Koliba sa v developerskom slovníku spája s nadštandardnými projektami, poskytujúcimi kvalitné bývanie v dotyku lesov s výhľadmi na mesto. Klienti na tento marketing ochotne reagujú a vykupujú byty v jednotlivých developmentoch. Príkladom je obytný komplex ZigZag alebo Vily Koliba, ktorý je v podstate dokončený. Lokalita však naďalej trpí problémami.
Koliba sa začala intenzívnejšie rozvíjať po prvej svetovej vojne. Tvorená bola zväčša rodinnými domami a ojedinelými menšími bytovkami. Situácia sa začala meniť až na prelome 20. a 21. storočia, kedy si potenciálu lokality uvedomili prví súkromní investori. Vďaka rozvíjajúcemu sa automobilizmu sa územie stalo omnoho atraktívnejším pre život, pričom nový výstavba sa takmer výlučne orientovala na bonitnejšie skupiny.
V druhom desaťročí tohto storočia už pozemky priamo na Kolibe nepostačovali, preto sa stavebná aktivita preliala aj do okolia – najmä do lokality Vtáčnik, čo však nemá taký „cveng“. Väčšina nových projektov tak v marketingovej komunikácii pracuje s názvom Koliba, hoci v praxi už o Kolibu v skutočnosti nejde.
Za niekoľko rokov tu vznikla v podstate celá nová veľká obytná štvrť. Zastavali sa predovšetkým plochy v blízkosti Tupého ulice, kde sú umiestnené najväčšie developmenty. O čosi vyššie vo svahu rozsah obytných súborov klesá a naberá charakter mestských víl. K takýmto projektom patria aj Vily Koliba od developera Inter Development.
Projekt bol pôvodne známy pod názvom ZigZag, čo odzrkadľuje jeho architektúru. Ide o súbor šestice dvojdomov v šachovnicovom usporiadaní, ktoré obsahujú celkovo 12 rezidencií. Architekt Peter Pagáč využil polohu vo svahu, vďaka čomu súbor pripomína kompaktnú štruktúru menších domčekov. Vzdialene pripomína dovolenkové rezorty – a takto developer označuje (rezort) aj svoj projekt.
Ide o nadštandardné bývanie, čo sa prejavuje v metráži aj použitých materiáloch. K dispozícii boli len 4- a 5-izbové rezidencie (plus jedna 6-izbová, kde vznikla napríklad „spoločenská miestnosť“ alebo šatník väčší ako najväčšia spálňa), pričom všetky majú dve podlažia, dve terasy aj záhradu. Pri horných domoch sa ráta s vírivkou na terase, pri spodných je zabezpečená príprava pre bazén. Horné byty majú v prípade záujmu zabezpečené privátne výťahy z garáže.
K štandardu patrí podlahové kúrenie, stropné chladenie alebo tepelné čerpadlo. V ponuke bol štandard aj nadštandard. Každý byt má k dispozícii dve parkovacie miesta, keďže však majú garáže vyššiu svetlú výšku, možné má byť osadenie dvoch áut nad sebou vďaka zakladaču. Podľa developera aj predajcu ide o najlepšie bývanie v tejto časti mesta. K dispozícii ostáva posledný byt „Sauvignon“ za 1,2 milióna eur (s výťahom do garáže za vyše 1,3 milióna).
Vily Koliba majú vytvárať vlastný uzavretý areál, umožňujúci súkromie i socializáciu. Skutočne ide o akúsi hustejšiu formu gated community, teda vlastnej privátnej zóny, ktorá je urbanistami vo všeobecnosti kritizovaná ako nástroj násilnej separácie určitej sociálnej skupiny. Pre túto časť Bratislavy je to však pomerne typické.
Vily Koliba by mali byť dokončené v druhom kvartáli tohto roka – teda niekedy teraz. Domy skutočne pôsobia ako takmer dokončené, odovzdaniu bytov podľa informácií YIM.BA bránia nie celkom vysporiadané vzťahy v území, najmä smerom k susednému vodárenskému objektu. Vo výsledku ide o výrazné meškanie, pôvodne sa o dokončení projektu hovorilo už v roku 2020.
Vily Koliba sú súčasťou pokračujúceho procesu premeny bývalých vinohradov na drahšie bývanie. Tento konkrétny projekt si minulosť územia trošku cynicky pripomína tým, že jednotlivé domy (byty) sú pomenované po odrodách vína. Nemusí dlho trvať a pôjde skutočne o jedinú spomienku na vinohradníctvo v tejto konkrétnej časti mesta.
Pozemky pod Vilami Koliba totiž vlastní developerská spoločnosť Sibareal, ktorá v Bratislave zrealizovala polyfunkčný komplex Jarabinky. Nad projektom zas parcely vlastní architekt Martin Bajtek, ktorý v minulosti realizoval viaceré exkluzívne domy aj interiéry. Posledné slovo nemusel povedať ani samotný developer Víl Koliba, ktorý v okolí disponuje ďalšími plochami.
Krok po kroku tak bude dochádzať k ďalšej zástavbe, hoci už pravdepodobne menšieho rozsahu ako v nedávnej minulosti. Ide v podstate výlučne o privátny development bez verejných investícií. V území tak aj naďalej chýba adekvátna občianska vybavenosť, verejné priestory, ale aj dopravná infraštruktúra.
Bez týchto vlastností možno len sotva hovoriť o luxusnej štvrti. Hlavná prístupová komunikácia, Tupého, aj naďalej čaká na výraznejšie zlepšenie. Nemá parametre plnohodnotnej a bezpečnej mestskej ulice, kde by bolo dokonca možné viesť verejnú dopravu. V nedávnej minulosti tu bol aspoň na krátkom úseku vybudovaný chodník. Situácia sa zlepšila, od ideálnej má však ďaleko.
Súčasné vedenie mestskej časti sľubuje rozsiahlejšie zmeny. Do akej miery ale skutočne zmenia lokalitu a prinesú sem úroveň, očakávanú od skutočne prestížnej štvrte, však ostáva otázne. Okrem vlastníctva pozemkov, financií či prípravy je problémom aj politika – finančne podvýživená samospráva bude asi sotva investovať práve na „luxusnej“ lokality, keď je v Novom Meste aj Bratislave mnoho iných, ktoré peniaze potrebujú tiež.
Fotografie z 16.4.2023. Pozrite si výstavbu projektu vo fotoalbumoch.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac
Komentáre