Komorný projekt Vila Magurská v novomestskej štvrti Kramáre sa pomaly blíži k realite. Rezidenčný development má vyrásť v štvrti, kde je každá výstavba prísne posudzovaná, a výnimkou nie je ani tento zámer. Tento tak už v predstihu spustil webstránku a informačnú kampaň, v rámci ktorej má verejnosti ukázať, že ide o bezkonfliktný development, ktorý bude prínosom.
Vila Magurská má vzniknúť v hornej časti Kramárov, medzi ulicami Rozvodná a Magurská, ktoré sú spojené úzkou pešou trasou – Likavskou ulicou – vedúcou po hranici pozemku. Na tom sa dnes nachádza starý dom, ktorý bude nahradený novostavbou. Lokalita disponuje veľkým objemom zelene, developer OPSA, s.r.o., však deklaruje, že tej neubudne, práve naopak, ešte viac sa skvalitní.
Nástrojom k tomu má byť citlivý návrh, ktorý narába s menšou mierkou, ale aj vhodne reaguje na existujúce podmienky, tak terénne a krajinné, ako aj urbanistické. Nový dom nebude tvoriť len do seba zahľadený vstup do územia, ale aj objekt, ktorý má určitým spôsobom povzniesť lokalitu – aspoň tak naznačuje developer.
V päťpodlažnej budove vznikne celkovo len 14 bytov, ich detaily však zatiaľ nie sú známe a investor ich ani zatiaľ nedáva do predaja, kým nemá v rukách minimálne územné rozhodnutie. S ohľadom na celkovú úroveň návrhu a investícií do objektu aj okolia však možno len predpokladať, že pôjde o nadštandardné bývanie. Rezidentom má slúžiť 28 parkovacích miest, z toho bude 15 v podzemnej garáži, 6 miest od Rozvodnej a 7 od Magurskej.
Dom má decentnú architektúru, za ktorou stojí kancelária Architekti.sk, menšie, no kvalitné pracovisko, ktoré už má za sebou zaujímavé realizácie. Koncept projektu je založený na maximalizácii kontaktu so zeleňou, ako aj so splývaním budovy s ňou, čiže bude v prostredí nenápadná. Súčasťou konceptu sú automaticky aj krajinné úpravy, keďže zeleň sa stáva predĺžením obytného priestoru domu. Zo zverejnených materiálov pôsobí Villa Magurská skutočne príjemne a vhodne.
Ako však bolo povedané, na Kramároch môže mať aj najvhodnejší projekt problém, preto sa developer rozhodol aktívne komunikovať s okolitou verejnosťou a zaimplementovať riešenia, ktoré budú na prospech celej komunity. Konkrétne nápady vyplnuli zo stretnutí so susedmi, ale aj zastupiteľmi a predstaviteľmi mestskej časti.
Na základe týchto konzultácií by tak napríklad mali byť na pozemku investora zriadené štyri parkovacie miesta pre obyvateľov z okolia, ktorí (podľa developera v rozpore s predpismi) dnes parkujú na hranici pozemku. Zlepší sa aj kvalita pešieho pohybu, Likavská ulička medzi Magurskou a Rozvodnou bude opravená a osvetlená. Na Rozvodnej bude vybudovaný chodník a prechod pre chodcov.
K týmto opatreniam developer pridáva zelené úpravy na pozemku, kde chce vysadiť 152 drevín, ktoré sú druhovo navrhnuté tak, aby boli zelené počas celého roka. Hoci verejnosť nebude môcť túto zeleň priamo využívať, keďže bude slúžiť rezidentom, na miestnu mikroklímu to vplyv mať bude. Vysadené majú byť napríklad duby alebo javory.
Posledným argumentom, prečo developer nepovažuje projekt za zaťažujúci, sú dáta z analýzy dopravného priťaženia, podľa ktorej bude prírastok v doprave v oblasti zanedbateľný. V špičkovej hodine sa očakáva, že za hodinu prejdú po Rozvodnej ulici len o tri autá naviac a po Magurskej osem áut, čo nemožno považovať za mimoriadnu záťaž.
OPSA tak predstavilo sériu dôvodov, prečo nepovažuje svoj projekt za problematický, ale práve naopak, za vhodný vstup, ktorý ideálne doplní lokalitu a pomôže jej. Je skutočne pravdou, že v prípade, že sa splnia všetky sľuby dané verejnosti, táto bude z nového developmentu profitovať. Či to však bude stačiť, je neisté.
Kramáre majú v rámci Bratislavy špecifickú pozíciu. Atraktívne bývanie vo svahu s výhľadmi a v blízkosti čoraz obľúbenejšieho bratislavského lesoparku je zaujímavé pre mnohých potenciálnych obyvateľov, na čo reagujú developeri. Dopravu zo štvrte, kde bolo podľa môjho názoru v minuosti nesprávne rozhodnuté o výstavbe sídliska s veľkými bytovými domami, však odvádza prakticky len jedna ulica – Stromová – a na ňu nadväzujúce komunikácie.
Aj z tohto dôvodu sa existujúci obyvatelia obávajú každého nového projektu, bez ohľadu na jeho kvality. Po zohľadnení širších hľadísk (očakávané utlmenie nemocnice na Kramároch, zmeny v dopravnom správaní, zlepšenie spojenia s Kolibou, zmenšovanie rodín, atď.) je síce budúci výhľad priaznivejší, od obyvateľov ale nemožno očakávať, že budú uvažovať v desaťročných cykloch a poznať aktuálne urbanistické trendy. Aj preto patria Kramáre k štvrtiam, kde je odpor k výstavbe najvýraznejší a nepomáhajú tomu ani zastupitelia.
Na developerov to kladie nároky, aby vysvetlili okoliu výhody projektu a oslabili tak odpor. Otvoreným prístupom sa dá aspoň čiastočne utlmiť hnev, no určite nie eliminovať – problémy majú aj z legislatívneho hľadiska úplne bezproblémové zámery. Cesta von z tejto nepriaznivej situácie je náročná, ak nie nemožná.
Každopádne, na začiatok môže spôsob komunikácie developera projektu Vila Magurská slúžiť ako príklad a ako forma nastavenej latky, ktorú treba dorovnať alebo prekonať. A netýka sa to len Kramárov, ale celého mesta. Len takto možno minimálne časti verejnosti ukázať, že developeri nemusia byť nepriatelia, ale práve naopak, vniesť do lokality prínosné funkcie a prispieť k jej revitalizácii.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac
Komentáre