Author photoAdrian Gubčo 06.07.2024 19:55

Premena Petržalskej osi začína. Dokončuje sa prvý projekt, príde ich viac

Petržalku čaká v najbližších rokoch a desaťročiach masívny rozvoj. Okrem viacerých okrajových zón by sa malo zmeniť aj jej jadro – tzv. Centrálna rozvojová os, ktorá pretína mestskú časť od severu na juh. Urbanizácia nadväzuje na blížiace sa dokončenie električkovej trate. Prvý projekt sa dokončuje v týchto dňoch, ďalšie budú nasledovať v blízkej budúcnosti.

Autor: Nino Belovič / YIM.BA

Autor: Nino Belovič / YIM.BA

Pôvodná koncepcia Petržalky, najväčšieho sídliska v Bratislave, predpokladala, že pôjde do veľkej miery o komplexnú mestskú štvrť, ktorá bude obsahovať plnú šírku občianskej vybavenosti vrátane kultúry, administratívy, vyššieho školstva a podobne. Koncentrovaná mala byť vo viacerých polohách. Jednou z nich bola Centrálna rozvojová os, naviazaná na nosnú linku verejnej dopravy – metro.

V realite sa metro nikdy nepostavilo, rovnako ako vybavenosť v centrálnej osi. Namiesto toho vznikli nákupné centrá a kancelárske komplexy pri Einsteinovej alebo Panónskej ceste, kým os zostávala bez výraznejších zásahov. Až v roku 2021 sa konečne začala výstavba nosnej dopravnej línie, hoci ide o klasickú električkovú trať. Dokončenie sa predpokladá v prvej polovici roka 2025.

Pre Petržalku ide o zásadný termín. S dobudovaní trate sa má totiž odomknúť centrálna os pre rozvoj. Aj podľa Územného plánu je tu možné na viacerých miestach rozvíjať novú zástavbu v podobe občianskej vybavenosti mestského a nadmestského významu, prípadne zmiešanej zástavby bývania a občianskej vybavenosti. Mestská časť tak má konečne získať svoje centrum.

Galéria

  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Zdroj: VI Group
  • Zdroj: VI Group

Prvý z projektov, ktorý začína meniť lokalitu (ak nerátame supermarket na Romanovej ulici), sa dokončuje práve v týchto dňoch. Ide o polyfunkčný dom na Topoľčianskej ulici, ktorého developerom je spoločnosť VI Group. Zámer pochádza už roku 2014, povoľovacie konanie však trvalo dlho kvôli zosúladeniu zámeru s projektom električkovej trate, príprave územnoplánovacej dokumentácie aj odporu verejnosti. Stavať sa začal na začiatku roka 2023.

Dnes je objekt takmer sfinalizovaný. Zrealizovaná bola fasáda, dokončiť ostáva parter domu (prízemie). V okolí objektu prebiehajú sadové úpravy vrátane výsadby stromov, dláždenia chodníkov či inštalácia polopodzemných nádob na odpad.

Samotný dom má osem nadzemných podlaží s dvomi podzemnými parkovacími podlažiami. Nachádza sa tu 60 bytov a apartmánov, z ktorých je dnes voľných 24 jednotiek (plus 18 je rezervovaných). Drvivú väčšinu z toho – až 20 rezidencií – tvoria dvojizbové s priemernou cenou okolo 220-tisíc eur.

Okrem toho tu bude umiestnených aj 10 obchodných priestorov v parteri o rozlohe 600 metrov štvorcových (voľné sú tri, rezervované dva). Väčšina z celkovo 98 parkovacích miest (78) je umiestnená v podzemnej garáži, zvyšok (20) na okolitom teréne.

Developer tvrdí, že ide o kvalitné bývanie na vysokej úrovni. Jeho súčasťou je rekuperácia, predpríprava na klimatizáciu alebo zelené strechy, inak je však štandard absolútne priemerný s plastovými oknami, radiátormi (doskovými telesami) či laminátovými podlahami. Najväčším benefitom je jednoznačne poloha v tesnej blízkosti budúcej električkovej trate, ako aj rekreačného areálu Veľký Draždiak. Napriek tomu to klienti zatiaľ vo zvýšenej miere nereflektujú, súdiac podľa úrovne predaja.

Architektúra domu je racionálna – azda až priveľmi. VI Group sa hrdí tým, že je spojená s architektonickou kanceláriou, v tomto prípade to ale nie je na projekte nijako vidno. Jediným „ozvláštnením“ je farebné prevedenie fasády, kombinujúce bielu a žltú.

Definitívne dokončenie a odovzdanie sa predpokladá na začiatku budúceho roka. Obyvatelia sa sem budú sťahovať v rovnakom čase, keď im pod oknami prejdú prvé električky.

 

Centrálna rozvojová os sa začne meniť po dokončení električkovej trate. Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR

 

Polyfunkčný bytový dom Topoľčianska nepredstavuje mimoriadne vysoké nastavenie latky pre budúcu výstavbu v Centrálnej rozvojovej osi. Pokiaľ by mal budúci development dosahovať obdobnú úroveň, pre Petržalku by to bola biedna vyhliadka. Našťastie sa zdá, že ostatné plánované zámery na tom budú lepšie.

Najvýznamnejším z nich je SOHO od spoločnosti IURIS, ktorý vznikne v priestore medzi Rusovskou cestou a Romanovou ulicou. Ide o najdôležitejšie územie v rámci celej osi – nachádza sa prakticky v strede Petržalky a vďaka záhybu Chorvátskeho ramena sa tu otvára dosť priestoru pre výstavbu aj vytvorenie veľkorysého verejného priestoru. Práve tu má byť jadro mestskej časti s námestím.

Developer plánuje projekt budovať po etapách. V prvej fáze, umiestnenej v južnej časti územia, vzniknú doskové domy popri predĺženej Jantárovej ceste a bodové bližšie k Chorvátskemu ramenu. Nachádzať by sa tu mal aj samostatný objekt občianskej vybavenosti s najvyššou lezeckou stenou v Bratislave. Architektúru stavebník zveril kancelárii Pantograph, ktorá vychádza z koncepcie od Alexy&Alexy.

Svoje plány má aj Hlavné mesto. V južnej časti koridoru, v susedstve budúcej električkovej zastávky Janíkov dvor, má vzniknúť polyfunkčný súbor, tvorený nájomným bytovým domom a parkovacím domom P+R. Ide o výsledok architektonickej súťaže, v ktorej sa presadila kancelária Architekti BKPŠ. Výstavba sa predpokladá v druhej polovici tejto dekády.

Nejde o jedinú aktivitu mesta. Okrem vlastnej výstavby sa dlhodobo usiluje aj o nastavenie pravidiel pre budúci development so snahou o zachovanie maxima existujúcej zelene. V tejto chvíli sa po dlhých rokoch blíži do finále príprava urbanistickej štúdie, ktorá zadefinuje pravidlá rozvoja a stane sa podkladom pre zmenu Územného plánu. Základný princíp spočíva vo vytvorení akýchsi ohnísk mestskosti v susedstve električkových zastávok, zvyšok má byť zachovaný ako zelený verejný priestor.

Ďalší rozvoj osi bude trvať ešte celé desaťročia. Prvé lastovičky však už prilietajú a postupne ich bude čoraz viac. Napriek kritike časti verejnosti, Petržalka bude z tejto transformácie v konečnom dôsledku profitovať. Stane sa skutočne kompaktnou časťou mesta s ľahko dostupnými obchodmi, službami, vybavenosťou, upravenými parkami aj vyššou variabilitou bývania. Oproti súčasnému úpadku centrálnej osi je to rozhodne posun.

 

Fotografie z 20.5.2024. Pozrite si výstavbu Topoľčianskej vo fotoalbumoch

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube