Developer HB Reavis sa už začína intenzívnejšie pripravovať na promovanie svojho najväčšieho bratislavského projektu, Stanice Nivy. Po zverejnení prezentačného videa v priebehu utorka a včerajšom odhalení novej webstránky sú tak známe ďalšie novinky a pohľady z projektu, ktorý bude predstavovať zásadný vstup nielen do lokality do nového centra mesta, aj Bratislavy ako celku.
Stránka sa podrobnejšie venuje jednotlivým aspektom projektu, ktoré ho majú podľa developera spraviť novým nákupným hubom Bratislavy. Nástrojom na to je kombinácia lokality, funkcií a rozsahu, ale aj komerčnému úspechu podriadenému dizajnu. To spoločne neprináša len výhody, ale aj nedostatky, hoci tieto nevznikli nedopatrením.
Stanica Nivy je prezentovaná ako srdce nového centra Bratislavy, čo je do veľkej miery pravda. Hoci azda Eurovea je umiestnená v kontexte budúceho rozvoja pravého brehu Dunaja o niečo lepšie, Stanica Nivy má strategickú polohu v mieste najvyššej koncentrácie administratívnych komplexov a nad autobusovou stanicou, čo bude na seba viazať obrovské pohyby s desaťtisícmi potenciálynch zákazníkov.
Developer sa zároveň pokúsil nákupné centrum navrhnúť v súlade s dnešnými trendmi, kedy zákazníci nehľadajú už len obchody, ale komplexný zážitok spojený s relaxom, zábavou či gastrom. V dôsledku toho vznikne na treťom nadzemnom podlaží veľká gastrozóna s reštauráciami a fast-foodom, tržnicou („barcelonského typu“) a prístupom na strešnú terasu, ktorá na úrovni štvrtého nadzemného podlažia získava podobu zelenej strechy s možnosťami pre relax a trávenie voľného času.
Tieto funkcie majú slúžiť ako atraktor, hoci pri danej veľkosti bude mať Stanica Nivy veľkú gravitačnú silu sama osebe – nákupné plochy budú dosahovať 70-tisíc metrov štvorcových, tržnica bude mať 3-tisíc metrov štvorcových, kancelárie priamo v rámci areálu v Nivy Tower 30-tisíc metrov štvorcových. Parkovacích miest bude 2.150, zelená strecha má rozsah 12-tisíc metrov štvorcových.
Už teraz sa v kuloároch hovorí o tom, že na potenciál nákupného centra reagujú aj obchodníci, malo by sem prísť viacero newcomerov, vrátane obchodov aj gastronómie, ďalšie siete by tu mali otvoriť svoje kľúčové slovenské pobočky.
Developer pre dizajn komplexu oslovil viacero architektonických kancelárií. Koncept vypracovala britská kancelária Benoy, ktorá je expertom v navrhovaní nákupných centier, finálnu podobu dodal Stanici Nivy slovenský partner Siebert + Talaš. Na strešnom parku spolupracovalo opäť britské štúdio BDP, kocnept pohybu navrhol ateliér Space Syntax. Výsledný návrh predstavuje nákupné centrum, ktoré spĺňa všetky predpoklady pre komerčný úspech.
Nanešťastie, prinieslo to aj určité aspekty, ktoré potláčajú verejné funkcie, v tomto prípade autobusovú stanicu. Hoci na vizualizáciách teší veľkorysý priestor nástupísk, horšie to je už s prístupom do samotnej staničnej haly, kam vedie, podľa všetkého, len jeden eskalátor a jedno schodisko (a pár výťahov), pričom tieto sú umiestnené tak, že cestujúci bude musieť prechádzať cez podstatnú časť nákupného centra namiesto rýchleho spojenia s exteriérom a nadväzujúcou verejnou dopravou.
Dôvod takéhoto členenia je prostý – architekti a developer sa snažili dosiahnuť, aby užívatelia autobusovej stanice prešli povedľa čo najväčšieho počtu obchodov a stali sa ich potenciálnymi zákazníkmi. Tým potlačili funkčnosť stanice, navyše pri špičkách je daný počet výstupov z haly (inak tiež minimalizovanej na úkor nákupných plôch) jednoducho príliš malý. Ide o príklad dôsledkov ponechania riešenia verejnej funkcie na súkromného investora, ktorého (prirodzeným) cieľom je zisk, nie akási verejná služba. Každopádne, výstavba Stanice Nivy je v takej pokročilej fáze, že toto zlé riešenie sa už nenapraví.
Hlavné mesto tak už čoskoro, v priebehu budúceho roka, získa nové masívne nákupné centrum s novou autobusovou stanicou, ktorého súčasťou bude aj najvyššia administratívna budova na Slovensku, strešná záhrada či tržnica. V kontexte Bratislavy ide o mimoriadne zásahy, ktoré ovplyvnia jej fungovanie, maloobchodný trh aj panorámu. Pri takomto význame o to viac zamrzí, že Stanica Nivy nepôsobí mestotvornejším dojmom.
To je už ale dôsledok správy mesta, kde úplne absentovalo poňatie o vízii metropoly alebo vedomie toho, čo je kvalita a ako ju v prípade nových developmentov vyžadovať. Bratislava nemala náležité inštitúty, ktoré by sa daným otázkam venovali, iba politicky kontrolované orgány, ktoré sa mohli obmedziť len na vydávanie stanovísk a pripomienky v malom rozsahu. Prvé signály zmeny prichádzajú až teraz.
Bude úlohou nového Metropolitného inštitútu Bratislavy podobné zámery prísne vyhodnocovať a dávať do kontextu stratégií o budúcom rozvoji mesta. MIB musí dať jasnú odpoveď na to, či sa majú v Bratislave ešte rozvíjať ďalšie nákupné centrá, ako má vyzerať mestský parter, čo sú požiadavky na kľúčové dopravné terminály, aký bude charakter okolitých verejných priestranstiev a naostatok aj to, aká je úroveň architektúry nových projektov.
Táto rovina debaty sa musí stať súčasťou ďalšieho formovania developmentu v Bratislave, ktorá však prispeje k lepšiemu fungovaniu mesta – a to je nielen verejným, ale aj komerčným záujmom, lebo práve v dobre fungujúcom meste chcú ľudia žiť, tráviť svoj voľný čas a míňať svoje peniaze. Kooperácia expertných inštitútov a developerských spoločností je teda zásadná a mala by byť cieľom všetkých zúčastnených strán.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac
Komentáre