Kedysi tu malo vzniknúť bratislavské metro, obalené veľkomestskou zástavbou s vybavenosťou. Dnes sa v susedstve Topoľčianskej buduje električková trať, doplnená o nový projekt od developera VI Group. Polyfunkčný dom Topoľčianska spúšťa urbanizáciu Petržalského rozvojového koridoru aj napriek výhradám v minulosti.
Petržalka je najväčším sídliskom Slovenska, ktorá vznikla na troskách pôvodne vidieckej obce s názvom Engerau. V 60-tych rokoch minulého storočia sa rozbehli prípravy na jej premenu na plnohodnotný mestský sektor s vlastným jadrom a vybavenosťou. V tomto smere bol však bývalý režim neúspešný - vybudovala sa takmer čisto rezidenčná štvrť. Až v posledných rokoch tu prebieha výstavba, ktorá začína meniť Petržalku na plnohodnotné mesto.
Mestská časť sa rozvíja prostredníctvom rôznych väčších či menších projektov. Jedným z tých menších, hoci pomerne výrazných, je Polyfunkčný dom Topoľčianska. Samotný investičný zámer je skoršieho dáta – rozbiehať sa začal už v roku 2014. Územné konanie sa kvôli príprave dokumentácie električkovej trate a urbanistickej štúdie Centrálnej rozvojovej osi (CRO) oneskorilo až o dlhých päť rokov.
Prvé záväzné stanovisko z roku 2015 bolo pre nedostatky v dokumentácii nesúhlasné, stanovisko z roku 2018 však už projekt posudzovalo kladne. Magistrát nakoniec potvrdil platnosť tohto stanoviska aj napriek petícii lokálnych obyvateľov s takmer 1,5-tisíc podpismi, podľa ktorých malo dôsjť realizáciou projektu k neprimeranému zahusteniu, zhoršeniu kvality života a k ničeniu zelene. Hlavné mesto tieto nepodložené argumenty odmietlo a v roku 2019 sa opäť spustilo územné konanie.
Projekt sa nachádza v blízkosti rekreačnej časti Draždiak, ktorá patrí k najvyhľadávanejším miestam v mestskej časti. Práve lokalitu vyzdvihuje developer ako jednu z kľúčových devíz polyfunkčného objektu. „Je jedinečná tým, že sa tu nachádza najstarší verejný park v strednej Európe, Sad Janka Kráľa, Chorvátske rameno a dve jazerá,” ozrejmuje developer.
Základné bilancie polyfunkčného domu sú známe už dlhšie. Stavba bude mať osem nadzemných podlaží s dvomi podzemnými parkovacími podlažiami. Ponuka bývania v Bratislave sa týmto developmentom rozšíri o 60 nových nehnuteľností. Každá bude obsahovať loggie alebo balkóny. Projekt ponúkne aj 16 kancelárskych priestorov o celkovej rozlohe tisíc metrov štvorcových a 10 obchodných priestorov v parteri o rozlohe 600 metrov štvorcových. Väčšina z celkovo 98 parkovacích miest (78) je umiestnená v podzemnej garáži, zvyšok (20) na okolitom teréne.
Developerský „dlh" voči ekológii a životnému prostrediu chce VI Group splatiť aplikovaním najmodernejších riešení a technológií. Medzi ne zaraďuje napríklad energiu šetriace rekuperačné jednotky, tepelno-izolačné trojsklá, extenzívnu vegetačnú strechu, ktorá znižuje náklady na vykurovanie a obmedzuje hluk i prašnosť, ako aj hydroretenčné opatrenia s cieľom zadržať zrážkovú vodu na pozemku.
Developer chce taktiež zlepšiť dopravnú infraštruktúru v území. Na vlastné náklady rozšíri časť komunikácie na Topoľčianskej ulici z terajšej jednosmernej na obojsmernú a vysadí pozdĺž nej stromovú alej. V rozšírenom úseku sa zaviazal doplniť pešie prepojenia, zrekonštruovať existujúce parkovacie miesta a zároveň vybudovať nové pre pôvodných obyvateľov.
Keďže projekt nebude uzatvoreným komplexom, z nových priestorov by mohla profitkvoať širšia komunita. Je však potrebné priznať, že viacero opatrení vyplynulo z požiadaviek Magistrátu v rámci záväzného stanoviska.
Developer dáva domu nálepku „svieži projekt”, čo je trochu v rozpore s tým, aký je jeho vizuál. Vonkajšou architektúrou sa nachádza na pmedzí medzi panelákovou zástavbou 80. rokov 20. storočia a jej vylepšeným betónovo-tehlovým variantom na prelome 20. a 21. storočia. Celkový vizuál tak môže pripomínať projekty, aké dnes hojne vznikajú prakticky po celom hlavnom meste i mimo neho. A práve na to dopláca aj okolie projektu, ktoré je príznačné absenciou vyššej úrovne architektúry či vybavenosti.
Príprava projektu bola dlhé roky spomalená a termíny realizácie neboli známe. Teraz však developer oznámil, že spustil realizáciu v súlade so svojim predpokladom o začiatku výstavby v 1Q 2023. Pozemok je dnes už oplotený, nachádzajú sa tu stavebné stroje a prebiehajú výkopové práce. Deje sa tak deväť rokov od oznámenia investičného zámeru z roku 2014.
Ukončenie výstavby developer predpokladá v druhom kvartáli roka 2025. Blízkosť Petržalskej električkovej radiály, ktorej odovzdanie sa predpokladalo na konci roka 2023, no aktuálne je reálnejšia polovica roka 2024, však pridá developmentu významne na hodnote. Aj keď má Bytový dom Topoľčianska od dokonalosti ďaleko, vyplní ďalšie z hluchých miest, ktorých má Petržalka nadmieru.
Nebude v tomto zmysle polsedný. Lokalitu Draždiaka by mal doplniť aj zámer Tri Vŕby, tvorený trojicou päťpodlažných budov s kanceláriami, retailom a bývaním. V tomto prípade ide skutočne o ideálny koncept pre túto časť Petržalky, ani to však nestačilo k tomu, aby nečelil petícii od časti občanov bez bližšieho odôvodnenia. Odpor sa dotýka aj ďalšieho developmentu v Petržalke – najmohutnejšieho zámeru v rozvojovom koridore, projektu SOHO od IURISu. SOHO má byť úplným jadrom Petržalky a v príprave je už takmer dve desaťročia. Pre odpor miestnych a ich zastupiteľov sa však od svojej pôvodnej koncepcie čiastočne vzdialil.
Dokončenie druhej etapy Petržalskej radiály bude dôležitým zlomom v rozvoji Petržalky. Spolu s ďalšími projektami, ktoré sa v najväčšej bratislavskej mestskej časti plánujú, môže sídlisko konečne získať (takmer) charakter mesta. Výhľadovo tu môže žiť až 200-tisíc obyvateľov, pribudne množstvo novej občianskej vybavenosti, zlepšia sa verejné priestory a skvalitní prístup k Dunaju. To všetko by sa malo udiať už v najbližších dvoch desaťročiach.
Fotografie z 3.3.2023.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac