Zámer spoločnosti Proxenta vybudovať rezidenčný súbor a piváreň v mestskej časti Devínska Nová Ves je známy už nejakú dobu, až teraz sa však odhaľujú detaily projektu. Zámer nazvaný podľa lokality Pod Srdcom bol zverejnený v rámci pripomienkovania vplyvov na životné prostredie (EIA).
Projekt vznikne vo východnej časti zastavanej oblasti Devínskej Novej Vsi, kde intravilán prechádza do záhrad a voľnej krajiny. V nedávnej minulosti tu vyrástlo viacero novostavieb bytových aj rodinných domov, ako aj obchodné zariadenia. Nový development na tieto realizácie priamo nadviaže.
Pod Srdcom bude mať podobu riadkovej zástavby bytových domov v pozdĺžnom severo-južnom smere a šachovnicovom rozostavení, aby sa maximalizoval prísun slnečného svetla a tým pádom redukoval počet apartmánov. Projekt tak bude pripomínať modernistické sídlisko, ktoré tvorí podstatnú časť Devínskej Novej Vsi. Zámer sa posudzuje variantne.
Bytové domy budú celkovo štyri, z čoho jeden bude mať osem, prípadne jedenásť nadzemných podlaží (v závislosti od variantu), ostatné sedem nadzemných podlaží, pričom pri každom bytovom dome je najvyššie podlažie ustúpené. Okrem toho vznikne aj jednopodlažný objekt, kde bude spomínaná piváreň. Priestor medzi domami bude čiastočne parkovo upravený, čiastočne využitý pre povrchové parkovanie.
Rezidenčných jednotiek má celkovo vzniknúť v prvom variante 227, z toho 168 bytov a 59 apartmánov, v druhom variante 256, z toho 171 bytov a 85 apartmánov. V oboch prípadoch prevažujú dvojizbové byty, približne rovnaký je počet jednoizbových aj trojizbových. Najmenej je štvorizbových (v Variante 2 nie je žiadny), čo jasne nasvedčuje tomu, že developer ide budovať Pod Srdcom ako dostupný projekt, vhodný ako prvé bývanie, menej už pre rodiny.
S ohľadom na periférnu lokalitu sú ľudia hľadajúci prvý vlastný byt (prípadne investori) asi najperspektívnejšia cieľová skupina, hoci sa nedá povedať, že by v bezprostrednom okolí služby a vybavenosť úplne chýbali – v podstate priamo vedľa projektu sa nachádza supermarket aj obchodné centrum. Samotný development obsahuje 9, resp. 7 obchodných priestorov, vrátane pivárne, ktorú chce Proxenta poňať ako vlastnú značku.
Najväčší problém tak môže byť dostupnosť do centra mesta. V projekte sa navrhuje 334, príp. 349 stojísk, keďže bude potrebné zabezpečiť aj obsluhu pivárne. Väčšina z týchto miest sa nachádza v podzemnej garáži, no nemalá časť aj na povrchu či na prvom podlaží bytových domov. Každopádne, v budúcnosti by sa mohla dopravná dostupnosť výrazne zvýšiť po vybudovaní nového terminálu integrovanej osobnej prepravy (TIOP) Devínska Nová Ves, ktorý bude v pešej dostupnosti projektu.
Projekt teda má určité výhody, ktoré môžu presvedčiť potenciálnych klientov, hoci architektúra medzi nimi nie je. Tá je z prvých materiálov veľmi jednoduchá a podriadená snahe o čo najúspornejšie riešenia v prospech dostupnosti, hoci v budúcnosti, s postupným odhaľovaním ďalších noviniek, sa môže výzor developmentu ešte zlepšiť. Architektúru mala na starosti kancelária Markrop.
Projekt je posudzovaný, ako bolo povedané, variantne, mierne preferovaný je Variant 1, inak však Ministerstvo životného prostredia považuje vplyv oboch variánt za viacemenej rovnaký, preto nedalo jednoznačnú odpoveď, ktorá forma projektu sa má realizovať.
Realizácia je optimisticky naplánovaná už v rokoch 2019-2021, čo považujem za nereálne. Pravdepodobnejšie to vyzerá na 2020-2022. Odhadované náklady na výstavbu dosahujú takmer 29 miliónov eur.
Od projektu Pod Srdcom netreba očakávať priveľa. Ide o veľmi štandardnú zástavbu v okrajovej štvrti okrajovej mestskej časti. Klienti sem prichádzajú predovšetkým za dostupným bývaním, preto sú z architektonického hľadiska náročnejšie projekty v Devínskej Novej Vsi skôr výnimkou. Napriek tomu možno tento konkrétny zámer brať ako akceptovateľný.
Kľúčovou výzvou pre Devínsku Novú Ves, aj vďaka podobným developmentom, ktoré zvyšujú počet obyvateľov mestskej časti, je však zlepšiť dopravnú obsluhu a spojenie s centrom Bratislavy, k čomu je ideálna práve železnica. TIOP Devínska Nová Ves už má vydané územné rozhodnutie, samotná realizácia však môže byť ešte ďaleko.
Z hľadiska potrieb mestskej časti však môže ísť o strategickú investíciu, čo by malo znamenať maximálny tlak miestnej reprezentácie na ŽSR, ktoré má v kompetencii výstavbu TIOPov. Až po vybudovaní aj druhej železničnej zastávky sa Devínska Nová Ves, azda najviac odtrhnutá mestská časť Bratislavy (možno s Devínom), lepšie zapojí do života metropoly a jej obyvatelia dostanú výhodnejšiu, pohodlnejšiu a ekologickejšiu alternatívu cestovania do centra Bratislavy.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac
Komentáre