Author photoAdrian Gubčo 01.06.2020 09:45

OC Galéria Tesco v Petržalke je skolaudované a pred otvorením

V Petržalke onedhlo pribudne ďalšie nákupné centrum. Po rozsiahlej prestavbe bude otvorené OC Galéria, ktoré vzniklo prístavbou novej pasáže k existujúcemu hypermarketu Tesco. Otvárať sa malo pôvodne už pred Veľkou nocou, pôvodné plány však narušila pandémia koronavírusu COVID-19. Najnovší termín je 4. jún.

Pôvodný hypermarket Tesco vznikol na začiatku 21. storočia a bol jedným z prvých formátov daného typu v Bratislave. Počas svojej takmer dvadsaťročnej existencie však radikálnymi zmenami neprešiel, a to aj napriek tomu, že sa nákupne správanie či preferencie klientov výrazne zmenili. Tesco preto už dlhšie – o územné rozhodnutie aj spoločne so susednou prevádzkou rýchleho občerstvenia žiadalo v roku 2013 – pripravovalo transformáciu prevádzky a jej prispôsobenie sa súčasným trendom a nárokom.

Reťazec získal stavebné povolenie v roku 2017 a v roku 2019 naplno rozbehol výstavbu a predstavil detaily rozšírenia. Zámerom bolo vybudovanie druhého bratislavského Obchodného centra Galéria, ktoré k existujúcemu hypermarketu na ploche približne 7-tisíc metrov štvorcových pridá ďalších 4-tisíc metrov v obchodnej pasáži. Nová časť má jedno nadzemné podlažie a vložený mezzanín s administratívou a technológiami.  

Súčasťou rozšírenia budú pobočky známych odevných reťazcov aj nový foodcourt s 12 reštauráciami. K potvrdeným značkám patria napríklad H&M, Instersport, New Yorker, Sinsay, pribudnú aj hračkárstvo Dráčik, drogéria, papiernictvo, kníhkupectvo Panta Rhei, kozmetika a i., zo služieb to budú banky, lekáreň, kaderníctvo, čistiareň, optika, kvetinárstvo, oprava obuvi, tabak, klenotníctvo, predaj hodiniek, nechtový dizajn alebo mobilný operátor. Celkovo tu bude asi 50 prevádzok. 

Architektúra novej časti nie je výnimočná, oproti pôvodnému stavu sa však úroveň budovy výrazne zlepšila. Tesco navyše zrevitalizovalo aj prístupové plochy, najmä pred vstupom od zastávky verejnej dopravy Lúky II, vďaka čomu vyzerá prístup do nákupného centra vcelku dôstojne. Pred budovou vznikol aj cyklokoridor, hoci zatiaľ nie je prepojený s inými cyklotrasami.

„Vytvorenie novej Galérie v Petržalke je najväčšou investíciou Tesca na Slovensku od roku 2017, keď sme pri Galante otvorili najväčšie distribučné centrum v strednej Európe,“ vyjadril sa ešte pred časom Martin Kuruc, výkonný riaditeľ spoločnosti Tesco na Slovensku. Plán spoločnosti rátal s tým, že centrum bude otvorené na začiatku apríla.

V tomto čase však ešte platili prísne opatrenia v súvislosti s pandémiou koronavírusu COVID-19, počas ktorých boli nákupné centrá zatvorené a zabránili aj otvoreniu najnovšieho. Tesco preto ohlásilo nový termín: 4. jún 2020. V OC je už viacero obchodov zariadených a prebieha finálne čistenie. „To je naše najväčšie nákupné centrum, ktoré Tesco postavilo a bude prevádzkovať. Veľmi sa na to tešíme,“ zhodnotil Martin Kuruc. 

 

 

Petržalka týmto získa nové nákupné možnosti, čo je v súlade s postupným rozvojom komerčnej občianskej vybavenosti na najväčšom slovenskom sídlisku a v najľudnatejšej bratislavskej mestskej časti. V susedstve OC Galéria sa nachádza Petržalská tržnica s podobným konceptom ako OC Galéria, v rastúcich Slnečniciach bol vybudovaný Slnečnice Market a čoskoro pribudne tzv. Strip Mall – nový supermarket v západnej časti zóny.

Čo majú tieto obchodné centrá spoločné, je jasná orientácia na zákazníkov na autách spojená s architektúrou, typickou skôr pre predmestia. Ich cieľom je totiž pritiahnuť zákazníkov zo širšieho územia, v tomto prípade z celej Petržalky, preto je koncept halovej stavby s obchodnou galériou ekonomicky najvýhodnejší. Blízka budúcnosť však ukáže, či to je dlhodobo udržateľná vízia.

Charakter najnovšieho projektu ukazuje, že Tesco sa ho snažilo poňať vcelku veľkoryso, vychádzajúc z reality spred pandémie. Nákupné centrá by sa však mohli – najprv vo vyspelejších mestách, ale skôr či neskôr aj v Bratislave – stať jej kľúčovou obeťou (v ekonomickom zmysle). Predpokladané prísnejšie hygienické opatrenia aj zmenené správanie zákazníkov by mohli priať skôr menším obchodom v lepšej pešej dostupnosti, narozdiel od stredísk s masívnou koncentráciou kupujúcich.

Lepšou voľbou do budúcna tak môžu byť skôr integrované developmenty, kde budú menšie obchody vznikať v parteri bytových či kancelárskych objektov. Expanziu podobného charakteru už ohlásila sieť COOP Jednota, nový formát plánuje priniesť aj samotné Tesco. Prirodzene, Petržalka s ohľadom na charakter svojej zástavby pre toto neposkytuje dobré podmienky, s očakávanou výstavbou v centrálnom rozvojovom koridore by sa to však mohlo začať výraznejšie meniť.

Takáto forma retailu by viedla k aktívnejším, bezpečnejším a atraktívnejším uliciam a celkovo k príjemnejšiemu a bohatšiemu mestu. Koronavírus by mohol ukázať, že všetko zlé je na niečo dobré a v tomto smere vytvoriť predpoklady pre pozitívnu zmenu. Ďalší krok je teraz na samospráve, ktorá by mala vytvoriť podmienky pre to, aby sa projekty typu OC Galéria už v budúcnosti nerozvíjali.

 

Pozrite si viac fotografií vo fotogalérii.

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Galéria

  • Vstup od zastávky MHD
  • Vstup od zastávky MHD
  • Vstup od parkoviska
  • Foodcourt
  • Zdroj: Tesco

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube