Verejná doprava v Bratislave je založená na električkách, autobusoch a vo výraznej miere aj trolejbusoch. Popri obsluhe Vrakune, Podunajských Biskupíc či Ružinova sú kľúčovým dopravným prostriedkom v kopcovitých častiach mesta. Magistrát preto pripravuje ďalší rozvoj tratí vrátane kľúčového napojenia Dlhých Dielov na zvyšok siete.
Trolejbusy tvoria súčasť bratislavskej verejnej dopravy už od jej počiatkov. Prvá trať bola zriadená v roku 1909, pričom smerovala od Pražskej k Železnej studničke. Pôvodne si pritom uvažovalo, že bude umiestnená v Mlynskej doline, vtedajší prevádzkovateľ MHD však od tohto plánu upustil. K realite sa trať cez túto lokalitu priblížila až teraz.
Po rokoch úvah a príprav bola totiž v januári 2025 vyhlásená verejnú súťaž na obstaranie zhotoviteľa trolejbusovej trate v úseku Patrónka – Riviéra. Ako informuje portál iMHD, cieľom projektu je vybudovať troleje v kritickom úseku, ktorý umožní spojenie izolovanej trate s ostrovnou prevádzkou medzi Riviérou a Dlhými Dielmi. To umožní nasadenie trolejbusov na linku L32 a prepojenie Jelačičovej s Karlovou Vsou.
Ďalšie detaily sú priblížené v profile zákazky. Dĺžka prepojenia v smere Patrónka – Riviéra bude cca 3,05 km a v smere Riviéra – Patrónka je 3,330 km. Prepojenie Patrónky s Riviérou trolejbusovou traťou si vyžiada realizáciu nového trolejového vedenia pozostávajúceho z dvoch trolejových stôp. Viesť bude po uliciach Karloveská, Botanická a Mlynská dolina, odkiaľ bude pokračovať po Valašskej ku Gaštanovej a ďalej po ulici Pri Habánskom mlyne.
V rámci realizácie bude potrebné vybudovať nové trakčné stožiare, čo si vyžiada úpravy chodníkov a komunikácií. K významným zmenám patrí výstavba chodníka na južnej strane ulice Pri Habánskom mlyne, časť chodníkov sa zas dočká predláždenia (najmä v Mlynskej doline a na Botanickej). V rámci križovatky Pri Habánskom mlyne a Gaštanovej sa upraví priechod ku škole, ktorý bude vyvýšený, a zreorganizuje sa aj parkovanie.
Pri ZOO zas bude zriadený chodník z červeného asfaltu, ktorý sa štandardne používa na cyklotrasy. V tomto prípade však cyklotrasa vybudovaná podľa všetkého nebude. Na druhej strane, jednoznačným zlepšením je plánované osadenie elektronických odchodových tabúľ na zastávkach Habánsky mlyn a ZOO, na zastávke ZOO v smere na Patrónku zas bude nový prístrešok.
Predpokladaná hodnota zákazky je 14,7 mil. € bez DPH a financovanie má byť zabezpečené z Plánu obnovy. Cena je kľúčovým kritériom pri vyhodnocovaní ponúk. Výstavba trate by mala prebiehať 11 mesiacov. iMHD dodáva, že počas realizácie bude potrebné počítať s dopravnými obmedzeniami.
Projekt ešte okrem ukončeného verejného obstarávania bude potrebovať aj stavebné povolenie a územné rozhodnutie, ktoré v tomto prípade vydáva Bratislavský samosprávny kraj. Začiatok realizácie možno napriek tomu teoreticky očakávať už počas tohto roka s dokončením v budúcom roku.
Dobudovanie tejto trate prispeje k ďalšiemu zlepšeniu a ekologizácii bratislavskej verejnej dopravy. Obyvatelia Dlhých Dielov či Karlovej Vsi dostanú lepšie spojenie so severnou časťou centra mesta, Hlavnou stanicou a Račianskym či Trnavským mýtom. Predovšetkým sa však trať prepojí so zvyškom siete, čo umožní zlepšenie spoľahlivosti a rýchlejšieho riešenia prípadných nehôd na trati. V kontexte rozvoja trolejbusovej siete ide o strategický projekt.
Mesto má okrem tejto trate naplánovaných trojicu ďalších. Ide o spojenie Trenčianskej cez Hraničnú s Grófskou nivou, prepojenie komplexu Nivy s Novým SND a predĺženie trate z Bulharskej na Galvaniho. Tieto sú v rozličnej fáze prípravy, vzniknúť by mali v najbližších rokoch.
Výhľadovo ja naplánovaná ďalšia expanzia siete do nových lokalít. Teoreticky by tak malo byť v budúcnosti možné dostať sa trolejbusom na Staré Grunty, do Ovsišťa, do Lamača a po Tomášikovej do Prievozu a ďalej do Slovnaftu. V tomto momente je ešte predčasné hovoriť o akýchkoľvek termínoch, faktom ale je, že trolejbusová doprava má veľký potenciál.
Budúcnosť bratislavskej verejnej dopravy by tak mohla byť mimoriadne ekologická. Základom rozvoja má byť posilnenie významu električiek, jednak modernizáciou či predĺžením existujúcich radiál, ale aj výstavbou nových. Zlepšiť by sa malo ich prepojenie so železničnou dopravou, v rámci ktorej sa očakáva modernizácia železničného uzla aj vznik terminálov integrovanej prepravy. Ako doplnková forma mobility majú slúžiť cyklotrasy, ktoré veľmi pomaly pribúdajú vo viacerých častiach mesta.
To všetko spoluvytvára ucelený systém a pomerne bohatú ponuku zdravej dopravy pre obyvateľov i návštevníkov mesta. Bez ohľadu na mnohé objektívne nedostatky a výhrady, ako celok dosahuje vysokú úroveň, porovnateľnú s mnohými európskymi veľkomestami. Ide zároveň o významnú prísadu pre dosiahnutie vysokej kvality života.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac
Komentáre