Author photoSimona Schreinerová 30.01.2025 09:15

Ružinov sa mení. Tieto nové projekty premenia Bratislavu na modernú metropolu

Bratislava prechádza významnými urbanistickými premenami, ktoré formujú jej budúcu podobu. Viaceré očakávané projekty sa pripravujú aj v Ružinove. Priniesť by mali nové bývanie, administratívne priestory, občiansku vybavenosť a lepšiu infraštruktúru, čím prispejú k ďalšiemu rozvoju hlavného mesta.

Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR / Immocap

Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR / Immocap

Mlynárka

Polyfunkčná zóna Mlynárka od YIT Slovakia vznikne na pozemkoch medzi ulicou Mlynské nivy, objektmi garáží popri Prístavnej ulici a plochami bývalých výrobných areálov. Lokalita sa nachádza takmer v centre zóny Mlynské Nivy – Západ, ktorá je jedným z najvýznamnejších transformačných území v meste. 

Mlynárka sa bude realizovať na etapy, pričom v prvej majú vzniknúť tri celky - bloky B, C a E. Funkcia osempodlažných blokov B a C bude bývanie a občianska vybavenosť. Celkový navrhovaný počet bytov je 457. Blok E bude 12-podlažný s deväťpodlažnou sekciou. Obsahovať bude iba občiansku vybavenosť vo forme administratívy a služieb. O druhej etape sa zatiaľ veľa nevie, ale mala by predbežne pozostávať z občianskej vybavenosti vo forme administratívnej budovy D a hotelového komplexu v rámci bloku F.

Do istej miery unikátom by mal byť park vo vnútrobloku s ochladzovacou funkciou, teda schopnosťou zmierňovať vysoké letné teploty. Mlynárka sa môže stať jednou z kľúčových častí novej mestskej lokality, ktorá vytvorí atraktívne rozšírenie nového centra.

Začiatok výstavby prvej etapy sa podľa dokumentácie pre posudzovanie vplyvov na životné prostredie (EIA) očakáva v poslednom štvrťroku 2025 a dokončenie v roku 2030. Predpokladané náklady sú 150 miliónov eur. Architektom sú Sadovsky & Architects v kooperácii s Marko&Placemakers. Rozvoj celého projektu by mal trvať až do roku 2043.

 

Zdroj: YIT Slovakia

 

Millhaus

Developer Immocap v spolupráci s investorom WOOD Real Estate už minulý rok rozbehli výstavbu objektu Millhaus. Výšková budova vznikne v priestore medzi The Mill a BBC V, severne od ulice Mlynské nivy. Pôjde o 19-podlažnú budovu, obsahujúcu 151 bytov a ubytovacích jednotiek. Doplnená bude o obchody v parteri objektu. V rámci výstavby sa vybuduje aj dvojpodlažná podzemná garáž so 140 miestami. Stavebník plánuje dom dotvoriť o oddychové zóny a detské ihrisko.

K benefitom bývania v Millhause má okrem iného patriť slušný štandard, ktorého súčasťou je podlahové kúrenie, exteriérové rolety či kvalitný obklad v kúpeľni. Predaj bytov je už spustený, pričom majú vcelku racionálne dispozície a zelené technológie. Immocap sa chce vyznačovať aj špičkovým energetickým vybavením, čo sa odráža aj v tomto projekte.

Výstavba by mala byť ukončená na jar 2026. Zverejnené vizualizácie naznačujú, že výsledkom by mala byť príťažlivá budova, ktorá dobre dotvorí prostredie jednej z budúcich najreprezentatívnejších štvrtí v meste. Architektom je Siebert+Talaš.

 

Zdroj: Immocap

 

Saida

Projekt Saida je vo vývoji už od roku 2007. Zámer na výstavbu vežiaka na rohu Bajkalskej a Prešovskej ulice veľké nadšenie nevyvolal, keďže pripomínal skôr mohutný panelový dom. Plány na jeho realizáciu prekazila kríza, ale povoľovacie procesy sa nezastavili.

Právoplatné stavebné povolenie bolo vydané až na začiatku roka 2022. Napriek tomu sa istú dobu nič nedialo, až kým do projektu nevstúpil nový investor, ktorým by mala byť spoločnosť BTK – Bývanie, Teplo, Klimatizácia. Firma oslovila na redizajn objektu kanceláriu Morocz_Tacovsky, ktorá priniesla súčasnejší a atraktívnejší pohľad na zámer.

Podľa prvých plánom mala na pozemku vyrásť 22 - podlažná veža. Komplex bude napokon tvorený dvojicou budov, pričom vyššia v dotyku s Bajkalskou bude mať 13 nadzemných podlaží a nižšia vo vnútrobloku dve podlažia. Na prvom podlaží vyššej budovy bude umiestnený retail, na druhom a treťom administratíva, na štvrtom a piatom 32 apartmánov a vyššie byty, v celkovom počte 94.

V prípade nižšieho domu sa v čase vydania povolenia rátalo s umiestnením reštaurácie a obchodov na prízemí a s kanceláriami na druhom podlaží. Parkovanie má byť riešené v rámci štvorice podzemných podlaží s 306 miestami (a 25 miestami na teréne). Na teréne vznikne parkovo upravený vnútroblok so základným vybavením v podobe mobiliáru, detského ihriska a zelene.

Pred výstavbou bolo potrebné zbúrať zvyšné objekty na pozemku. Teoreticky by Saida mohla byť dokončená v priebehu roka 2027. Odhadované náklady predstavovali v roku 2020 36,2 miliónov eur, dnes budú vyššie.

 

Zdroj: Morocz_Tacovsky

 

Nový trh

Napriek tomu, že ide o projekt sprevádzaný odporom časti verejnosti sa dá Nový trh zaradiť medzi tie najočakávanejšie. Pripomienky verejnosti k EIA zahŕňali obavy z nezákonnosti rozhodnutia, negatívneho vplyvu na životné prostredie a nedostatočného posúdenia hluku a hydrogeológie. Projekt od developera INTRADE Financial Investments však miery k výstavbe, aj keď pomalšie ako zrejme očakávalo.

Nový trh má nahradiť existujúcu administratívnu budovu Kovoprojektu v susedstve známeho trhoviska na Miletičovej ulici. Polyfunkčný súbor má pozostávať z dvoch hlavných častí. Prvá zahŕňa bloky A a B so 14. nadzemnými podlažiami, pričom blok B bude mať tvar brány s otvorom siahajúcim až do deviateho podlažia.

Druhú časť bude tvoriť blok C, ktorý bude vysoký 20 nadzemných podlaží a od blokov A a B bude oddelený päťpodlažným spojovacím krčkom. Tento krčok bude obsahovať obchodnú pasáž. Polyfunkčný objekt bude primárne slúžiť na bývanie, pričom v troch blokoch bude celkovo 242 bytov. Bloky A a B budú fungovať ako garni hotel so 127 izbami. Južná časť komplexu bude obsahovať denné centrum a verejný priestor pre deti.

Parkovanie bude riešené v trojpodlažnej podzemnej garáži so 440 parkovacími miestami, pričom celkový počet parkovacích miest bude 449. Pre cyklistov je naplánovaných 225 miest, z toho 188 v podzemí. Architektonický návrh projektu je dielom kancelárie Architekti Šebo Lichý, ktorí sú známi svojím netradičným prístupom a schopnosťou experimentovať, čo sa prejavuje aj pri tomto projekte. Finálne vizualizácie však zatiaľ dostupné nie sú.

 

Zdroj: INTRADE Financial Investments, s.r.o. / EIA

 

Harbour Park  

Spoločnosť WIN–PORT Invest s.r.o., blízka spoločnosti IURIS Invest, v septembri minulého roka bližšie predstavila zámer výstavby nového nákladného prístavu Harbour Park vo Vlčom hrdle. Koncipovaný bude ako mestský prístav v kombinácii s logistickými, prepravnými funkciami a funkciami občianskej vybavenosti vo forme administratívy, prechodného ubytovania, obchodu a služieb.

V rámci Harbour Park sa navrhuje celkovo osem halových objektov, dve administratívne budovy aj dve ubytovne. Súčasťou občianskej vybavenosti bude aj materská škola. Zariadenie bude mať štyri triedy po 18 žiakov a dve triedy po 20 žiakov vo veku 3-6 rokov. V komplexe sa navrhuje aj umiestnenie showroomov. Ďalšími objektmi občianskej vybavenosti majú byť hobbymarket a retailový objekt s maloobchodnými prevádzkami a objekt pre supermarket, food court a ďalší retail.

Začiatok výstavby je naplánovaný na rok 2027. Prevádzka prístavu so zázemím sa by sa mohla začať v roku 2030, pričom napojenie na rýchlostnú cestu R7 by malo byť v prevádzke o dva roky skôr. Realizácia aj odovzdávanie jednotlivých stavebných objektov do prevádzky bude prebiehať etapovite. Celkové náklady na výstavbu prístavu a zázemia sa v EIA odhadujú na 680 miliónov eur.

 

Zdroj: Harbour Park

 

Modernizácia ružinovskej radiály

Mesto sa čoraz intenzívnejšie venuje spusteniu modernizácie Ružinovskej radiály. Aktuálne vyhlásilo verejnú súťaž na zhotoviteľa komplexnej modernizácie, v rámci ktorej sa obnoví spodok aj zvršok, odvodnenie, nástupné ostrovčeky a ich vybavenie. Modernizáciou prejde aj trolejové vedenie a napájací systém aj elektrické ovládanie a ohrev výhybiek.

Zrealizuje sa doplnenie mazacích zariadení koľají, modernizácia existujúcich semaforov a dobudovanie nových v križovatkách, v ktorých je to nevyhnutné pre zaistenie prednosti električky. V časti od Tomášikovej po Chlumeckého má ísť o zelenú trať pokrytú rozchodníkom.

Súčasťou modernizácie budú aj ďalšie investície, ako úprava komunikácií a križovatiek, úprava chodníkov či preložka a ochrana inžinierskych sietí. V rámci projektu je naplánovaná aj komplexná rekonštrukcia Krížnej ulice od fasády k fasáde.

 

Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR

 

Prvá etapa modernizácie Ružinovskej radiály má začať na Záhradníckej ulici pri Slovanete (mimoúrovňové kríženie ulíc Ružinovská a Bajkalská) a končiť pri obratisku Astronomická. Následne druhá etapa bude nadväzovať na zrekonštruovanú trať od Ul. 29. Augusta, cez Americké námestie, Krížnu až po Múzeum konskej železnice (križovatka ulíc Krížna a Legionárska). Na Trnavskom mýte sa vymenia výhybky.

Očakáva sa, že modernizácia sa začne v priebehu budúceho roka. Mierne znepokojenie v súvislosti s týmto termínom priniesla nedávna informácia, že najdôležitejšie zo stavebných povolení, ktoré rieši električkový spodok aj zvršok, treba získať opäť. Bratislavský samosprávny kraj sa totiž nevysporiadal s pripomienkami známeho „aktivistu“ Marcela Slávika, ktorý to napadol. Stavebné konanie aktuálne pokračuje.

Nové obytné a polyfunkčné komplexy menia charakter jednotlivých štvrtí, a Ružinov nebude výnimka.  Hoci niektoré projekty čelia komplikáciám v povoľovacích procesoch či verejnej diskusii, ich realizácia skôr či neskôr príde.

 

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube