V spojitosti so Stupavou sa v posledných mesiacoch hovorí o viacerých projektoch, ktoré majú podporiť využívanie verejnej dopravy. Okrem výstavby úplne novej železničnej stanice umiestnenej západne od Stupavy sa blíži aj začiatok výstavby prestupného autobusového terminálu. Projekt, financovaný z európskych fondov a štátneho rozpočtu, patrí medzi najväčšie investície v meste za poslednú dekádu.
Koncom minulého roka Slovensko obletela nesprávne odkomunikovaná správa o presune hlavnej vlakovej stanice z bratislavského Námestia Franza Liszta do Stupavy. „Hlavná stanica ostane navždy v Bratislave. Je to určité nedorozumenie, nepochopenie. Presťahovať ju do Stupavy nikdy nebolo v pláne,“ vysvetlil neskôr minister dopravy Jozef Ráž.
Zároveň Ráž v prvej polovici októbra definitívne potvrdil, že štát nemá záujem o rozsiahlejšiu rekonštrukciu hlavnej stanice. V súvislosti s jej budúcnosťou spomenul slovo facelift, teda jednoduchú úpravu v malom rozsahu. Súčasné problémy Hlavnej stanice v Bratislave má podľa neho do veľkej miery vyriešiť vznik úplne novej stanice, pracovne nazvanej „Bratislava – Západ“, umiestnenej západne od Stupavy.
Nová železničná infraštruktúra v Stupave má podľa jeho slov odľahčiť tú bratislavskú. Plánovaný objekt bude totiž slúžiť ako koncová a servisná stanica. Konkrétny termín vybudovania novej stanice v Stupave v čase ohlasovania projektu nepredstavil. Projekt železničnej stanice v Stupave však ani zďaleka nie je jediným zámerom, ktorý ovplyvní podobu verejnej dopravy v tomto vyše 12.000-ovom mestečku a jeho okolí.
Začiatkom tohto roka samospráva oznámila získanie dotácie vo výške viac ako 5 miliónov eur, ktoré poslúžia na výstavbu moderného prestupného dopravného terminálu v Stupave. Projekt bude financovaný z fondov EÚ a zo štátneho rozpočtu. „Rada partnerstva pre integrovaný územný rozvoj Bratislavského kraja schválila projektový zámer na financovanie projektu Výstavba a modernizácia infraštruktúry VOD v meste Stupava,“ informovala samospráva.
Cieľom projektu je vytvorenie reprezentatívneho, príjemného a zároveň rozptylového čakacieho priestoru pre cestujúcich. Podľa portálu nazahori.sk nový objekt cestujúcim okrem moderných vnútorných a vonkajších čakární prinesie tiež toalety, prevádzku s občerstvením, stojany pre zhruba 30 bicyklov či parkovanie s kapacitou 78 miest.
Okolie prestupného terminálu bude doplnené o 11 nových vzrastlých stromov a záhony o rozlohe zhruba 540 metrov štvorcových. Park v okolí terminálu bude zrevitalizovaný a poskytne priestory na relax aj komunitné aktivity. Architektonickú štúdiu k projektu vypracoval ateliér Meno! Architekti. „Vďaka tomuto projektu sa dnešná autobusová stanica na Námestí Slovenského povstania v Stupave premení na funkčný priestor, prepájajúci rôzne druhy dopravy,“ informuje mesto.
Podľa primátora Stupavy Petra Novisedláka má ísť o najväčší projekt za posledných 10 rokov. „Ďakujem všetkým, ktorí sa doposiaľ podieľali na príprave tohto projektu. To najťažšie nás však ešte len čaká. Aktuálne máme pripravenú projektovú dokumentáciu k vydaniu územného rozhodnutia, ktoré očakávame na jar 2025. Následne nás čaká proces stavebného konania a náročné verejné obstarávania,“ uviedol. Dokončenie projektu je v súčasnosti naplánované na rok 2026.
Predstavené vizualizácie sľubujú moderný, nízkopodlažný objekt, ktorý bude reprezentatívnym vstupným priestorom do mesta pre tých, ktorí sa ho rozhodnú navštíviť autobusom. Podľa mesta tento zámer po dokončení ponúkne kompletné dopravné, cyklistické a pešie napojenie na existujúcu a plánovanú infraštruktúru a reprezentatívne verejné priestory, ako aj zvýšenie kapacity križovatky Nová – Hlavná.
Súčasný stav autobusových a železničných staníc na Slovensku často zaostáva za potrebami moderného cestovania. Bohužiaľ sa to netýka len menších samospráv ako je Stupava, ale aj mnohých krajských miest, ktorých „vstupné brány“ sú často v tragickom stave. Mnohé stanice postavené v 70. a 80. rokoch 20. storočia trpia zanedbanou údržbou, zastaranou technológiou a nevhodným urbanistickým či architektonickým riešením. Príkladom je autobusová stanica v Trenčíne, železničná stanica v Žiline či stanica v Nových Zámkoch, ktorá bola nedávno pridaná do zoznamu národných kultúrnych pamiatok.
Rekonštrukcie a výstavba autobusových a železničných staníc v menších slovenských mestách majú zásadný význam nielen pre zvýšenie komfortu cestujúcich, ale aj pre celkový rozvoj miest a ich prepojenie s okolitými regiónmi. Moderné terminály, ako ten plánovaný v Stupave, zlepšujú dopravnú infraštruktúru a podporujú využívanie verejnej dopravy, čím znižujú individuálnu automobilovú dopravu a s ňou spojené ekologické zaťaženie.
(Mesto Stupava, Na Záhorí, TASR, YIM.BA)
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac