Author photoMartina Gregová 19.07.2024 19:06

Ani meter nazmar. Jedno z najvyspelejších miest chce viac zahusťovať a obmedzovať automobilovú dopravu

Nemecké mesto Hamburg patrí v súčasnosti medzi najvyspelejšie a najdynamickejšie sa rozvíjajúce európske metropoly. Popri novej výstavbe sa čoraz častejšie dostávajú do popredia otázky, týkajúce sa dopravnej infraštruktúry. K riešeniu situácie má prispieť dokument Masterplan Magistralen 2040+. Zaoberá sa hlavnými dopravnými tepnami, prepájajúcimi vnútorné mesto s vonkajšími štvrťami a priľahlou metropolitnou oblasťou.

Zdroj: Mesto Hamburg

Zdroj: Mesto Hamburg

Masterplan Magistralen 2040+ sa venuje 12 magistrálam, ktoré spoločne tvoria dopravnú a stavebnú chrbticu celého Hamburgu. Plán vychádza z predpokladu, že okolie týchto cestných ťahov je na mnohých miestach nedostatočne zastavané a má vysoký potenciál rozvoja. Prihliada tiež na to, že rôzne cestné koridory si vyžadujú odlišné prístupy pre budúce plánovanie. Dokument identifikuje deväť rôznych typov priestorov v okolí mestských magistrál.

„Tieto dopravné tepny by sa mali v budúcnosti rozvinúť na atraktívne mestské priestory. Masterplan ukazuje ich potenciál, popisuje budúce vízie a uvádza konkrétne opatrenia na ich dosiahnutie. Sleduje stratégiu zachovania historicky vybudovanej štruktúry Hamburgu, efektívnejšie využitie infraštruktúry a získanie nových plôch na bývanie, obchod a verejný život,“ konštatuje primátor Hamburgu Peter Tschentscher.

Galéria

  • Zdroj: Mesto Hamburg
  • Zdroj: Mesto Hamburg
  • Zdroj: Mesto Hamburg
  • Zdroj: Mesto Hamburg
  • Zdroj: Mesto Hamburg
  • Zdroj: Mesto Hamburg
  • Zdroj: Mesto Hamburg
  • Zdroj: Mesto Hamburg

1. typ – Mestský bulvár

Ide o často navštevovaný verejný priestor v centre mesta s vysokou hustotou zástavby a využitia. V prízemných zónach sa nachádzajú rôzne prevádzky, zatiaľ čo na vyšších podlažiach sú umiestnené kancelárie a byty. Ulice tohto typu sú dnes charakterizované širokými vozovkami s vysokou intenzitou dopravy a nedostatočnými možnosťami pre peších a cyklistov. Zelené prvky sú zriedkavé, čo spôsobuje tvorbu tepelných ostrovov.

„Mestský bulvár má obrovský potenciál stať sa živým a hustým priestorom s mestskými kvalitami. V tomto type priestoru je možné znížiť počet jazdných pruhov, keďže hustota pripojenia verejnej dopravy je zvyčajne vysoká. Do budúcnosti by mali byť rozšírené chodníky a cyklotrasy. Zároveň bude vďaka reorganizácii ulice možné vytvoriť zelené štruktúry vo verejnom priestore. Existujúce stromy sú pre mestský obraz a klímu oveľa cennejšie než nová výsadba a mali by byť zachované,“ uvádza sa v dokumente.

 

Zdroj: Master Plan Magistraalen 2040+

 

2. typ – Mestská obchodná zóna

Ide o heterogénny zastavaný priestor s prevažne monofunkčným využitím. Budovy sú v ňom často rozsiahle a nízkopodlažné, uličný priestor je málo oživený a veľkú časť plôch zaberajú parkoviská. Chýbajú tu priestory pre pobyt či zeleň. V tomto type mestského prostredia je nutné začať klásť zvýšené požiadavky na dizajn fasád objektov a integrovanie zelených striech či terás, čo vo výsledku prispeje k pozitívnejšiemu vnímaniu okolia takýchto dopravných ťahov.

Myslieť treba tiež na podporu autobusovej dopravy prostredníctvom pridaných pruhov či na zvýšenie počtu priechodov pre chodcov. Príjemnejší uličný priestor môže vzniknúť tiež odsunom parkovísk za obchodné budovy (v prípade výstavby nových zámerov), prípadne vytvorením zelenej bariéry medzi cestou a parkoviskom.

 

Zdroj: Master Plan Magistraalen 2040+

 

3. typ – Usporiadaná mestská ulica

Ide o mestský priestor, v ktorom prevažuje obytná funkcia. Prízemia budov zvyknú byť využívané ako obchodné prevádzky. Hustota zástavby je v tomto prípade pomerne vysoká a verejný priestor v okolí dopravnej tepny býva pomerne kvalitne riešený. Podľa Masterplan Magistralen spočíva budúcnosť týchto častí dopravných tepien v rozšírení chodníkov a vytvorení dodatočných zelených plôch.

Práve v týchto častiach miest by sa malo obzvlášť myslieť aj na použitie princípov, ktoré znižujú vytváranie tepelných mostov, ako je výsadba stromov s veľkými korunami, používanie špeciálnych povrchov ciest a chodníkov, zakladanie záhonov na absorbovanie a následné odparovanie dažďovej vody či návrh zelených fasád.

 

Zdroj: Master Plan Magistraalen 2040+

 

4. typ – Rôznorodá zmiešaná mestská ulica

V tomto prípade je dopravná tepna lemovaná typologicky aj architektonicky rôznorodou zástavbou, od bývania cez obchodné domy, od rozsiahlych stavebných blokov až po vysoké orientačné budovy. Prestavba tohto typu ulíc by podľa Masterplan Magistralen mala zahŕňať vymedzenie autobusových pruhov, rozšírenie chodníkov a vytvorenie zelených plôch, a to nielen v okolí hlavnej dopravnej tepny, ale aj vo vedľajších uliciach. Dôležité je tiež doplnenie existujúcej zástavby o verejné priestory s vysokou kvalitou pobytu a zároveň vytvorenie dobrých tranzitných možností pre chodcov a cyklistov.

 

Zdroj: Master Plan Magistraalen 2040+

 

5. typ – Živá mestská ulica

Ide o mestské priestory s vysokou dostupnosťou služieb a dobrým napojením na verejnú dopravu, ktoré sú často doplnené o malé námestia. Okolie dopravnej tepny sa vyznačuje zväčša blokovou zástavbou. Problematické býva prepojenie oboch rušných strán ulice a vysoká hustota zástavby, ktorá býva priestorovo nepriepustná.

Jedným z možných riešení je podpora verejnej dopravy a cyklodopravy, ktorá prirodzene povedie k zníženiu hustoty dopravy v celej lokalite. Vďaka tomu bude možné zaviesť viac priechodov pre chodcov a širšie chodníky, ktoré celú lokalitu ešte viac zatraktívnia. Kľúčovú úlohu by v tomto prípade mali zohrávať tiež podzemné parkoviská či parkovacie domy umiestnené v okolí dopravnej tepny, ideálne ako súčasť budov s odlišným využitím.

 

Zdroj: Master Plan Magistraalen 2040+

 

6. typ – Homogénna predmestská ulica

Okolie dopravnej tepny tvoria takmer výlučne bytové domy. Verejné priestory v okolí ulice sú takmer neexistujúce. Veľký podiel však naopak zaberajú spevnené plochy. Takýto typ ulice slúži predovšetkým ako tranzitný. Pobytové plochy tam možno nájsť len naozaj ťažko. Riešenie by malo spočívať v lepšom prepojení zelených plôch, nachádzajúcich sa v širšom okolí s hlavnou dopravnou tepnou.

