V mnohých mestách je vzhľadom na stále zvyšujúci sa počet automobilov statická doprava jedným z kľúčových faktorov efektívneho plánovania. Aj napriek tomu, že dostatok parkovacích miest je pri tvorbe mesta nevyhnutnosťou, je potrebné zvoliť správny prístup k riešeniu tejto otázky. Prevenciou zahltenia verejného priestoru statickou dopravou môže byť navrhovanie podzemných parkovísk s pobytovými strechami.
Princíp, v ktorom je spájaná nevyhnutná potreba parkovania v centrách miest, ich blízkosti, ale aj v rezidenčných štvrtiach mesta, s rozvojom verejného priestoru, sa teší čoraz väčšej obľube. Umiestnením parkovacích domov pod úrovňou terénu a následné využitie ich striech na vytvorenie parkov, zelených plôch či mestských námestí, sa dá naplno využiť ich potenciál.
Na tejto filozofii stavia Mandelapark s námestím, ktorý je súčasťou obchodnej štvrte v holandskom meste Almere. Park je situovaný na streche dvoch štvorpodlažných podzemných garáží. Za jeho návrhom stojí architektonické štúdio karres+brands. S dĺžkou 200 metrov ho možno zaradiť medzi najväčšie strešné parky v Holandsku. Park sa stal zelenou oázou vo vysoko zastavanom mestskom prostredí. Na streche parkovacieho domu vznikol verejný priestor s vodnými prvkami, vysokou zeleňou a nízkymi kríkmi. Pozdĺž severného okraja parku vedie aj 200 metrov dlhý rybník.
Rovnaký princíp možno zvoliť aj v rezidenčných projektoch. Príkladom je štvrť Grønttorvet v Kodani, ktorá je v procese výstavby a mala by byť dokončená v roku 2025. Parkovanie v tejto oblasti je riešené formou centrálnej podzemnej garáže, ktorá je kľúčovým prvkom celkového dopravného konceptu mestskej časti.
Nad podzemnou garážou vznikol park o rozlohe 9.000 metrov štvorcových. V rámci neho bolo vysadených 250 ovocných stromov, ktoré nebudú len poskytovať tieň v letných mesiacoch, ale budú slúžiť aj obyvateľom štvrte, ktorí si budú môcť plody zo stromov nazbierať. Okrem vysokej zelene bol na streche podzemného parkoviska vysadený aj trávnik, čím vzniklo príjemné verejné priestranstvo, kde môžu obyvatelia štvrte tráviť svoj voľný čas. Autorom je kancelária 1:1 Landskab.
Za podobnými príkladmi snáď čoskoro nebudeme musieť chodiť až tak ďaleko. V roku 2020 boli vyhlásené výsledky súťaže na návrh Parkovacieho domu v Trnave, s predpokladanou kapacitou 300-350 parkovacích miest. Objekt parkovacieho domu bude umiestnený pod zemou vo vnútrobloku so značným prevýšením.
Víťazný projekt od Atelieru URBAN + Fischers prichádza s riešením, v ktorom strechu podzemného parkovacieho domu tvorí sčasti parková zóna a sčasti zóna komunitných aktivít pre obyvateľov obytného bloku. Zaujímavým prvkom návrhu je aj prirodzené prevetrávanie parkovacieho domu, zabezpečené neprestrešeným komunikačným jadrom. Parkovací dom, ktorý v rámci návrhu vznikol, nebude z terénu vôbec viditeľný vďaka novej topológii vnútrobloku a svahu, ktorý zakrýva samotnú stavbu.
Za zmienku stojí aj projekt detského parku Shenkeng, ktorého autormi sú LRH ARCHITECT & ASSOCIATES. Tento projekt v sebe spája funkciu podzemného parkoviska, detského ihriska a parku. Na streche objektu s troma podzemnými podlažiami vznikla veľká zelená plocha, ktorej súčasťou je sieť chodníkov a centrálne detské ihrisko. Od slávnostného otvorenia bol tento projekt verejnosťou dobre prijatý a aj v súčasnosti je veľmi využívaný. Detský park sa stal miestom stretávania sa.
Na strechách podzemných parkovísk však nemusia vznikať len zelené plochy. Nové hlavné námestie Poljana v Šibeniku je navrhnuté ako integrované mestské námestie, ktoré sa nachádza na streche podzemného parkoviska. Pod terénom sa okrem samotného parkoviska nachádzajú aj stanice pre nabíjanie elektromobilov a tiež logistické centrum. Nadzemná časť je koncipovaná ako verejná plocha, ktorá je dláždená stredomorským bielym kameňom. Súčasťou priestoru je aj jednoduchý mobiliár a konštrukcie poskytujúce tieň v letných mesiacoch. V súčasnej mestskej štruktúre je námestie Poljana neohraničeným dynamickým priestorom a centrálnym spojovacím mechanizmom pre verejné lokality mesta. Nový návrh plochy vznikol v rámci projektu EÚ Integrovaná mobilita v meste Šibenik.
Vybrané príklady poukazujú na fakt, že vytváranie priestorov pre statickú dopravu v mestách nemusí nutne znamenať stratu verejných priestranstiev. Výstavba podzemných parkovacích objektov a využívanie ich striech na rôznorodé funkcie môže výrazným spôsobom pomôcť zlepšiť verejný priestor. V slovenských mestách, počnúc Bratislavou, je otázka parkovania v súčasnosti akútnou témou, ktorú by popri návrhoch parkovacích domov a P+R parkovísk, mohli pomôcť vyriešiť aj vyššie spomínané princípy.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac