Čerpacie stanice dnes nemusia byť len miestami na doplnenie paliva. Mnohokrát sa stávajú aj centrami inovácií a moderných architektonických prístupov. Okrem funkčnosti niektoré z nich kladú dôraz aj na estetiku a netradičný dizajn. Vďaka spolupráci s architektmi sa tak tankovanie paliva či nabíjanie elektromobilu stáva doslova zážitkom.
Čerpacie stanice zohrávajú kľúčovú úlohu v rámci dopravnej infraštruktúry. Okrem svojej primárnej funkcie však často ponúkajú aj rôzne doplnkové služby, vďaka čomu sa stávajú pobytovými miestami. Z architektonického hľadiska sa odlišujú predovšetkým v závislosti od krajiny, poskytovaných služieb a značky.
Vo všeobecnosti však ich dizajn reflektuje skôr potrebu efektívnosti a bezpečnosti než potrebu výrazne sa odlíšiť od konkurencie. Spomedzi typizovane navrhnutých stavieb tohto druhu ale vystupuje niekoľko architektonicky unikátnych čerpacích a nabíjacích staníc. Mnohé z nich dokonca navrhli prestížne lokálne či svetovo uznávané architektonické štúdiá.
Jednu z takýchto budov nedávno slávnostne otvorila aj dánska energetická spoločnosť Norlys. Ide o ich vôbec prvý nabíjací park pre elektromobily. Spoločnosť plánuje v nasledujúcich rokoch otvoriť niekoľko obdobných parkov naprieč celou krajinou. Nabíjacia stanica v Odense sa tak v budúcnosti stane skôr prototypom ako unikátom. Podobu objektu navrhli architekti zo štúdia ADEPT. Vo všeobecnosti pozostáva jednoduchý dizajn z precízne prepracovanej drevenej konštrukcie s viditeľnými mechanickými detailmi, zelených striech a premyslených krajinných úprav.
„Dizajn nabíjacieho parku pozostáva z ľahko rozpoznateľných detailov a prvkov, ktoré je možné prispôsobiť rôznym geografickým polohám a veľkostiam. Jednoduchá kompozícia zelenej strechy, obslužných budov, jazdnej plochy a okolitej krajiny vytvára jasnú, ale zámerne pomerne skromnú identitu. Neikonický prístup k architektúre komunikuje hodnoty klienta a cieľ znížiť uhlíkovú stopu parku prostredníctvom starostlivého výberu správnych materiálov,“ približujú koncept autori projektu.
Architektonicky zaujímavú nabíjaciu stanicu nájdeme aj v meste Santa Cruz de Tenerife. Za jej výslednou podobou stojí štúdio Romera y Ruiz Arquitectos. Na ploche 107 metrov štvorcových architekti navrhli hmotovo jednoduchú, no materiálovo zaujímavú stanicu pre nabíjanie elektromobilov.
„Dialóg medzi svetlom a tieňom, odrazeným priestorom a nepriehľadnou hmotou je hlavným konceptom prvej nabíjacej stanice pre elektrické vozidlá na Kanárskych ostrovoch, ktorá sa nachádza v Santa Cruz de Tenerife,“ konštatujú architekti. Výnimočnosť objektu pritom spočíva v jednom jedinom prvku – prístrešku, ktorého spodná plocha je pokrytá odrazivým materiálom. Autori projektu v tomto prípade zároveň pracovali aj so zaujímavou moduláciou terénu a atypickým tvarom pozemku.
O niečo starší projekt, ktorý sa už roky dostáva do rôznych rebríčkov najkrajších čerpacích staníc na svete, je budova v gruzínskom meste Batumi, ktorej podobu navrhlo štúdio Khmaladze Architects. Okrem čerpacej stanice je jej súčasťou aj McDonald's reštaurácia a pridružené rekreačné priestory.
Vzhľadom na pomerne malý pozemok bola hlavná budova navrhnutá tak, že časť z nej slúži ako prestrešenie čerpacích boxov, vypínajúce sa vo výške niekoľkých metrov nad zemou. Okrem jedálenskej časti a rekreačných priestorov je súčasťou objektu tiež vegetačná strecha, na ktorú majú zákazníci priamy výhľad z vnútorných priestorov.
Svoje zastúpenie medzi dizajnovo jedinečnými čerpacími stanicami má tiež architektúra s veľkým podielom drevených nosných prvkov. Príkladom je čerpacia stanica s odpočívadlom, ktorá sa nachádza neďaleko jedného z mnohých fínskych rybníkov na európskej diaľnici E75. Jej hlavná budova pozostáva z 24 drevených nosných stĺpov, ktoré v pravidelnej mriežke 8x8 metrov podopierajú strešnú konštrukciu. Všetky potrebné funkcie boli následne umiestnené do menších objektov s čiernou fasádou. Cieľom atypickej farebnosti bola snaha zabezpečiť ich splynutie s okolitou prírodou.
Medzi najznámejšie a viackrát ocenené čerpacie stanice na svete patrí aj projekt Orival v belgickom meste Nivelles. Objekt získal v roku 2022 prvú cenu v rámci belgického ocenenia Concours Construction Acier (v preklade Cena za najlepšiu oceľovú konštrukciu). O rok neskôr zas Belgickú architektonickú cenu 2003 v kategórii Nebytová budova a v tom istom roku tiež nomináciu na Cenu EUMies Award.
Celý objekt sa rozpína ponad diaľnicu a z každej strany dopravnej tepny je navyše rozšírený dvoma konzolovými markízami, ktoré prekrývajú čerpacie stanice. „Účelom celku je poskytnúť motoristom príjemné a bezpečné miesto na odpočinok a zároveň jemne zapadnúť do krajiny,“ opisujú projekt jeho autori. Koncept čerpacej stanice je navyše založený na princípoch udržateľnej architektúry, ktoré zahŕňajú rešpekt k životnému prostrediu, nízku spotrebu energie a v neposlednom rade tiež nízke náklady na prevádzku a údržbu.
Za zmienku stojí aj úplne prvá čerpacia stanica na svete, ktorá získala certifikáciu LEED. Nachádza sa v Los Angeles a za jej návrhom stoja architekti z Office dA. Z dizajnového hľadiska vyniká najmä zvoleným materiálom. Nosné stĺpy a prístrešok stanice sú navrhnuté z trojuholníkov vyrobených z recyklovanej ocele. Súčasťou objektu je tiež 90 solárnych panelov, ktorých zakomponovanie znižuje spotrebu energie o 16 %.
V súvislosti s touto témou sa prvé zaujímavé počiny začínajú objavovať aj v Bratislave. V júli tohto roku bol otvorený projekt City Hub. Ide o jedinečnú nabíjaciu stanicu pre elektromobily, ktorá sa nachádza medzi rozostavanou vežou Sky Park Tower od Alto Real Estate a jedným z objektov ZSE. City Hub má byť vlajkovou prevádzkou siete nabíjacích staníc ZSE Drive, ktoré ponúkajú rýchle nabíjanie elektrických vozidiel.
Na podobu tejto stanice investor vypísal architektonickú súťaž, v ktorej sa presadila kancelária INDEX. Tá sa inšpirovala podobou Sky Parku a navrhla organicky pôsobiacu stavbu, tvorenú priestorom pre nabíjanie a zázemím. Zaujať dokáže aj unikátnym moderným vzhľadom presklenej zaoblenej fasády.
Od roku 2011 sa jednou z najkrajších čerpacích staníc môže pochváliť aj obec Matúškovo v okrese Galanta. Návrh čerpacej stanice spoločnosti GAS vypracovali architekti z ateliéru SAD. „Nešlo len o to, navrhnúť jeden objekt, ale celú sieť s jednotným, jednoduchým vizuálnym štýlom, vytvoreným v modulovom systéme, ktorý sa dokáže prispôsobiť akémukoľvek okoliu a potrebnej veľkosti danej lokality," približujú autori projektu.
Najvýraznejšou časťou objektu sa stala železobetónová strešná konštrukcia podopretá tromi lievikovitými stĺpmi. V nočných hodinách je servisná časť osvetlená LED pásmi, umiestnenými v mieste, kde sa strecha spája so stĺpovou konštrukciou. Predajná časť bola situovaná do jednoduchého kubusu so smrekovcovou fasádou. Drevo je rovnako prítomné aj v interiéri.
Na úspech čerpacej stanice v Matúškove spoločnosť GAS nadviazala aj v roku 2015, keď otvorila ďalšiu prevádzku s unikátnym dizajnom, tentoraz v Dunajskej Lužnej. Aj v tomto prípade sa hlavným konštrukčným materiálom stal betón. Jeho použitie umožnilo vznik mierne zaoblenej strechy, ktorá plynule prechádza do bočných stien. Predajná časť bola aj tentoraz situovaná do jednoduchého kubusu.
Čerpacie stanice a nabíjacie parky dnes predstavujú viac než len miesta na doplnenie paliva. Mnohokrát sa stávajú multifunkčnými priestormi, ktoré spájajú praktickosť s moderným dizajnom. Inovatívna architektúra a dôraz na udržateľnosť ich premieňajú na miesta, ktoré ponúkajú komfort a nové zážitky pre cestujúcich. Príklady z celého sveta ukazujú, že tieto stavby môžu byť nielen funkčné, ale aj esteticky pôsobivé.
(Archdaily, Architectural Digest, Quartz, GAS, YIM.BA)
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac