Mesto sa už niekoľko rokov snaží zlepšiť možnosti parkovania pre rezidentov. Okrem postupného zavádzania PAAS zón pristúpilo aj k projektovaniu nových parkovacích domov najmä na sídliskách. Zaparkovať v Hlavnom meste však potrebujú aj denne dochádzajúci nerezidenti.
Nerezidenti stále v hojnom počte prichádzajú do Bratislavy autami, ktoré by v ideálnom prípade mali odstaviť na záchytných parkoviskách a pokračovať verejnou dopravou. Záchytné parkoviská a parkovacie domy Park and Ride (P+R) sa už nachádzajú pod Prístavným mostom, na Macharovej, pod mostom Lanfranconi, pri nákupným centrách Tesco na Zlatých pieskoch, v Lamači a Petržalke, a na Jasovskej. Zatiaľ najväčšie záchytné parkoviská sú pri cintoríne Vrakuňa s 283 miestami a na Komisárkach so 163 stojiskami.
Významným dopravným bodom sú však Zlaté piesky, teda najmä pre ľudí dochádzajúcich zo smeru od Senca. P+R pri nákupnom centre má oficiálne 73 miest a počas pracovného týždňa je do veľkej miery zaplnené. Ide o skvelý prestupný bod, nakoľko je tu dostupná električka aj viacero autobusových liniek vrátane autobusov Integrovaného dopravného systému Bratislavského kraja.
Nie je preto prekvapením, že si mesto vybralo na výstavbu nového záchytného parkoviska práve túto lokalitu. Stáť bude ma mieste bývalého hotela Flóra v Areáli zdravia Zlaté piesky. S asanáciou objektu sa začalo pred rokom. Hotel, ktorý bol postavený v 70. rokoch minulého storočia ako dočasná stavba, bol v havarijnom stave a rekonštrukcia by nebola ekonomicky efektívna.
Parkovisko bude mať kapacitu približne 200 parkovacích miest. Pozostávať bude z navrhovanej novej časti parkoviska a z úpravy existujúcej časti, ktorá slúžila ako parkovisko pre hotel. Určené bude pre potreby voľnočasového areálu Zlaté piesky, teda pre Areál zdravia Zlaté piesky, kde sa nachádza prírodné kúpalisko so sprievodnými aktivitami, autokemping a ostatné rekreačno-športové prevádzky.
Zároveň bude určené aj pre mestský parkovací systém P+R. Súčasťou projektu je riešenie úpravy priľahlej križovatky a sadovnícke úpravy priľahlých plôch zelene. Projekt má vydané súhlasné záväzné stanovisko mesta. Pre Magistrát ide o strategickú súčasť regulácie parkovania. Ich využívaním sa odľahčí automobilová doprava v meste a na rozdiel od PAAS zón sú bezplatné, navyše sa nachádzajú v blízkosti zastávok MHD.
Najviac parkovacích kapacít, až 418 miest, by mal mať pripravovaný parkovací dom P+R ZOO Bratislava. Od jesene minulého roka prebieha posudzovanie vplyvov na životné prostredie (EIA). Má ísť o mohutný objekt so štyrmi až piatimi nadzemnými podlažiami, pričom má vyrásť na mieste súčasného parkoviska pred ZOO. Aktuálne má parkovisko len 67 parkovacích miest na teréne.
Po vybudovaní cyklotrasy zo ZOO do Lesoparku by parkovací dom mohol slúžiť aj ako parkovisko „Park & Go“ pre cyklistov. V období Pamiatky zosnulých môže poskytnúť aj kapacity pre návštevníkov cintorína Slávičie údolie, kde existujúce kapacity v tomto období nepostačujú. Odhadované náklady na realizáciu sú 7,7 milióna eur. Výstavba sa predpokladá medzi októbrom 2026 a májom 2027. Záchytné parkoviská P+R sú plánované aj v Janíkovom dvore, na Mlynských nivách a na Jantárovej ceste.
Mesto však postupuje aj v príprave parkovacích domov. Parkovací dom na Wolkrovej v Petržalke získal minulý rok rozhodnutie z procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA). Koncom minulého roka magistrát vydal súhlasné záväzné stanovisko. Keďže projekt zatiaľ nemá právoplatné stavebné povolenie, termín začiatku realizácie zostáva otvorený. V dvojpodlažnom parkovacom dome má vzniknúť 141 nových parkovacích miest.
V rovnakom čase prechádzal posudzovaním EIA aj parkovací dom na Saratovskej v Dúbravke. Zámer počíta s nahradením existujúceho parkoviska dvojpodlažným parkovacím domom, čím sa zabezpečí zvýšenie kapacity parkovacích miest. Celkovo by malo byť v parkovacom dome dostupných 196 stojísk. Projekt už má tiež vydané súhlasné záväzné stanovisko mesta.
Ďalší parkovací dom v rámci systému PAAS má vzniknúť na Topoľčianskej v Petržalke. Podľa súhlasného záväzného stanoviska mesta by malo ísť o trojpodlažný objekt so 130 parkovacími miestami. V súčasnosti sa na pozemku nenachádza žiadny objekt, iba betónová plocha bývalého trhoviska. Táto plocha má byť odstránená a revitalizovaná na zeleň. Čoskoro by mal byť skolaudovaný Parkovací dom v Karlovej Vsi na Ulici Ľ. Fullu, v ktorom vzniklo 72 parkovacích miest.
Na zlepšenie kvality života obyvateľov Bratislavy je nevyhnutné zaviesť efektívnu parkovaciu politiku, čoho súčasťou sú aj parkovacie domy. V častiach mesta, kde stále chýba regulácia parkovania, dochádza k nekontrolovanému parkovaniu, ktoré negatívne ovplyvňuje verejné priestory a znižuje komfort miestnych obyvateľov. Presunutie parkovania do parkovacích domov, podzemných garáží či P+R parkovísk na okraji mesta predstavuje najoverenejšie riešenie problematiky statickej dopravy v budúcnosti.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac