Pandémia bola pre svetovú ekonomiku, zdravotníctvo či komunity katastrofou. Na druhej strane boli ale mnohé mestá schopné ju využiť a na vyprázdnené ulice umiestniť dočasné cyklotrasy či opatrenia, ktoré sa dnes stávajú trvalou súčasťou ich obrazu. Nadviazali pritom na dlhodobý trend, ktorého cieľom je vytlačiť z centrálnych oblastí rušnú automobilovú dopravu. Premiantom je v tomto smere Londýn, ktorého cyklistická infraštruktúra sa radikálne rozširuje.
Rozvoj a podpora cyklistickej dopravy postupne mení tvár a urbanizmus mnohých metropol naprieč celou Európou. Najznámejšie cyklistické mestá ako Kodaň či Amsterdam začína postupne dobiehať Paríž, Miláno, Sevilla, Brusel či dokonca Londýn. Práve v britskej metropole vzrástla popularita takzvanej mestskej cyklistiky medzi rokmi 2019-2023 o približne 20%. Podľa britského portálu Momentum za to môže predovšetkým pandémia. K rozvoju cyklistickej dopravy však bezpochyby prispela aj neustále sa rozrastajúca cyklistická infraštruktúra.
Počas pandémie v Londýne zrealizovala Universty College London štúdiu, ktorá priniesla zistenie, že v skutočnosti je asi šestina londýnskych ulíc dostatočne široká na to, aby sa do nich zmestili chránené cyklistické pruhy. To predstavuje potenciál viac ako dvetisíc kilometrov cyklotrás, ktoré by sa dali vybudovať v pomerne krátkom čase. Výskum tiež ukázal, že ich implementácia by viedla až k osemnásobnému zvýšeniu počtu segregovaných cyklistických trás v Londýne, ktoré sa dnes nachádzajú na 2% všetkých londýnskych ulíc. Po novom by vznikli na 16% ulíc.
Viaceré londýnske mestské časti v spolupráci s dopravným podnikom Transport of London dosiahli v rozširovaní strategickej cyklistickej siete v rozmedzí rokov 2016-2023 výrazný pokrok. Cyklistická sieť sa vďaka ich spolupráci za tento čas zväčšila z 90 kilometrov na vyše 340. Toto rozšírenie viedlo k tomu, že viac ako jeden z piatich Londýnčanov v súčasnosti býva v blízkosti určitej časti takzvanej siete Cycleway - teda siete cyklodiaľnic vysokej bezpečnosti a kvality.
Mesto každopádne nie je spokojné. „Našim cieľom je pokračovať v rozširovaní cyklistickej siete hlavného mesta – spájajúcej rôzne oblasti po celom meste – tak, aby do roku 2025 zasiahla tretinu Londýnčanov,” tvrdí Will Norman, londýnsky komisár pre pešiu turistiku a cyklistiku. „Teší ma, že nárast cyklotrás a peších ciest v Londýne napreduje. Sme odhodlaní tento trend ďalej podporovať. Plánujeme pokračovať v rozširovaní siete cyklotrás a zvyšovaní bezpečnosti križovatiek a ciest. Sme odhodlaní vybudovať čistejší, zelenší a prosperujúcejší Londýn pre každého a investície do možností udržateľnej dopravy sú toho dôležitou súčasťou,” dodáva Norman.
Popri postupne sa rozširujúcej cyklistickej infraštruktúre k nárastu počtu cyklistov rozhodne prispel aj dobre fungujúci Santander Cycles systém. Ide o systém na zdieľanie bicyklov, ktorý v roku 2022 zaznamenal 5% nárast dopytu v porovnaní s predchádzajúcim rokom, čím sa dosiahol nový rekord. K zvýšenému dopytu dopomohlo tiež to, že sa v ponuke objavila možnosť zapožičania elektrobicyklov.
K zvyšovaniu podielu cyklistickej dopravy a predovšetkým utlmovaniu automobilovej v Londýne má ďalej dopomôcť Cargo Bike Action Plan na podporu využívania nákladných bicyklov. Tie ponúkajú množstvo výhod oproti tradičným metódam doručovania, vrátane rýchlejších a efektívnejších ciest a výrazného zlepšenia kvality ovzdušia, čo prispieva k zdravším a bezpečnejším uliciam. Tieto bicykle už dnes vo veľkom využívajú spoločnosti ako Amazon či DHL.
Začiatkom minulého roka Transport for London zároveň predstavil ambiciózny akčný plán pre cyklistiku zameraný na zvýšenie počtu cyklistov. Okrem budovania nových cyklotrás tento plán zahŕňa aj inštaláciu približne 42-tisíc nových parkovacích miest pre bicykle v rezidenčných zónach či dokonca cyklistické kurzy financované mestom. Navštevovať ich budú môcť nielen deti, ale aj dospelí.
Rozvoj cyklistickej dopravy nie je vnímaný ako akýsi prídavok, ale ako esenciálna súčasť dopravnej politiky metropoly. „Cyklistika zohráva v londýnskej dopravnej sieti zásadnú úlohu. Pracujeme na riešení nebezpečenstva na cestách, ako aj hrozieb, ktoré predstavuje toxický vzduch, klimatická núdza a dopravné zápchy,“ tvrdí riaditeľka dopravnej stratégie a politiky TfL, Christina Calderato.
„V posledných rokoch sme urobili významný pokrok v cyklistike a uvedomujeme si, že musíme ísť ešte ďalej. Tento plán stanovuje významné nové ciele, aby sa zabezpečilo, že cyklistika bude realistickou voľbou pre všetkých Londýnčanov. Budeme pokračovať v úzkej spolupráci s mestskými časťami a s ďalšími partnermi, aby sme zaistili, že cyklistika bude prínosom pre všetkých,“ dodáva.
Neodmysliteľnou súčasťou rozvoja cyklodopravy podľa nej musí byť aj zvyšovanie bezpečnosti cyklistických pruhov. Mesto sa v nasledujúcich rokoch zaviazalo k transformácii viacerých nebezpečných križovatiek a úsekov, kde v minulosti dochádzalo k častému stretu cyklistov a automobilov. Okrem toho TfL spolupracuje s miestnymi komunitami na zavedení nových rýchlostných limitov v niekoľkých mestských častiach, čím by sa rovnako vytvorilo bezpečnejšie a príťažlivejšie prostredie pre chodcov, cyklistov a používateľov verejnej dopravy.
Cesta za podporou udržateľnej mobility je komplexným zadaním, ktoré často začína menšími zásahmi a končí rozsiahlymi projektmi, ktoré majú hlboký vplyv na mestský urbanizmus. Londýn síce realizuje aj megaprojekty v podobe rozvoja metra alebo podzemnej železnice, nezabúda však ani na rozširovanie cyklistickej infraštruktúry, podporu zdieľanej udržateľnej mobility a výstavbu nových parkovacích miest pre bicykle či kolobežky. Britská metropola tak môže ísť príkladom menším európskym mestám vrátane Bratislavy, kde úlohu metra preberajú električky a výhľadovo aj vlaky.
Napriek tomu, že rozvoj cyklodopravy zo začiatku často znamená sťaženie situácie pre vodičov automobilov, vo výsledku sa výhody týchto opatrení zvyknú ukázať veľmi rýchlo. Ak chce mesto docieliť, aby jeho obyvatelia prešli na udržateľnejší spôsob prepravy, musí však túto problematiku riešiť skutočne komplexne. Použitie bicykla či mestskej hromadnej dopravy musí byť pre jeho obyvateľov časovo, prakticky aj ekonomicky výhodnejšie ako jazda autom.
(Planetizen, TfL, Momentum, YIM.BA)
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac