoja v meniacich sa časoch. Tím dizajnérov, ktorí stoja za návrhom projektu, preto po rozsiahlom výskume charakteristík danej lokality a železničného kontextu navrhol formu dizajnu, ktorá má v úmysle reprezentovať storočia spoločenského vývoja. Scény z minulosti sú detailne prepracované, aby návštevníci mohli zažiť silnú miestnu kultúrnu atmosféru v príjemnom prostredí.
Miesto susedí s opustenou pozemnou časťou odbočky Beilun železnice Xiaoyong, aktívnou linkou metra 1 a vyvýšenou časťou železnice Xiaoyong. Lokalita, v ktorej bol projekt zrealizovaný, je tak zložená z troch lineárnych priestorov, ktoré sa vyvíjajú paralelne. Fakt, že priestory boli od seba oddelené, sťažoval uspokojenie silného dopytu po cestovaní v meste Wuxiang a zodpovedajúce výhody, ktoré prináša železničná doprava, tiež nebolo možné efektívne využívať. Na vyriešenie tohto naliehavého a praktického problému dizajnérsky tím prepojil severo-južné časti vybudovaním verejného priestoru, ktorý v sebe kombinuje praktické funkcie a vyzdvihuje danosti územia.
V návrhu dizajnéri pracovali s použitím opusteného podložia pôvodnej železnice a zachované sú aj viaceré kultúrne symboly železnice, napríklad železničné koľaje, podvaly a signálne svetlá a tiež pôvodné prvky dizajnu ako časti karosérie vlakov, logá staníc a znaky nástupíšť. To všetko ešte viac posilňuje atmosféru miesta, vytvára pripomienku na využívanie danej lokality v minulosti a tiež povzbudzuje k využívaniu blízkej infraštruktúry v súčasnosti.
Zámerom návrhu je rešpektovanie existujúceho životného štýlu miestnych obyvateľov tak, aby v susedstve mohol vzniknúť obývateľný a dynamický verejný priestor. Súčasťou nového parku sa preto stalo hneď niekoľko rôznorodých funkcií. Tie by mali uspokojiť nároky všetkých vekových aj záujmových skupín. Podľa slov samotných dizajnérov: „Nová lokalita stimuluje nadšenie obyvateľov k účasti a realizuje integráciu a symbiózu medzi tradičnými životnými oblasťami a vznikajúcimi typmi podnikania,"
Tento projekt aktívne skúma novú cestu rozvoja železničnej krajiny v zložitom inžinierskom prostredí a spája obývané oblasti v jej okolí s uzlami metra prostredníctvom kompletnej priestorovej prepojovacej siete. Vďaka tomu projekt zmierňuje tlak na dochádzanie za prácou a môže aj efektívne podporovať príjmy zo železničnej dopravy. Zároveň, funkčné prostredie, založené na spoločnom rozvoji komunity, môže ešte viac posilňovať pocit identity miesta. Naostatok, realizácia zdôrazňuje krajinný výraz miestneho kultúrneho kontextu, pričom sa snaží integrovať a vyzdvihnúť históriu lokality vo forme integrácie konštrukcie neďalekej železnice.
(Archdaily, YIM.BA)
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac