Povrchové parkovanie výrazne negatívne ovplyvňuje podobu miest, zvlášť ich centier. Ide o jeden z najmenej efektívnych spôsobov využitia priestoru, pričom parkujúce autá zaberajú miesta iným, prospešnejším funkciám. Jednou z ciest, ako tieto plochy vyčistiť, je budovanie parkovacích domov. Tie pritom nemusia byť jednoduchou inžinierskou štruktúrou, ale aj príťažlivými stavbami, ktoré atraktívnym spôsobom dotvárajú obraz mestského prostredia.
Uvoľnenie vzácneho verejného priestoru či podnietenie obyvateľov miest k využívaniu mestskej hromadnej dopravy. Úspešné dosiahnutie týchto cieľov je skutočne možné len v tom prípade, že dôjde k nastaveniu správnej parkovacej politiky. Jej neoddeliteľnou súčasťou je aj výstavba nových parkovacích domov. Tie vzhľadom na možnosť stavania do výšky zaberajú podstatne menšiu plochu verejného priestoru, na ktorej však dokážu priniesť oveľa viac parkovacích miest.
Začiatkom tohto roka sa v mestskej časti Karlova Ves začala výstavba prvého verejného parkovacieho domu po veľmi dlhej dobe. Nachádzať sa bude na Ulici Ľ. Fullu. Snaha redukovať parkovanie na teréne existuje aj v iných mestských častiach. Jednou z nich je Ružinov, ktorý plánuje realizovať Parkovací dom U deda. Ďalšie parkovacie domy by mali v nasledujúcich rokoch pribudnúť na Saratovskej v Dúbravke či na Wolkrovej ulici v Petržalke. Okrem parkovacích domov sa má rozšíriť sieť P+R parkovísk, ktoré sú lokalizované najmä na okrajoch mesta, aby zachytili dopravu z okolia.
Z privátnych projektov možno zmieniť najmä pripravovanú podzemnú garáž na Kollárovom námestí. Po rokoch príprav sa má výstavba začať už o niekoľko mesiacov. Po dokončení má v centre Bratislavy pribudnúť niekoľko stoviek parkovacích miest. Nanešťastie sa ale mesto nechystá redukovať povrchové parkovanie v okolí, čím devalvuje prínosy zámeru.
Nedostatok parkovacích miest trápi aj centrum Ostravy a jeho širšie okolie. České krajské mesto sa snaží problém s organizáciou parkovania, dnes nezriedka umiestneného v prielukách, riešiť. Prakticky to zhmotnilo v projektoch viacerých parkovacích domov. Cieľom Ostravy je zároveň aj rozvoj parkovania typu P+R a P+G formou spoplatnených státí.
Samospráva si zároveň uvedomuje, že parkovacie domy môžu disponovať zaujímavou architektúrou, čím okrem primárnej funkcie dokonca splnia aj tú estetickú. Na ich návrhy preto mesto vyhlásilo viacero architektonických súťaží. Vďaka tomu sa v poslednom období čoraz častejšie objavujú projekty, ktoré okrem parkovania prinášajú do miest aj nové verejné priestory či zeleň.
Jedným z takýchto projektov je aj Parkovací dom pri Krajskom úrade. Jeho podoba vzišla z architektonickej súťaže vyhlásenej ešte v roku 2019. Dnes je zámer tesne pred realizáciou. Za jeho návrhom stojí architektonické štúdio PROJEKTSTUDIO EUCZ.
„Návrh získal 1. cenu za jedinečný prístup k riešeniu, ktorý odráža dobu vzniku a prináša do priestoru nové podnety, ktoré reagujú na plánovanú koncertnú sálu a súčasne jedinečne spodobňuje funkciu vlastnej stavby. Na druhú stranu však nevyzerá ako klasický parkovací dom, ale vyzerá ako socha, ktorá má na sebe aj iné funkcie ako parkovanie. Do štruktúry mesta prinesie návrh nový prvok, ktorý ho obohatí,” odôvodnila odborná porota výber víťazného návrhu.
Objekt parkovacieho domu má mať dve podzemné podlažia a osem nadzemných. Vo výsledku by tak mohol slúžiť na zaparkovanie až 600 automobilov. Súčasťou parkovacieho domu budú pozdĺžne aj šikmé státia, čo povedie k maximálnemu využitiu podlažnej plochy. Okrem parkovacích miest a potrebného technického zázemia má byť ale súčasťou parkovacieho domu aj nový verejný priestor na strechách objektu.
V týchto častiach bude zároveň umiestnená aj zeleň. Súčasťou vegetácie budú tiež popínavé rastliny, ktoré sa podľa predstavených vizualizácií budú tiahnuť po bezpečnostnej nerezovej sieti, umiestnenej v najvyššom podlaží. V rámci objektu bude umiestnených aj niekoľko udržateľných riešení ako retenčná nádrž na zadržiavanie dažďovej vody či niekoľko rýchlonabíjačiek pre elektromobily. Parkovací dom bude zároveň obsahovať aj cykloboxy pre bezpečné uloženie bicyklov a kolobežiek.
Stavba tak obohatí mestské prostredie. Podľa odborníkov „návrh celej stavby a riešenie parteru vhodným a zaujímavým spôsobom dotvára uličný priestor, je tu čitateľná uličná fronta, súčasne ale aj svojim uvoľneným parterom umožňuje priechody peším tak, že nevytvára ďalšie komunikačné bariéry a umožňuje oživenie verejného priestoru.”
Nový parkovací dom bude mesto stáť približne 397 miliónov českých korún (15,7 miliónov eur). Zástupcovia mesta jeho dokončenie plánujú v závere roka 2025.
Ide o jeden zo zásadných projektov, ktorými chce Ostrava vyriešiť často diskutovanú tému nedostatku parkovacích miest a zároveň prispieť k uvoľneniu vzácneho priestoru pre iné využitie. Ďalší, ktorý vzišiel zo súťaže v roku 2020, je Parkovací dom za katedrálou. Kedy dôjde k jeho realizácii, mesto zatiaľ neupresnilo. Viacero podobných zámerov sa však už v minulosti mestu podarilo zrealizovať, čo pomáha otvárať viaceré plochy pre rozvoj nového bývania aleo verejných priestorov.
(ČKA, idnes.cz, YIM.BA)
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac