Author photoMartina Gregová 12.01.2025 16:00

Nová tvár ikonickej La Rambly. Barcelona sa pustila do revitalizácie jednej z najznámejších ulíc sveta

Španielska metropola v posledných rokoch dokazuje, že sa nebojí veľkolepých urbanistických projektov. Cieľom nedávnych iniciatív je často revitalizácia verejných priestorov a ich prinavrátenie miestnym obyvateľom. Po Pláne mobility z roku 2003 a postupne zavádzanej iniciatíve Klimatických ostrovov sa mesto pustilo aj do rekonštrukcie jednej z najnavštevovanejších lokalít Barcelony. Prvá etapa tohto rozsiahleho projektu sa už blíži k záveru.

Zdroj: mesto Barcelona

Zdroj: mesto Barcelona

Mesto Barcelona je v mnohých ohľadoch európskym urbanistickým unikátom. V druhej polovici 19. storočia katalánsky inžinier Ildefons Cerdà vytvoril niekoľko štúdií, na základe ktorých vznikol plán Eixample (v preklade expanzia). Vo všeobecnosti išlo o rozdelenie celého mesta do osemuholníkových blokov, pričom v strede každého z nich sa mala nachádzať záhrada alebo nádvorie. Medzi jednotlivými blokmi boli následne umiestnené cesty. Celé mesto vďaka tomuto konceptu získalo štruktúru pravidelnej mriežky.

Tieto bloky boli navrhované s ohľadom na hygienické normy a ich hlavným cieľom bola podľa Cerdà snaha vymaniť sa z neľudskej hustoty osídlenia. Dodnes je tento koncept mnohými považovaný za ódu na urbanistický poriadok a maximálne využitie metrov štvorcových. Zrealizovanie takéhoto silného urbanistického konceptu je totiž vo svete do dnešného dňa stále raritou.

Pri pohľade zhora prísnu geometrickú štruktúru Eixample narúša niekoľko diagonálnych dopravných a peších ťahov, medzi nimi aj najznámejšia ulica v Barcelone – La Rambla. Tento peší ťah má v súčasnosti dĺžku 1,2 kilometra a spája Katalánske námestie s pamätníkom Krištofa Kolumba v Port Vell.

Galéria

  • Zdroj: mesto Barcelona
  • Zdroj: mesto Barcelona
  • Zdroj: mesto Barcelona
  • Zdroj: mesto Barcelona
  • Zdroj: mesto Barcelona

La Rambla je v takmer celej svojej dĺžke lemovaná vysokými stromami, ktoré vytvárajú príjemný tieň a znižujú tak pocitovú teplotu aj teploty okolitých povrchov. Vzhľadom na to, že ide o jedno z najnavštevovanejších miest v celej Barcelone, v okolí pešieho ťahu sa dnes nachádza množstvo obchodov, gastroprevádzok, kultúrnych inštitúcií či iných služieb.

V roku 2017 vyhlásila barcelonská samospráva súťaž na revitalizáciu tohto obľúbeného verejného priestoru. Víťazom sa stal multidisciplinárny tím Km_ZERO, ktorý okrem niekoľkých architektov tvoria tiež profesie ako sociológ, filozof, biológ, geograf či niekoľko inžinierov venujúcich sa rôznym oblastiam mestského plánovania.

„Obnova La Rambla ako centrálneho uzla mesta je prioritou tohto mandátu s cieľom podporiť ekonomickú a komerčnú propagáciu a diverzifikáciu. Nové usporiadanie tiež zlepší dostupnosť a prepojenie medzi štvrťami El Raval a El Gòtic,“ popísali hlavný zámer súťaže zástupcovia mesta.

Okrem toho sa urbanistický prístup k revitalizácii La Rambly zameriava na ochranu bývania, rezidenčného využitia a zachovanie práv pre dlhodobých obyvateľov a majiteľov priľahlých budov. To všetko so zámerom bojovať proti negatívnym dopadom turizmu, ktoré sú medzi miestnymi jednou z najhorúcejších tém posledných rokov.

Dôležitou súčasťou revitalizácie je tiež zredukovanie vozovky na jeden 3,5 metra široký pruh a rozšírenie chodníkov. Po skončení prác sa na La Ramblu dostanú len miestni obyvatelia, verejná doprava a servisné vozidlá. Vybudovaný totiž bude kontrolovaný systém vrátane zaťahovacích stĺpikov.

Ako naznačuje už takmer dokončená 1. etapa tohto ambiciózneho plánu, veľkými zmenami prejde aj povrchová úprava peších ťahov, verejné osvetlenie či rozmiestnenie drobnej architektúry. „Nová dlažba z prírodného kameňa, žuly a porfýru bude implementovaná pre súdržný vzhľad naprieč celou ulicou La Rambla. Ďalšie prvky, ako sú kiosky a autobusové zastávky, budú strategicky premiestnené, aby sa zachoval súlad s využitím pasáže, pričom kvetinové záhony budú umiestnené na svojich tradičných miestach,“ približujú architekti.

Vzhľadom na veľkosť projektu mestská rada vopred upozornila miestnych na určité narušenie. Zároveň ich však ubezpečila, že budú nepretržite pracovať na čo najväčšej minimalizácii a znížení komplikácií vyvolaných revitalizáciou. Termín ukončenia celého projektu je v súčasnosti stanovaný na rok 2027. Dovtedy budú práce postupne prebiehať v oplotených priestoroch s dĺžkou približne 50 metrov. K dispozícii je dokonca aj pracovná mapa, ktorá informuje o úsekoch, kde práve prebiehajú práce. Tieto mapy sa v priebehu času pravidelne aktualizujú. Odhadované náklady na realizáciu celého projektu sú momentálne stanovené na 55,6 milióna eur.

Revitalizácia ulice La Rambla je spolu s Plánom mobility z roku 2003 dôkazom toho, že sa španielska metropola rozhodla nepodľahnúť tlakom automobilovej dopravy a masovému turizmu. Obe koncepty totiž upriamujú pozornosť na chodcov a cyklistov, špeciálne na tých, ktorí v turisticky vyťaženom meste bývajú a pracujú.

Za zmienku stojí tiež iniciatíva takzvaných Klimatických ostrovov, prostredníctvom ktorej do mestských častí pribudne nízkorozpočtový mobiliár, systémy vodných pár, pokládka novej dlažby s nízkym tepelným indexom a v neposlednom rade tiež výsadba novej vegetácie. Okrem zvyšovania podielu zelene mesto v posledných rokoch tiež zdvojnásobilo počet cyklistických pruhov a zrušilo vyše 3,5-tisíc parkovacích miest. To všetko svedčí o sebavedomom prehodnocovaní svojich vlastných verejných priestorov, a to aj napriek niekoľko desaťročí či dokonca storočí jasne daným urbanistickým princípom.

 

(archdaily, mesto Barcelona,Km_ZERO, YIM.BA)

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube