Author photoMartina Gregová 15.07.2022 14:39

P+R parkoviská v Antverpách sú príkladom aj pre Bratislavu

Bratislava začína v poslednej dobe vo väčšej miere rozvíjať systém P+R parkovísk a parkovacích domov. Cieľom je odľahčiť cesty a parkoviská v centre a zvýšiť mieru udržateľnosti. Rovnakej výzve čelilo aj mesto Antverpy, významná flámska metropola a cieľ množstva turistov. Ako sa s touto otázkou mesto popasovalo a v čom nás môže návrh od belgických architektov HUB inšpirovať?

Autor: Jeroen Verrecht

Autor: Jeroen Verrecht

Park & Ride (inými slovami parkuj a jazdi) je forma kombinovanej prepravy, ktorej cieľom je, aby ľudia zaparkovali svoje osobné automobily na okraji mesta a následne cestovali do centra verejnou dopravou. Aby mohol byť tento princíp aplikovaný, potrebné je vytvoriť dobre fungujúcu mestskú infraštruktúru. Prvým krokom je vybudovanie záchytných parkovísk v blízkosti autobusových zastávok, zastávok metra či vlakových staníc. Budovanie P+R parkovísk či parkovacích domov je dôležitým nástrojom podpory verejnej dopravy. Zároveň to však je náročná úloha, s ktorou sa musí popasovať azda každé väčšie mesto.

Na úrovni rôznych lokalít má rozhodujúci význam striedanie medzi individuálnymi (automobilmi) a kolektívnejšími druhmi dopravy (električka, autobus a zdieľaná cyklistika). V tomto zmysle budova Park + Ride doslova stelesňuje snahy o to, aby toky mobility, ktoré vstupujú a vychádzajú z mesta, boli udržateľnejšie a kolektívnejšie. Inými slovami, tieto objekty a rôzne sprievodné zariadenia možno chápať ako „tranzitné“ prostredie, rovnako ako nimi sú letiská, vlakové stanice a linky metra, kde pohodlie návštevníkov, ľahká orientácia v priestore a bezpečnosť prestupu zohrávajú prvoradú úlohu. Toto sú kritické faktory na zabezpečenie úspešného prechodu a dodržania princípu, že zlepšenie udržateľnosti mobility bude v súlade s potrebami cestovateľa alebo obyvateľa v rámci metropolitnej siete.

Mesto Antverpy sa rozhodlo vytvoriť priestor pre udržateľnejšiu mobilitu v meste. Rozhodujúcou súčasťou tejto iniciatívy je výstavba niekoľkých parkovacích domov Park+Ride. Okrem zlepšenia mobility si mesto od ich výstavby sľubuje vytvorenie takzvaných verejných vstupných brán. Z tohto dôvodu ich projekciou poverila architektov z ateliéru HUB, ktorí v Antverpách navrhli niekoľko architektonicky hodnotných budov - napríklad Požiarnu stanicu mesta Antverpy, rekonštrukciu Hlavného kampusu pre The Antwerp Manager School či Groenendaal College.

Galéria

  • Autor: Jeroen Verrecht
  • Autor: Jeroen Verrecht
  • Autor: Jeroen Verrecht
  • Autor: Jeroen Verrecht
  • Zdroj: HUB
  • Zdroj: HUB

Iniciatíva Park+Ride v meste Anverpy zahŕňa budovy rôznych mierok. Okrem hlavnej funkcie však má  návrh od architektov HUB aj vedľajší účel: poskytovať miestam, kde takéto stavby vzniknú, vlastnú špecifickú identitu. Budova nemá byť len funkčne, ale tiež aj architektonicky hodnotná. Architekti dokopy postavia tri parkovacie domy Park+Ride, ktoré poskytnú priestor na parkovanie pre viac ako 4.000 automobilov. Na výstavbu troch objektov (Luchtbal, Linkeroever a Merksem) bolo z mestských financií vyhradených 56 miliónov eur.

Architektúra týchto budov je daná predovšetkým ich štruktúrou a spôsobom, ako komunikujú so svojím okolím. Rozhodujúcim prvkom je absencia fasád objektov. Namiesto toho je zdôraznená veľmi úhľadná hybridná štruktúra – kombinácia betónových stĺpov a drevených trámov. Vďaka rozhodnutiu otvoriť celú architektúru smerom von a do okolia vstupuje do parkovacieho domu denné svetlo, čo uľahčuje orientáciu v priestore a tiež poskytuje väčší pocit bezpečia.

Okrem poskytnutia možnosti parkovania a následného lepšieho napojenia na verejnú mestskú dopravu prichádzajú architekti s vytvorením vnútorného átria s množstvom zelene. Tá poskytne budove dodatočnú pridanú hodnotu - možnosť trávenia času v týchto priestoroch. Vďaka tomuto kroku budova nebude slúžiť len ako tranzitné miesto, ale stáva sa aj príjemným pobytovým miestom pre obyvateľov aj návštevníkov mesta Antverpy.

Mesto tým získalo dopravné riešenie a reprezentatívne vstupné brány – teda to isté, o čo sa snaží (alebo by sa mala snažiť) aj Bratislava. Prístup z Antverp je príkladom, ako postupovať. Kvalitná architektúra parkovacích domov nie je totiž samoúčelná, ale má reálnu schopnosť zvýšiť efektivitu riešenia a predovšetkým pritiahnuť viac užívateľov. A to je kľúčový parameter úspešnosti takéhoto typu projektu. Inak bude mesto aj naďalej čeliť dopravným problémom, ktoré majú P+R parkoviská a parkovacie domy pomáhať riešiť.

 

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube