Author photoAndrej Sárközi 12.10.2022 15:35

Zvládne Tupého ďalší nápor? Nová bytovka dostala zelenú

Do bratislavských vinohradov vnikne ďalšia stavebná štruktúra. Tlak na blízku Tupého ulicu sa tak opäť zintenzívni a svahy, ktoré boli ešte pred niekoľkými rokmi pokryté nezastavanými plochami, sa opäť zaplnia novým obytným domom.

Zdroj: RULES Architekti

Zdroj: RULES Architekti

Oblasť Podhorského pásu medzi Podkolibskou a Sliačskou možno nazvať aj ako ohnisko developmentu. Kopcovitá časť Nového Mesta sa začala meniť v druhej polovici minulej dekády. V priebehu niekoľkých rokov sa v svahovitom teréne vybudovalo niekoľko rezidenčných komplexov. Všetky majú spoločné jedno – nedostatočnú prístupovú cestu v podobe Tupého ulice. 

Tupého ulica zažíva tlak nevídaných rozmerov. Nápor na túto komunikáciu sa začal najviac stupňovať po roku 2016. V tomto období začali projekty v Podhorskom páse Bratislavy rásť ako hríby po daždi. V krátkom slede po sebe vznikli Belaria KolibaRoličky, Park pod Kolibou, Nová Koliba, Eleven, Grand Koliba, Little Koliba alebo BellaVita Residence. Vybudovaných bolo aj niekoľko nadštandardných víl a rodinných domov, ďalšie zas pribúdajú. 

Ak by si niekto myslel, že sú v tejto lokalite už všetky pozemky zaplnené stavbami a nový projekt už nemá kde vzniknúť, mýlil by sa. V pláne je ďalší bytový dom. Mestská časť Nové Mesto podľa najnovších informácií povolila výstavbu bytovky od developera Pod Vinohradmi, s.r.o., blízkeho firme Sympatia Group. Stavebník spolupracoval s architektonickou kanceláriou Viest Architekti. Nový bytový dom má stáť v tesnom susedstve nadštandardných mestských viladomov Roličky, rezidenčného developmentu Nová Koliba a súboru domov Eleven. A rovnako aj priamo pri Tupého ulici.

Podľa dokumentu zverejneného na úradnej tabuli mestskej časti, bude mať pripravovaný zámer jedno podzemné a štyri nadzemné podlažia, pričom najvyššie bude ustúpené. Ustupovať budú aj podlažia z južnej strany objektu, čím sa vytvorí terasový dom s plochou strechou. 

Galéria

  • Zdroj: RULES Architekti
  • Zdroj: RULES Architekti
  • Zdroj: RULES Architekti

Projekt počíta s vybudovaním 21 bytových jednotiek, 11 nebytových priestorov a obchodného priestoru v južnom priečelí podzemného podlažia. Na prízemí budú situované byty a nebytové priestory, tie sú taktiež navrhnuté na druhom a treťom nadzemnom podlaží. Na štvrtom podlaží, ktoré je ustúpené a vytvára strešnú terasu, sú navrhnuté tri byty, z toho dva samostatné štvorizbové s panoramatickým výhľadom, medzi ktorými sa nachádza jeden dvojizbový byt. Najluxusnejšie bývanie tak môžu záujemcovia nájsť na najvyšších podlažiach rezidenčného projektu.

Z dokumentu vyplýva, že investor využije osadenie objektu do terénu. V podzemí tak vznikne 35 parkovacích miest, pričom vjazd a výjazd je riešený jednosmernou vyhrievanou rampou so svetelnou signalizáciou priamo z Tupého ulice. Prítomné budú aj štyri miesta pre motorky a päť stojísk je navrhnutých v exteriéri za chodníkom tejto komunikácie. 

Celkovo je architektúra projektu Pod Vinohradmi poňatá decentne, uvažovaný tehličkový obklad pieskovej farby dodáva stavbe prírodný charakter. Môže tak ísť o kvalitný development, nadväzujúci na neďaleký projekt nadštandardných radových rodinných domov Eleven, ktorý patrí k prvotriednym realizáciám v oblasti. Bytový dom Pod Vinohradmi je sám o sebe sympatickým projektom, avšak problematické je jeho spojenie s lokalitou. Preto je povolenie stavby podmienené pripomienkami hneď od niekoľkých inštitúcií.

Mestská časť stanovila lehotu na dokončenie projektu – 24 mesiacov odo dňa začatia stavby. Okrem bežných pripomienok Nové Mesto požaduje, aby nebola ohrozená doprava a bezpečnosť premávky na Tupého ulici (ktorá je paradoxne ohrozená už roky). Stavebník musí taktiež dohliadať na čistotu priľahlých komunikácií a verejných priestranstiev.

 

Podhorský pás sa kompletne zurbanizoval, Tupého ulica však ostala rovnako ako predtým úzkou obslužnou cestou. Autor: Adrian Gubčo / YIM.BA

Svoje pripomienky predložilo taktiež Ministerstvo dopravy a výstavby SR, konkrétne Sekcia železničnej dopravy a dráh. Ministerstvo kladie dôraz na to, aby nebola narušená stabilita a odvodnenie železničného telesa a taktiež aby bola stavba zabezpečená proti dynamickým účinkom, spôsobeným prevádzkou dráhy. Podmienkou ministerstva je aj uvedenie terénu v blízkosti dráhy do primerane pôvodného stavu po skončení realizácie. 

Stanovisko v dokumente zverejnili aj Železnice SR. Žiadajú rešpektovať objekty, vedenia a zariadenia železníc a nesúhlasia s akýmkoľvek využívaním cestného mosta Tupého — Kyjevská ponad koridor železničných tratí z dôvodu nedostatočnej únosnosti. Železnice tiež požadujú, aby navrhovaná stavba odolávala vplyvom železničnej prevádzky a aby v chránených priestoroch neboli prekročené povolené limity hladiny hluku zo železničnej dopravy. Vo svojom stanovisku zdôrazňujú, že vlastníci bytov nebudú mať z titulu negatívnych účinkov od premávky u ŽSR na úpravu nároky. Dôvod je prostý – fakt, že sa stavba realizuje v blízkosti trate je známy už v čase prípravy a realizácie projektu.

Lokalita, kde má stáť bytový dom Pod Vinohradmi, bola problematickou pre svoju hojnú zástavbu už v minulosti. Je teda otázkou, či toto územie zvládne ďalší bytový dom. Hlavnými prístupovými komunikáciami ostávajú Tupého a Kyjevská ulica – oboje sú však pre takúto dopravnú záťaž v nevyhovujúcom stave. S ohľadom na tlak verejnosti bola ešte pred pár mesiacmi ohlásená realizácia osvetleného chodníka popri Tupého, ktorý je aktuálne vo výstavbe. Ako však v minulosti poukázali občania, toto nie je komplexné riešenie. 

Tupého ulica je dlhá 1,3 kilometra od nebezpečnej križovatky s Podkolibskou až po križovatku so Sliačskou. Okrem krátkeho chodníka medzi križovatkou s Frankovskou až po Sliačsku, chodia peší aj cyklisti výlučne po vozovke. To je na lokalitu, vyznačujúcu sa luxusným a nadštandardným bývaním vo veľkom rozsahu, mimoriadne krátkozraké a nanajvýš nebezpečné. 

Nový bytový dom Pod Vinohradmi prinesie solídnu architektúru, nadväzujúcu na už vzniknutý vysoký štandard bytoviek. Podhorský pás však trpí, trpia obyvatelia a trpí aj samotná Tupého ulica. Generálna rekonštrukcia tejto komunikácie je v nedohľadne, dôsledky sú citeľné už teraz a rokmi bude tlak na samosprávu a príslušné inštitúcie len rásť. Riešenie je nutné čo najskôr. 

 

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Mapa projektu

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube