Parkovanie v Bratislave je časťou ľudí považované za jeden z najväčších problémov slovenskej metropoly. Mesto len nedávno rozbehlo parkovaciu politiku a postupuje aj príprava parkovacích domov. K rozbehnutým projektom v Dúbravke, Karlovej Vsi alebo Petržalke má pribudnúť aj pomerne veľké P+R parkovisko v susedstve známej bratislavskej atrakcie.
V Bratislave by mohlo v budúcnosti vzniknúť 20 parkovacích domov. V niektorých lokalitách sa však tento zámer nestretol s nadšením obyvateľov. Mesto sa preto zameralo na prípravu realizácie ôsmich parkovacích domov, kde sa neočakáva odpor verejnosti. Navyše, nie je v silách Magistrátu financovať všetky objekty naraz.
Ak sa neráta rozostavaný parkovací dom so 72 miestami v Karlovej Vsi na Ulici Ľ. Fullu v réžii mestskej časti, ako prvé by mohli vzniknúť parkovacie domy v Petržalke na Wolkrovej ulici a v Dúbravke na Saratovskej. Obe lokality majú právoplatné rozhodnutie z posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA) a čakajú na územné a stavebné konanie.
Parkovací dom v Dúbravke nahradí súčasné parkovisko a zvýši kapacitu o 196 miest, náklady sú odhadnuté na 4,75 milióna eur. Na Wolkrovej ulici nahradí existujúce parkovisko a poskytne 147 miest, vrátane šiestich pre imobilných občanov, s nákladmi okolo 3,5 milióna eur. Obe stavby by mali byť podľa EIA dokončené v roku 2025. Predpokladaný termín sa však bude takmer iste posúvať a závisí najmä od priebehu povoľovacích procesov.
Omnoho výraznejší zámer však má vzniknúť v susedstve vratislavskej ZOO. Projekt P+R (Park and Ride) ZOO Bratislava mesto aktuálne predložilo na posudzovanie vplyvov na životné prostredie. Má ísť o mohutný objekt so štyrmi až piatimi nadzemnými podlažiami s kapacitou 418 parkovacích miest. Vznikne na mieste súčasného parkoviska pred záhradou, ktoré ponúka 67 parkovacích miest na teréne. Na rozdiel od spomínaných troch projektov na sídliskách, tentoraz pôjde o záchytné parkovisko s naviazaním na mestskú hromadnú dopravu.
Po vybudovaní cyklotrasy zo ZOO do Lesoparku by parkovací dom mohol slúžiť aj ako parkovisko „Park & Go“ pre cyklistov. V období Pamiatky zosnulých môže poskytnúť aj kapacity pre návštevníkov cintorína Slávičie údolie, kde existujúce kapacity v tomto období nepostačujú.
Realizácia predpokladá asanáciu existujúcich spevnených plôch a následné vybudovanie parkovacieho domu. V južnej polovici bude mať objekt päť nadzemných podlaží a v severnej polovici štyri. Pôjde o objekt obdĺžnikového tvaru, ktorého monotónnosť majú rozbiť predsadené schodiskové jadrá a rampy pre autá, ako aj materiálové prevedenie fasády.
Na južnej strane budú dva vjazdy a výjazdy z ulice Staré Grunty. Z východnej strany bude päť vstupov pre chodcov, z toho štyri do prvého a jeden do druhého nadzemného podlažia. Na prvom podlaží vznikne verejné sociálne zariadenie vybavené toaletami. Projekt počíta aj s výsadbou zelene predovšetkým pre zabezpečenie tienenia okolia parkovacieho domu.
Čo sa týka architektúry, dôraz bude podľa dokumentácie kladený na moderný estetický výraz fasády. Západná strana je navrhovaná ako otvorená bez fasády. Predná strana bude zelená, tvorená drôteným systémom pre popínavé rastliny. Na fasáde vystupujúcej hmoty budú použité zvislé lamely z červeného smreku. Na vyhradených miestach budú osadené sklenené výklady pre architektonické exponáty. Strecha je navrhovaná ako extenzívna zelená, nad jej úrovňou budú inštalované fotovoltické panely.
Odhadované náklady na realizáciu sú 7,7 milióna eur. Realizácia sa predpokladá medzi októbrom 2026 a májom 2027.
P+R parkovisko má slúžiť ľuďom, prichádzajúcim do Bratislavy za prácou alebo vzdelaním, zároveň má zabezpečiť dostatok parkovacích kapacít pre návštevníkov ZOO. Odstránenie neorganizovaného parkovania pri ZOO Bratislava a „upratanie“ vozidiel do parkovacieho domu je z pohľadu Magistrátu vítanou zmenou. Projekt má zároveň motivovať ďalších ľudí presadnúť z auta do verejnej dopravy pre ďalší pohyb v rámci Bratislavy. Ako sa uvádza v EIA, jedným z účelov objektu má byť zvýšenie kapacity statickej dopravy a zároveň zníženie dynamickej dopravy v centre mesta.
Hoci ide v princípe o pozitívny cieľ a výstavba P+R parkovísk je potrebná, v tomto prípade nemožno nespomenúť obrovskú hmotu v susedstve ZOO s omnoho komornejšou mierkou. Vstup do záhrady sa tak stane prakticky neviditeľný, čo nezmení ani sebelepšia architektúra parkovacieho domu. Je azda na diskusiu, či by osadeniu parkovacieho domu nemala prechádzať širšia úvaha o budúcej stratégii ZOO. Záhradu navyše dotvorí aj uvažované centrum popularizácie vedy a techniky s planetáriom.
Záchytné parkoviská predstavujú do budúcnosti kľúčový prvok parkovacej politiky v Bratislave. Cieľom je obmedziť mieru dopravnej záťaže zo strany vodičov, dochádzajúcich zo satelitov a iných mestských častí. Tento plán podporuje aj snaha o zlepšenie kvality MHD.
Okrem parkoviska P+R ZOO sa projektuje aj P+R Zlaté Piesky (s plánovanou budúcou kapacitou 489 parkovacích miest) a pripravuje sa aj projektovanie parkovísk P+R na Janíkovom dvore. Ide o odpoveď pre ľudí z okolitých obcí alebo miest, ktorí sa zatiaľ bez auta nezaobídu. Záchytné parkoviská s dobrou náväznosťou na verejnú dopravu spoločne so zavedením rezidentského parkovania sa na základe medzinárodných skúseností črtajú ako jedno z riešení, ktoré môžu prispieť k odľahčeniu ciest.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac