Výstavba samostatných nových cyklotrás v Bratislave v súčasnosti viazne. Pokiaľ sa neráta cyklotrasa popri električkovej trati v Petržalke, v tomto roku má pribudnúť len úsek vo Vrakuni a v Sade Janka Kráľa. Nejde navyše o bezproblémový postup. Magistrát, ktorý za vznikom trasy v najvýznamnejšom mestskom parku stojí, totiž ohrozuje túto vzácnu kultúrnu pamiatku.
Sad Janka Kráľa je známy ako najstarší verejný park v strednej Európe. Vznikol v rokoch 1774-1776 na mieste lužného lesa na pravom brehu Dunaja. Postupnými úpravami získal takmer dnešnú podobu. Nachádza sa tu mnoho vzácnych druhov drevín, umelecké artefakty, netradičný altán v podobe stredovekej gotickej vežičky a niekoľko gastronomických zariadení. Pre svoje historické aj botanické hodnoty je chránený ako národná kultúrna pamiatka.
Akékoľvek zásahy do parku sú preto pozorne sledované pamiatkarmi. Prípadní investori – v súčasnosti predovšetkým mesto, ktoré má Sad Janka Kráľa v správe – potrebujú súhlas Pamiatkového úradu SR, aby mohli vykonávať akékoľvek úpravy. Týka sa to aj realizácie cyklotrasy, ktorá bola vyznačená a vybudovaná v uplynulých týždňoch.
Mesto hovorí o umiestnení cyklotrasy v Sade Janka Kráľa už dlhšie. Spojiť má mimoriadne frekventovaný úsek na Viedenskej ceste, lávku na Moste SNP a okolie nákupného centra Aupark. Vedená mala byť po západnom okraji parku a tvorená mala byť z veľkej časti samostatnou cestičkou. Stavebné práce však zahŕňali aj vyznačenie na červeno podfarbenej trasy na existujúcich peších komunikáciách vnútri Sadu.
Na prvý pohľad ide o dobrú správu pre rozvoj cyklodopravy v Bratislave. Ako však vyplýva z informácií YIM.BA, forma realizácie cyklotrasy je do veľkej miery nešťastná. Hlavné mesto totiž obišlo pamiatkarov a úsek zrealizovalo bez toho, aby pamiatkari projekt v danej podobe schválili. Navyše sa pritom dopustilo poškodenia pamiatky – v rámci budovania cestičky totiž bol narušený val, ktorý park vymedzuje z južnej strany. Ide o unikátnu zachovanú súčasť protinapoleonského opevnenia Sadu aj Bratislavy.
Krajský pamiatkový úrad SR upozorňuje na rozpor realizovaného projektu s tým, ktorý mal k dispozícii na posúdenie. „KPÚ BA konzultoval a následne schválil, záväzným stanoviskom č. KPUBA-2023/23733-2/101374/FAL (HEI) zo dňa 15.12. 2023, len trasu, v súlade s dokumentáciou „Štúdia realizovateľnosti, Revitalizácia Sadu Janka Kráľa“,“ približuje Miriam Heinrichová z Krajského pamiatkového úradu SR.
V rámci tejto štúdie bola trasa vedená inak. „V zmysle tejto dokumentácie viedla cyklotrasa popri Novom Moste, po hranici Sadu Janka Kráľa. Súčasná realizácia, ktorá odkláňa túto trasu na vnútornú komunikáciu v parku, nebola KPÚ BA konzultovaná ani schválená,“ popisuje Heinrichová.
Mesto sa bráni, že kladné stanovisko pamiatkarov nepotrebovalo. „Stavba cyklotrasy bola povolená na základe stavebného povolenia vydaného Mestskou časťou Petržalka, stavebný úrad nevyžadoval stanovisko KPÚ,“ konštatuje Peter Bubla z Oddelenia komunikácie a marketingu Magistrátu hl. mesta SR Bratislavy.
Taktiež odmieta, že by došlo k narušeniu protinapoleonského valu. „Protinapoleonský val nebol odstránený, došlo k skrývke existujúcej navezenej nespevnenej stavebnej sute, len do hĺbky nevyhnutnej pre uloženie konštrukčných vrstiev cyklotrasy tak, aby sa zachoval pôvodný ráz valu,“ popisuje Bubla.
Pamiatkari majú iný názor. „Áno, stavebnými prácami došlo k narušeniu protinapoleonskeho valu,“ tvrdí Heinrichová. Podľa všetkého tak došlo k čiastočnému poškodeniu, ktoré ale mesto nevidí ako také zásadné.
Vzhľadom na zásadný odpor pamiatkarov musí teraz mesto pristúpiť k úpravám už zrealizovaného projektu, tentokrát už pod dozorom expertov. „Na ďalšom postupe prác mesto rokuje s KPÚ tak, aby boli zachované záujmy všetkých zúčastnených strán,“ hovorí Bubla.
Podľa Heinrichovej sa musí Magistrát vrátiť k pôvodnému riešeniu. „Mesto súhlasilo s úpravou projektu, v zmysle vyššie uvedeného stanoviska s tým, že dôjde k zmene trasovania po obvode hranice Sadu Janka Kráľa, tak ako bolo pôvodne schválené. Cyklochodník nebude zasahovať do protinapoleonskeho valu. Jeho profil bude navýšený a bude viesť po jeho hrebeni, kde sa dodatočne upraví, aby s valom vytvorili jednotný celok,“ naznačuje.
Mesto tak zbytočne premrhalo peniaze aj čas na realizáciu. Ide o vážne manažérske zlyhanie, ktoré však zapadá do širšieho kontextu nerozhodných a nekoncepčných krokov v súvislosti so Sadom Janka Kráľa. Už dávnejšie sa objavila informácia, že Metropolitný inštitút Bratislavy vystúpil zo spolupráce s Ateliérom DUMA, ktorý mal navrhnúť stratégiu revitalizácie jedného z najvýznamnejších verejných priestorov v meste.
Bratislava chce namiesto toho obnovovať park prostredníctvom vlastných kapacít a postupne. Nepríde tak k celkovému skvalitneniu priestoru celého Sadu aj priľahlej časti Tyršovho nábrežia, ale k čiastkovým a postupným úpravám jednotlivých prvkov. Na prvý pohľad možno budú pôsobiť efektne, v konečnom dôsledku bude ale Sad Janka Kráľa hlboko pod svojim potenciálom.
Ide o škandalózne rozhodnutie, absolútne v rozpore so sľubmi mesta o vysokom dôraze na kvalitný verejný priestor. Súčasťou tohto prísľubu bol aj výber architektov a projektov podľa ich úrovne, ideálne prostredníctvom súťaží alebo súťažných dialógov. V tomto prípade sa nielenže nerealizovala klasická súťaž, ale aj vybratí experti boli vytlačení zo spolupráce netypickým spôsobom.
Výsledkom sú podobné situácie, ako sa práve ukázalo pri cyklotrase. Nezmyselné rozhodnutie zmeniť projekt a nekonzultovať ho s pamiatkarmi prinieslo poškodenie pamiatok aj mrhanie peniazmi. Otázkou zostáva, či Bratislava prijme opatrenia, aby sa niečo podobné už nezopakovalo.
Fotografie z 1.12.2024. Pozrite si obnovu verejných priestorov vo fotoalbumoch.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac
Komentáre