„Priesečníky mestských zelených pruhov s magistrálou si zachovajú svoju dôležitosť a budú posilnené cielene, napríklad prostredníctvom špeciálnych druhov stromov alebo dizajnových prvkov, čím sa začlenia do širšieho mestského kontextu,“ približuje dokument.

 

Zdroj: Master Plan Magistraalen 2040+

 

7. typ – Heterogénna suburbánna obchodná zóna

Ide o odľahlejšie mestské časti, v ktorých sa nachádza len nízkopodlažná zástavba, často priestorovo absolútne neorganizovaná. Charakteristický je tiež vysoký podiel spevnených plôch a takmer nulový podiel zelených zón či prvkov. Riešením je rozšírenie existujúcich štruktúr o ďalšie podlažia, prípadne prístavby. Ulica sa vďaka tomu viac uzavrie. Týmto spôsobom by mali byť riešené aj parkovacie kapacity. Rozsiahle vonkajšie parkoviská by v tomto prípade mali byť nahradené parkovacími domami.

 

Zdroj: Master Plan Magistraalen 2040+

 

8. typ – Predmestská alej

Predmestská alej sa vyznačuje uvoľnenými stavebnými štruktúrami, výraznou prítomnosťou stromov a množstvom zelených plôch priamo pri magistrále. Tento priestor má nízke stavebné hustoty s prevažne rodinnými domami, dvojdomami a radovými domami, ktoré diponujú veľkým podielom súkromných záhrad.

Predmestská alej je kvalitná obytná lokalita s dobrou dostupnosťou do mesta aj okolia a mala by ňou zostať aj v budúcnosti. Na to je potrebné najmä uvažovanie o nových typológiách bývania, ktoré sú kompaktnejšie a rôznorodejšie, aby poskytli priestor rôznym životným štýlom. Súkromné záhrady môžu byť doplnené o spoločné a verejne prístupné zelené plochy.

 

Zdroj: Master Plan Magistraalen 2040+

 

9. typ – Modro-zelený koridor

Tento špecifický mestský priestor je charakterizovaný rozsiahlymi krajinárskymi a parkovými časťami, ktoré lemujú cestnú komunikáciu. Magistrála je tu vnímaná hlavne ako tranzitný priestor, z ktorého sú krajinné oblasti len obmedzene viditeľné. V budúcnosti by mali byť tieto zelené plochy ľahšie prístupné, a to z pohľadu všetkých účastníkov cestnej premávky.

Na tento účel by sa mali vytvoriť prístupové body z magistrál, ktoré podporia rozvoj, zážitok a integráciu zelených plôch, aby sa zabezpečilo lepšie prepojenie a zvýšenie kvality okolitých oblastí. Zeleň by sa následne mohla rozšíriť aj na opačnú stranu dopravnej tepny.

 

Zdroj: Master Plan Magistraalen 2040+

 

Masterplan Magistralen nenavrhuje konkrétne urbanistické návrhy, ale poskytuje inšpiráciu pre tvorbu detailných konceptov pre oblasti s rôznym charakterom. Cieľom je transformovať dopravné tepny na atraktívne mestské priestory, ktoré budú efektívne využívať infraštruktúru a poskytovať nové plochy pre bývanie, obchod a verejný život.

V tomto smere je relevantný pre mnohé mestá - napokon, obdobné priestory sa nachádzajú popri výpadovkách v mnohých sídlach vrátane Bratislavy. Aj tá bojuje s nedostatkom bývania, kým obrovské plochy zostávajú ležať ladom. Premena okolia mnohých ulíc pritom môže byť cestou, ako nielen doplniť nové potrebné funkcie, ale aj zvýšiť udržateľnosť mesta, jeho príťažlivosť, zvýšiť úroveň bezpečia a v konečnom dôsledku aj kvalitu života. Tá je výsledkom starostlivosti o prostredie, nie jeho prehliadania. 

 

(Mesto Hamburg, Masterplan Magistralen 2040+, YIM.BA)

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Kategórie

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube